• Anonym

Tips på ställen man kan träffa fadern för umgänge till en 4 månaders bebis

Ja skulle vilja ha lite tips på vart man kan träffa pappan till min dotter då ja inte vill släppa in honom in i vårt hem riktigt nu i början!
    Han har aldrig träffat henne innan och nu första gången ska vi ses på bvc i ett rum där och de känns ju tryggt och säkert!
    Pappan har nu börjar vara väldigt på och smsar och ringer mycket och skriver att han saknat prata med mig osv och sånt och jag tycker de är väldigt jobbigt om han måste komma hem till mig och dottern, är rädd att han aldrig går!
    Han är också mycket noga med att fråga om vi inte kan ses hos oss vid nästa tillfälle (vi har inte ens träffats första gången än) Familjerätten tyckte ja var snäll som går med på att träffa honom en gång i veckan men ja vill gå sakta fram då det ligger massa bakom som jag inte vill skriva om!

Det förekommer mycket spydiga kommentarer på den här sidan och jag är endast ute efter råd och tips på vart man kan träffas utanför hemmet då ja tycker det är viktigt att bygga upp en relation mellan far och dotter!

• Svar på tråden Tips på ställen man kan träffa fadern för umgänge till en 4 månaders bebis
  • Anonym

Öppna förskolan ute i lekparker osv bäst är ju ändå att ungen och han får stillhet runt och kan få knyta an utan massa annat runt som störningsmoment. Sen är det som hänt mellan er väldigt orelevant vad du anser för det är vad som är bäst för ungen inte för dig som gäller, har du problem med sånt som varit innan får du gå i samtal och inte påverka ungen med sånt

• Anonym
    Nyfiken gul skrev 2012-05-05 22:45:47 följande:
    prova öppna förskolan eller kyrkis.  

Där har du andra föräldrar omkring dig och även personal tillgänglig.   
    De är på öppna förskolan som vi ska ses på nu på torsdag (det ligger på våran bvc)
    Men han kan inte ta ledigt varje vecka för att träffa oss dom tiderna som de är öppet! Men tack för förslaget :D
    Anonym skrev 2012-05-06 08:41:21 följande:
    Öppna förskolan ute i lekparker osv bäst är ju ändå att ungen och han får stillhet runt och kan få knyta an utan massa annat runt som störningsmoment. Sen är det som hänt mellan er väldigt orelevant vad du anser för det är vad som är bäst för ungen inte för dig som gäller, har du problem med sånt som varit innan får du gå i samtal och inte påverka ungen med sånt
    Vad jag vet så skrev jag inte VAD som hänt och du vet inte hur han är eller vem han är och ja vet inte om svenska lektionen var nåt för dig i skolan med tanke på lässvårigheterna!
    UNGEN eller barnet som jag hellre säger då ska träffa pappan för första gången och jag bad om tips på ställen man kunde träffas på inte några som helst åsikter från din sida!
    Ute i parken hade räckt! Jag är den bästa mamman för mitt barn så spara du dina åsikter för dig själv!
    Läs igen:
    "Det förekommer mycket spydiga kommentarer på den här sidan och jag är endast ute efter råd och tips på vart man kan träffas utanför hemmet då ja tycker det är viktigt att bygga upp en relation mellan far och dotter!"
    Det är väl a och o att det ska vara lugnt runt om barnet men de va ju du själv som sa parker haha kom med nåt lugnt område i förslaget istället då ;)

Nyfiken gul skrev 2012-05-06 10:04:00 följande:
    om det vid något tillfälle inte går att träffas på neutral mark så kan ni mycket väl vara hemma hos dig och barnet - men se då till att du har någon med dig om du känner dig otrygg i det. Tex en kompis eller kanske rent av mamma eller så.

Och är det så att pappan inte kan låta bli att vara spydig och tjafsa och så - då är det INTE bra för barnet och deras kontakt och då får du helt enkelt avbryta umänget just den gången . Du ska på inga som helst villkor gå med på något umgänge så länge han inte kan hålla sin tunga i styr. Det är INTE för barnets bästa att ni två har en konflikt. Ni är vuxna och då ska ni bete er vuxet också och i dom stunderna kunna lägga ert gruff åt sidan och koncentrera er på barnets välmående. Kan ni inte det så ska det inte vara något umgänge förrän ni kan enas och hålla käft inför varandra. Så säger faktiskt också lagen.
     Som familjerätten säger så behöver jag inte släppa in honom hem till oss om jag inte vill det i början!
    Ni vet inte om han är våldsam, alkoholproblem droger osv.. säger inte att de är så men de kan vara så.. ska ja släppa in mannen då tycker ni?!
    Självklart skulle någon kunna vara med men nu är det så nytt allting och jag släpper inte in någon som har 10 olika personligheter som kan komma på vad som helst!
    Just nu har vi bra relation pappan och jag och vi är sams och ska träffas på torsdag så det är inte problemet!!!!
    Jag vill bara HA FÖRSLAG på vart man kan ses.

Öppna förskolan
    Kyrkis
    Parker..............
    Hur gör andra som inte vill ta dit männen i början, de är det jag är ute efter!! 
  • Anonym

har du nån som helst lust alls att umgås med pappan så kan det ju vara neutralt o bra och kanske hitta på en aktivitet? gå på ett museum tillsammans tex, då är ni ju ute bland folk och du kan välja att gå därifrån om det blir jobbigt.

By the way - du bad OSS att inte vara spydig i våra svar - men eftersom vi inte har en aning om vad som hänt eller inte så behöver inte DU heller vara spydig tillbaka när vi bara försöker komma med tips, råd och förslag.

Hur ska vi kunna veta om han är lämpad att ta hem eller inte om du inte säger något om det? Då behöver du inte vara spydig i ett sånt svar om du får det som förslag.       

• Anonym

De flesta samarbetar kring sina ungar och träffas där det är bäst eller iallafall funkar bäst för ungen. För en del är det öf för andra kan det vara hos mormor för andra bibblan beroende på vad och vilken tid det är. Andra tar hem ungen till sig och andra hemma hos ungen medan andra är ute i lekpark eller på badhuset andra gillar att fika och väljer ett cafe andra lekavd på donken ytterligare andra väljer att inte förslå en spydig och otrevlig ts som du

• Anonym

Jag bad om att inte få spydiga kommentarer och fick då sådant så varför ska jag ens försöka vara trevlig på ett sånt otrevligt sätt personen skriver?! Ska vi fortsätta diskutera tycker ni? Vem som sa vad och vem som inte sa något? haha helt otroligt. Många som inte kan ha så mycket att göra på fritiden om man måste hålla på så här när man ber om råd och tips till något!

Man skriver inte här för att man vill tjafsa utan endast att få svar på sina frågor!
    Och tänka sig så fick jag väldigt många fina förslag bekant/släkting och vän, det har jag inte tänkt på :) Tack så mycket :D Café och så är också bra :) Detta handlar ju om dom första gångerna tills jag får ett förtroende för honom så jag kan ta hem honom!
    Min dotter är 4 månader så än är ju inte lekplatser nåt speciellt roligt för henne ;) Men ändå bra förslag då är man utomhus och kan ta en promenad men då får inte han lära känna henne eftersom hon bara sover :/ Men tack så mycket alla trevliga för era svar och idéer :)
    Tänk att de inte var så svårt för en del att vara trevliga :D

Fortsätt hjälp andra på ett vänligt sätt istället för att läsa halva texten och ge spydiga kommentarer och tänk på ordvalen det kan hjälpa många och det är väl det denna sidan handlar om för de mesta ;) 

• Anonym

Kanske läge för dig ts att även lyda ditt egna råd

• Anonym

Hur långt ifrån varandra bor du o pappan?

Det finns ju även möjlighet att använda sig av öppna förskolan och liknande ställen där HAN bor om dom har andra öppettider och bättre tillgänglighet ?  

• Anonym
    Nyfiken gul skrev 2012-05-06 22:01:23 följande:
    Du slipper spydiga svar om du är så informativ som möjligt i din trådstart , då slipper vi komma med gissningslekar.

För övrigt, har du dina skäl till att inte lita på ditt barns pappa så kan du via socialen begära hjälp med umgänget i form av kontaktperson, det kan du ansöka om i egenskap av förälder för att ditt barn ska vara så trygg som möjligt. Något att tänka på om situationen tex skulle förvärras.

Varför ska ja ge ut information om mitt privatliv? Vad har min situation med att göra för att kunna kort och enkelt ge tips på ställen där man kan umgås med fadern dom första gångerna utanför hemmet?
    Några här hade ju inga som helst problem att ge tips på vart man kan vara så jag förstår inte alls de med gissningslekar! Varför hålla på och gissa sig fram när det inte ens har en betydelse i sammanhanget med min fråga! Och du hade ju heller inga problem att ge kort och konkret svar så varför diskutera? :)
    Anonym skrev 2012-05-06 22:06:46 följande:
    Hur långt ifrån varandra bor du o pappan?

Det finns ju även möjlighet att använda sig av öppna förskolan och liknande ställen där HAN bor om dom har andra öppettider och bättre tillgänglighet ?  
     Öppna förskolan har öppet mitt på dagen och då jobbar han. Sen ska inte jag åka land och rike runt för att han ska ha umgänge 1 gång i veckan. Han har ett jobb och jag har en liten liten mammapeng så det har ja också pratat med familjerätten om och det är han som får ta sig till oss alternativt halva vägen var! 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-05 22:27:12 följande:
    Ja skulle vilja ha lite tips på vart man kan träffa pappan till min dotter då ja inte vill släppa in honom in i vårt hem riktigt nu i början!
    Han har aldrig träffat henne innan och nu första gången ska vi ses på bvc i ett rum där och de känns ju tryggt och säkert!
    Pappan har nu börjar vara väldigt på och smsar och ringer mycket och skriver att han saknat prata med mig osv och sånt och jag tycker de är väldigt jobbigt om han måste komma hem till mig och dottern, är rädd att han aldrig går!
    Han är också mycket noga med att fråga om vi inte kan ses hos oss vid nästa tillfälle (vi har inte ens träffats första gången än) Familjerätten tyckte ja var snäll som går med på att träffa honom en gång i veckan men ja vill gå sakta fram då det ligger massa bakom som jag inte vill skriva om!

Det förekommer mycket spydiga kommentarer på den här sidan och jag är endast ute efter råd och tips på vart man kan träffas utanför hemmet då ja tycker det är viktigt att bygga upp en relation mellan far och dotter!
    Här är det jag  skrev ;)

"Ja skulle vilja ha lite tips på vart man kan träffa pappan till min dotter då ja inte vill släppa in honom in i vårt hem riktigt nu i början!"

"Familjerätten tyckte ja var snäll som går med på att träffa honom en gång i veckan"

" råd och tips på vart man kan träffas utanför hemmet då ja tycker det är viktigt att bygga upp en relation mellan far och dotter!" 
  • Anonym
    h8him skrev 2012-05-07 09:37:02 följande:
    Ts, är det på vardag eller helg ni ska ses? Dag- eller kvällstid? Socialtjänsten brukar kunna bistå med lokal för umgänge. Annars finns det kanske något barnvänligt café, bibliotek eller liknande där ni kan ses.
    Han har nog tänkt sig kvälls tid på vardagar efter jobbet då han har sin andra dotter under dagen någon gång på helgen.
    Vill gärna göra det så smidigt som möjligt och inte blanda in allt för många så café är ju ett jätte bra tips eller ett bibliotek :)
    Coyote skrev 2012-05-07 09:54:21 följande:
    Min tanke är att ni kanske kan träffas i någon av soc's lokaler? Om det fungerar med hans arbetstider förstås? Jag tycker det är jättebra att du vill att far och dotter ska ha en fungerande relation, oavsett din och hans relation och problematik! Men det är bara nu i början som du inte vill ha honom hemma hos dig?
    Vi har tänkt att försöka samarbeta på så bra sätt som möjligt och ja har gjort klart för honom flera gånger att detta endast handlar om våran dotter och inte om oss eller vårt förflutna för nu är dottern här och hon behöver sin friska pappa och inte den sjuka och det får vi ju göra allt för att hon ska få bra relation med honom också :)
    Precis det är nu dom första kanske 3-4 ggr som ja inte vill vara hemma hos oss. (som ja känner nu)
    På ett sätt är hemma den tryggaste platsen för henne men är inte jag trygg och väldigt orolig så blir hon också det :( Men vem vet de kanske går jätte bra och känns bra efter första gången att ja kan ta in han i hemmet nästa gång men båda vill gärna göra upp ett "schema" 2 veckor framåt om tid och plats så det inte kan bli någon konflikt av det :)
    Men om de inte skulle kännas bra så vill jag ha lite förslag på plats när vi ska göra upp om dom kommande två veckorna :)
    Och som någon sa så kan man ju ta hem en vän eller så som är med som dottern träffat så hon är trygg med den personen med!
    Skulle aldrig utsätta mitt barn för något illa som en del nästan antyder på att ja gör :/ Är bara rädd om mitt barn!

Svar på tråden Tips på ställen man kan träffa fadern för umgänge till en 4 månaders bebis