• Anonym

Tips på ställen man kan träffa fadern för umgänge till en 4 månaders bebis

Ja skulle vilja ha lite tips på vart man kan träffa pappan till min dotter då ja inte vill släppa in honom in i vårt hem riktigt nu i början!
    Han har aldrig träffat henne innan och nu första gången ska vi ses på bvc i ett rum där och de känns ju tryggt och säkert!
    Pappan har nu börjar vara väldigt på och smsar och ringer mycket och skriver att han saknat prata med mig osv och sånt och jag tycker de är väldigt jobbigt om han måste komma hem till mig och dottern, är rädd att han aldrig går!
    Han är också mycket noga med att fråga om vi inte kan ses hos oss vid nästa tillfälle (vi har inte ens träffats första gången än) Familjerätten tyckte ja var snäll som går med på att träffa honom en gång i veckan men ja vill gå sakta fram då det ligger massa bakom som jag inte vill skriva om!

Det förekommer mycket spydiga kommentarer på den här sidan och jag är endast ute efter råd och tips på vart man kan träffas utanför hemmet då ja tycker det är viktigt att bygga upp en relation mellan far och dotter!

• Svar på tråden Tips på ställen man kan träffa fadern för umgänge till en 4 månaders bebis
  • Nyfiken gul

prova öppna förskolan eller kyrkis.  

Där har du andra föräldrar omkring dig och även personal tillgänglig.   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym

Öppna förskolan ute i lekparker osv bäst är ju ändå att ungen och han får stillhet runt och kan få knyta an utan massa annat runt som störningsmoment. Sen är det som hänt mellan er väldigt orelevant vad du anser för det är vad som är bäst för ungen inte för dig som gäller, har du problem med sånt som varit innan får du gå i samtal och inte påverka ungen med sånt

• Nyfiken gul

om det vid något tillfälle inte går att träffas på neutral mark så kan ni mycket väl vara hemma hos dig och barnet - men se då till att du har någon med dig om du känner dig otrygg i det. Tex en kompis eller kanske rent av mamma eller så.

Och är det så att pappan inte kan låta bli att vara spydig och tjafsa och så - då är det INTE bra för barnet och deras kontakt och då får du helt enkelt avbryta umänget just den gången . Du ska på inga som helst villkor gå med på något umgänge så länge han inte kan hålla sin tunga i styr. Det är INTE för barnets bästa att ni två har en konflikt. Ni är vuxna och då ska ni bete er vuxet också och i dom stunderna kunna lägga ert gruff åt sidan och koncentrera er på barnets välmående. Kan ni inte det så ska det inte vara något umgänge förrän ni kan enas och hålla käft inför varandra. Så säger faktiskt också lagen.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym
    Nyfiken gul skrev 2012-05-05 22:45:47 följande:
    prova öppna förskolan eller kyrkis.  

Där har du andra föräldrar omkring dig och även personal tillgänglig.   
    De är på öppna förskolan som vi ska ses på nu på torsdag (det ligger på våran bvc)
    Men han kan inte ta ledigt varje vecka för att träffa oss dom tiderna som de är öppet! Men tack för förslaget :D
    Anonym skrev 2012-05-06 08:41:21 följande:
    Öppna förskolan ute i lekparker osv bäst är ju ändå att ungen och han får stillhet runt och kan få knyta an utan massa annat runt som störningsmoment. Sen är det som hänt mellan er väldigt orelevant vad du anser för det är vad som är bäst för ungen inte för dig som gäller, har du problem med sånt som varit innan får du gå i samtal och inte påverka ungen med sånt
    Vad jag vet så skrev jag inte VAD som hänt och du vet inte hur han är eller vem han är och ja vet inte om svenska lektionen var nåt för dig i skolan med tanke på lässvårigheterna!
    UNGEN eller barnet som jag hellre säger då ska träffa pappan för första gången och jag bad om tips på ställen man kunde träffas på inte några som helst åsikter från din sida!
    Ute i parken hade räckt! Jag är den bästa mamman för mitt barn så spara du dina åsikter för dig själv!
    Läs igen:
    "Det förekommer mycket spydiga kommentarer på den här sidan och jag är endast ute efter råd och tips på vart man kan träffas utanför hemmet då ja tycker det är viktigt att bygga upp en relation mellan far och dotter!"
    Det är väl a och o att det ska vara lugnt runt om barnet men de va ju du själv som sa parker haha kom med nåt lugnt område i förslaget istället då ;)

Nyfiken gul skrev 2012-05-06 10:04:00 följande:
    om det vid något tillfälle inte går att träffas på neutral mark så kan ni mycket väl vara hemma hos dig och barnet - men se då till att du har någon med dig om du känner dig otrygg i det. Tex en kompis eller kanske rent av mamma eller så.

Och är det så att pappan inte kan låta bli att vara spydig och tjafsa och så - då är det INTE bra för barnet och deras kontakt och då får du helt enkelt avbryta umänget just den gången . Du ska på inga som helst villkor gå med på något umgänge så länge han inte kan hålla sin tunga i styr. Det är INTE för barnets bästa att ni två har en konflikt. Ni är vuxna och då ska ni bete er vuxet också och i dom stunderna kunna lägga ert gruff åt sidan och koncentrera er på barnets välmående. Kan ni inte det så ska det inte vara något umgänge förrän ni kan enas och hålla käft inför varandra. Så säger faktiskt också lagen.
     Som familjerätten säger så behöver jag inte släppa in honom hem till oss om jag inte vill det i början!
    Ni vet inte om han är våldsam, alkoholproblem droger osv.. säger inte att de är så men de kan vara så.. ska ja släppa in mannen då tycker ni?!
    Självklart skulle någon kunna vara med men nu är det så nytt allting och jag släpper inte in någon som har 10 olika personligheter som kan komma på vad som helst!
    Just nu har vi bra relation pappan och jag och vi är sams och ska träffas på torsdag så det är inte problemet!!!!
    Jag vill bara HA FÖRSLAG på vart man kan ses.

Öppna förskolan
    Kyrkis
    Parker..............
    Hur gör andra som inte vill ta dit männen i början, de är det jag är ute efter!! 
  • Anonym

har du nån som helst lust alls att umgås med pappan så kan det ju vara neutralt o bra och kanske hitta på en aktivitet? gå på ett museum tillsammans tex, då är ni ju ute bland folk och du kan välja att gå därifrån om det blir jobbigt.

By the way - du bad OSS att inte vara spydig i våra svar - men eftersom vi inte har en aning om vad som hänt eller inte så behöver inte DU heller vara spydig tillbaka när vi bara försöker komma med tips, råd och förslag.

Hur ska vi kunna veta om han är lämpad att ta hem eller inte om du inte säger något om det? Då behöver du inte vara spydig i ett sånt svar om du får det som förslag.       

• ToK

På något fik, café, djurpark, lekpark, 'ute' och gå en vanlig promenad i något bostadsområde, gå i stan och titta på saker (kanske leksaker eller kläder till barnet)... Ja, lite överrallt!

• Anonym (Golje)

Hmm mja nu vet jag ju inte vad ni har för bakomliggande problem men det låter ju som om det är en hel del eftersom familjerätten sagt som dom sagt, det är klokt av dig att vilja ha folk runtomkring ifall du känner dig osäker. Hemma hos någon bekant/släkting/kompis? Där du känner dig trygg och det är en lugn miljö?

• vivianne

Hur är det med övrig familj? Kan ni ses hemma hos dina/hans föräldrar, något syskon, gemensam kompis eller annan som ni båda litar på och som är införstådd med situationen? Då kan du ju gå därifrån om det blir för påfrestande.

Kan soc bidra med kontaktperson/kontaktfamilj? Fråga familjerätten om deras erfarenheter.

• Anonym

De flesta samarbetar kring sina ungar och träffas där det är bäst eller iallafall funkar bäst för ungen. För en del är det öf för andra kan det vara hos mormor för andra bibblan beroende på vad och vilken tid det är. Andra tar hem ungen till sig och andra hemma hos ungen medan andra är ute i lekpark eller på badhuset andra gillar att fika och väljer ett cafe andra lekavd på donken ytterligare andra väljer att inte förslå en spydig och otrevlig ts som du

• Anonym (Golje)
    Anonym skrev 2012-05-06 08:41:21 följande:

Okunnigt skrivet av dig eftersom TS har sagt att hon vill att far och dotter ska ha en relation. Du vet inte alls vad det är för problematik som ligger bakom. Låter inte som om det är en vanlig konflikt. Sen tycker jag att "ungen" är ett ganska fult ordval för övrigt.
Svar på tråden Tips på ställen man kan träffa fadern för umgänge till en 4 månaders bebis