• findusen

Frivården!?

Hej!

Har hittat en lapp till min pojkvän, där det står att han har 2 tider hos frivården, hos någon nazamin eller vad det står.

Nej, jag har inte snokat, den låg på golvet och jag tittade.

Men det jag undrar är, vad gör frivården? Är man dömd, väntar man på att bli dömd eller vad är det frågan om?
    Har dom hand om droger, våld..? Är jätteförvirrad, han har själv inte sagt något om detta och jag vill inte konfrontera honom förns jag har mer kött på benen och förns han själv berättar för mig.

Är det något som kan leda till fängelse, böter, samhällstjänst?

• Svar på tråden Frivården!?
  • Saheell

Du kan ha fotboja och en övervakare. Då är du hos frivården. Frivården övervakar de klienter som blir villkorligt frigivna. Alltså de övervakas och hålls koll på för att bedömas om de är mogna för friheten. 

www.kriminalvarden.se/Frivard/Om-frivard/ 

• annis02

Frivården är en påföljd, alltså en konsekvens av något man har gjort. Det kan exempelvis vara så att man går dit och går på en kurs mot alkohol, om man har åkt fast för rattfylla eller att man går en kurs om aggressivt beteende om man har misshandlat någon.

• Saheell

"

Frivården övervakar klienter som döms till skyddstillsyn, samhällstjänst, kontraktsvård, är villkorligt frigivna och de klienter som har fotboja istället för fängelsestraff.

"

• findusen
    Lajkie skrev 2012-05-08 08:43:20 följande:
    Hur länge har ni varit ihop? Kan nåt ha hänt innan er?
    1.5 år :)

Kanske.. han var rätt strulig innan han träffade mig, men aldrig hört något om att han blivit dömd eller misshandlat något.. mest rökt på och slagits.. han har inte rökt nu på länge, kanske är något som har med det att göra?

• findusen
    findusen skrev 2012-05-08 08:47:37 följande:
    1.5 år :)

Kanske.. han var rätt strulig innan han träffade mig, men aldrig hört något om att han blivit dömd eller misshandlat något.. mest rökt på och slagits.. han har inte rökt nu på länge, kanske är något som har med det att göra?
    Misshandlat någon menar jag... haha
  • Lajkie

Ja kan ju vara nåt med drogerna.

Tror du han är ärlig om du frågar honom?

• Kjell2

Frivården ger också ett yttrande inför rättegång om den åtalade är lämplig för  tex vård eller fotboja. Alltså kan man bli kallad till ett möte med frivården innan rättegång om man är åtalad.

• findusen
    Lajkie skrev 2012-05-08 09:03:33 följande:
    Ja kan ju vara nåt med drogerna.

Tror du han är ärlig om du frågar honom?
    Mja, svårt att säga.
    Vissa saker är han verkligen ärlig om, men ibland får jag lite känslan av att det är något mer.. jag vet faktiskt inte om jag ska vara helt ärlig. Tror inte det, han brukar vilja skydda mig och berättar därför inte mycket om det som oroar honom.. för att jag ska slippa bli mer stressad än jag är...  
Svar på tråden Frivården!?