• findusen

Frivården!?

Hej!

Har hittat en lapp till min pojkvän, där det står att han har 2 tider hos frivården, hos någon nazamin eller vad det står.

Nej, jag har inte snokat, den låg på golvet och jag tittade.

Men det jag undrar är, vad gör frivården? Är man dömd, väntar man på att bli dömd eller vad är det frågan om?
    Har dom hand om droger, våld..? Är jätteförvirrad, han har själv inte sagt något om detta och jag vill inte konfrontera honom förns jag har mer kött på benen och förns han själv berättar för mig.

Är det något som kan leda till fängelse, böter, samhällstjänst?

• Svar på tråden Frivården!?
  • findusen
    Kjell2 skrev 2012-05-08 09:07:50 följande:
    Frivården ger också ett yttrande inför rättegång om den åtalade är lämplig för  tex vård eller fotboja. Alltså kan man bli kallad till ett möte med frivården innan rättegång om man är åtalad.

Lär ju få reda på det om det blir fotboja.. 
  • Kjell2
    findusen skrev 2012-05-08 09:11:31 följande:
    Mja, svårt att säga.
    Vissa saker är han verkligen ärlig om, men ibland får jag lite känslan av att det är något mer.. jag vet faktiskt inte om jag ska vara helt ärlig. Tror inte det, han brukar vilja skydda mig och berättar därför inte mycket om det som oroar honom.. för att jag ska slippa bli mer stressad än jag är...  
    Vill du snoka lite ringer du till närmsta tingsrätt och frågar om det finns någon dom eller åtal mot din pojkvän, uppge hans namn och om du kan hans personnummer.
  • Kjell2
    findusen skrev 2012-05-08 09:12:02 följande:
    Lär ju få reda på det om det blir fotboja.. 
    Du lär också få reda på om det blir fängelse.
  • findusen
    Kjell2 skrev 2012-05-08 09:13:32 följande:
    Vill du snoka lite ringer du till närmsta tingsrätt och frågar om det finns någon dom eller åtal mot din pojkvän, uppge hans namn och om du kan hans personnummer.
    Jag har tänkt på det med. Men jag är så orolig att det skrivs in i någon journal eller så så att han kan få reda på det.. han kommer se det som att jag snokar = inte bra. Han har aldrig visat tendenser mot mig att han är våldsam eller så, så jag är absolut inte oroad över min säkerhet.. han är världens gulligaste mot mig 
  • findusen
    Kjell2 skrev 2012-05-08 09:14:30 följande:
    Du lär också få reda på om det blir fängelse.
    Jo, det gör jag.. svårt att missa en sån sak... 
  • Kjell2
    findusen skrev 2012-05-08 09:15:02 följande:
    Jag har tänkt på det med. Men jag är så orolig att det skrivs in i någon journal eller så så att han kan få reda på det.. han kommer se det som att jag snokar = inte bra. Han har aldrig visat tendenser mot mig att han är våldsam eller så, så jag är absolut inte oroad över min säkerhet.. han är världens gulligaste mot mig 
    Om du undviker att skicka brev utan går dit eller ringer samt inte uppger dittt namn, vilket du inte behöver, så kan det inte föra någon journal.

Även om han är gullig mot dig kanske han är ogullig mot andra eller håller på med ogulliga saker.
  • Thursday
    findusen skrev 2012-05-08 09:15:02 följande:
    Det skrivs inte in någonstans hos tingsrätten, man har rätt att få ut allmänna handlingar och behöver inte alls uppge något namn eller annat. Kan du inte bara fråga honom vad det är då om han nu är så gullig? Man har inte med frivården att göra om man inte antingen är dömd eller åtalad för brott.
    I reject your reality and substitute my own.
  • findusen
    Thursday skrev 2012-05-08 21:11:45 följande:
    Det skrivs inte in någonstans hos tingsrätten, man har rätt att få ut allmänna handlingar och behöver inte alls uppge något namn eller annat. Kan du inte bara fråga honom vad det är då om han nu är så gullig? Man har inte med frivården att göra om man inte antingen är dömd eller åtalad för brott.
    Hur pass säker är du på det? Han ska dit i morgon, blir det dom lär jag ju få reda på det.
  • Kjell2
    findusen skrev 2012-05-09 09:58:15 följande:
    Hur pass säker är du på det? Han ska dit i morgon, blir det dom lär jag ju få reda på det.
    Så länge du inte uppger ditt eget namn eller  adress  i ett email eller via telefon så bokförs inget. Du kan alltid ringa anonymt till TR och fråga eller bara gå dit och be att få ut kopior.
  • mittenavapril

Ring anonymt till tingsrätten, uppge hans personnummer och be att få hans domar mailade till dig (Uppträtta en anonym gmailadress). Tingsrätten får inte fråga efter ditt namn.

Svar på tråden Frivården!?