Inlägg från: 070104 |Visa alla inlägg
  • 070104

Norrländska städer..

Alvii skrev 2012-05-01 16:56:11 följande:
    Annars kan du kika vad som finns i krokoms kommun kanske? Är fint i Ås bland annat
    Menar inte BARA den kommunen som står skriven, var mer för att ni skulle förstå att vi vill bo i en by utanför staden.. Just nu lutar det mot Östersund och då ligger geografiskt sett Ås, Tandsbyn, Marieby, etc bäst till. Även Frösön, men inte själva samhället utan lite mer avskilt. 

Jag känner inte till byarna omkring Umeå, Östersund, Sundsvall eller Skellefteå men jag har kollat lite nu på kartan runtomkring Östersund och jag tycker att området "mittemot" östersund och runt brunflo verkar bäst Ingen erfarenhet av byarna dock, så jag vet inte hur det ser ut eller hur man får bostad. Men det är ju ett bra tag kvar tills man verkligen flyttar! 
  • 070104
    La Lola skrev 2012-05-01 17:12:25 följande:
    Marieby är superfint! Där skulle jag också kunna tänka mig att bo om jag hade körkort.
    En liten fråga.. Varför skaffar du dig inte körkort då?  
    Finns det skolor i Marieby? Vilken by är bäst om man vill ha närhet till dagis, skola, natur och affär? 
  • 070104
    Bira11 skrev 2012-05-01 17:23:29 följande:
    Örnsköldsvik, inte lika stora som dina förslag men en helmysig stad.
    Nära till både Sundsvall och Umeå.
    Sedan har vi härliga höga kusten med närhet till havet, men även finna byar innåt landet.

Men av de förslag du har skulle jag säga Umeå
    Örnsköldsvik är fint, men inget ställe vi vill bo på av personliga skäl. Synd för det är en trevlig stad.
  • 070104
    La Lola skrev 2012-05-01 17:22:46 följande:
    Rädd för att misslyckas med teorin.

Ja det finns förskoleklass-5:an i skolväg och en förskola som nyligen byggt ut igen.
    Bor man i Marieby handlar man i Brunflo. Natur finns det ju överallt där.
    Vilken by som är bäst...ja det är ju beror ju på ens personliga åsikter.
    Jag menar vilka byar som är närmast skola, dagis och affär.. Vet inte om man kan ha någon personlig åsikt på det? T.ex sa du att Fåker har egen affär och skola, Däremot hade Tandsbyn varken eller, så det drar ner på våra önskemål.. Vill gärna ha nära till affär och skola (ink. dagis) så man inte behöver köra flera mil per dag om man glömmer köpa något eller är ledig från jobbet (vilket händer 1 gång på miljonen men du förstår poängen)  
  • 070104
    Khaleesi skrev 2012-05-02 07:23:35 följande:
    Skellefteå, Umeå eller Östersund. Skippa Sundsvall! (Jag har bott i alla.)
    Vi har valt att skippa Sundsvall, men mest för att det inte känns som våra önskningar. 
    Skellefteå ligger väldigt långt norrut och måste därför ha något alldeles "extra" för att locka oss, men efter närmare titt så är det inte mer speciellt än Umeå och Östersund och går därför bort pga det geografiska läget. 

Umeå och Östersund står det mellan. 
    Har varit i båda städerna och gillar båda två, men Umeå känns som "lill-stockholm". De gånger vi varit i Umeå har vi inte märkt den trygga, utåtriktade atmosfären.. Förstår ni? Däremot har Umeå havet, det har inte Östersund. Men Östersund har storsjön, vacker men blåsig. Runt Östersund känns byarna och avstånden bättre än runt Umeå.. 

Det är ett svårt val men det står än så länge mellan Umeå och Östersund. 
    Finns fördelar och nackdelar med båda städerna.  
  • 070104
    Argo skrev 2012-05-02 10:52:53 följande:
    Av de där orterna finns det bara ett alternativ om ni är seriösa: Umeå.

Östersund må ha närmare till fjällen men det är mycket mindre, mer inskränkt och ligger långt åt h*lvete bort från allting annat i landet.
    Vi är ju ute efter något litet ju  Vill bo i by, men med närhet till alla affärer man behöver.
  • 070104
    Argo skrev 2012-05-02 10:57:48 följande:
    Skellefteå svämmar däremot över av Lundmarkare och Marklundare.
    Fast det har ju inte till omröstningen att göra  
    Vi kommer ju utifrån så det drabbas ju inte vår familj av
  • 070104
    Shandi skrev 2012-05-02 11:06:55 följande:
    Flytta till någon mysig havsnära by utanför sundsvall :)
    Eller varför inte till Härnösand? (jag bor här;))

I umeå är det ju bara en massa vegetarianer och människor som springer barfota ;)
    Härnösand vill vi inte bo i men du verkar ha mycket fördomar om Umeå
    La Lola skrev 2012-05-02 11:07:42 följande:
    Det enda jag kan sakna i Östersund är fler skoaffärer. Vi har väl 5 st om jag räknat rätt men det känns som om utbudet är litet iaf.
    Hmm ja.. Men å andra sidan är inte skor det viktigaste här i livet  
    Umeå passar oss bäst pga affärerna men Östersund passar oss bäst pga att vi vill bo i landet/på by.. Det är ju bara att klura ut vilket som är viktigast
  • 070104
    Argo skrev 2012-05-02 11:20:32 följande:
    Hissjö, Håkmark, Stöcke, Tavelsjö, Sörmjöle, Täfteå, Brännland, Flurkmark ...

Hur mycket mer "by" kan det bli?

*och alla ligger inom någon mil från Umeå*
    Finns det skolor och affärer där ?
  • 070104

Av de förslag vi fått finner vi FÅKER, SÖRMJÖLE och HÅKMARK intressanta. 

Jag skulle uppskatta om ni med erfarenhet av en, två eller tre av byarna kunde svara på dessa frågor. Samma frågor gäller för varje by. Tack på förhand! Ni är underbara!

1. Vilken typ av familjer består byn mest av? Barnfamiljer, äldre, gifta par utan barn? 
    2. Finns det badhus, bibliotek, affär, dagis, skola eller andra allmänna platser? 
    3. Förekommer lantdjur i byn? ( Vi vill gärna skaffa lantdjur :) )
    4. Är det väldigt svårt att hitta boende i byn? 
    5. Hur ser bussförbindelserna ut in till stan (Umeå/Östersund)
    6. Hur är stämningen i byn?
    7. Är det en aktiv eller "död" by? (Föreningar, aktiviteter, träffar)

• 070104
    La Lola skrev 2012-05-03 22:18:15 följande:
    Svar av mig har du redan fått.
    Japp, men jag tänkte om det fanns några andra här inne också som kunde svara, och speciellt om Håkmark och Sörmjöle då jag antar att du inte har lika mycket erfarenhet om Umeå-området?
  • 070104
    La Lola skrev 2012-05-03 22:30:21 följande:
    Ja jag ville bara tala om att du hade mail som väntade.
    Aha, jag hade redan hunnit svara när jag såg att du skrivit i den här tråden!  
Svar på tråden Norrländska städer..