• Argo

Norrländska städer..

Av de där orterna finns det bara ett alternativ om ni är seriösa: Umeå.

Östersund må ha närmare till fjällen men det är mycket mindre, mer inskränkt och ligger långt åt h*lvete bort från allting annat i landet.

• Argo
    livelovelaugh skrev 2012-04-30 20:22:06 följande:
    Droger finns det inte mer av i skellefteå än någon annan stans och man stöter inte på knattarna om man inte letar efter dom
    Skellefteå svämmar däremot över av Lundmarkare och Marklundare.
  • Argo
    070104 skrev 2012-05-02 11:06:09 följande:
    Fast det har ju inte till omröstningen att göra  
    Vi kommer ju utifrån så det drabbas ju inte vår familj av
    Jo, på sätt och vis.

"Lundmark och Marklund" är nämligen ett lite humoristiskt sätt att beskriva mentaliteten på orten. Introvert, hybris, självförhärligande, inskränkt ... kalla det vad du vill.

Eller varför inte kalla det Skelleftesjukan? Den enda stad i Sverige som har fått ge namn till en sjukdom som kommer av inavel.

Men nu har ni ju redan kapat bort skellefteå så det är ju ingen fara för er del.
  • Argo
    070104 skrev 2012-05-02 11:05:26 följande:
    Vi är ju ute efter något litet ju  Vill bo i by, men med närhet till alla affärer man behöver.
    Jag skulle ändå titta på byarna kring Umeå.

Många, många fler alternativ där sedan för era barn den dagen de vill göra något eget.
  • Argo
    070104 skrev 2012-05-02 11:16:59 följande:
    Umeå passar oss bäst pga affärerna men Östersund passar oss bäst pga att vi vill bo i landet/på by.. Det är ju bara att klura ut vilket som är viktigast
    Hissjö, Håkmark, Stöcke, Tavelsjö, Sörmjöle, Täfteå, Brännland, Flurkmark ...

Hur mycket mer "by" kan det bli?

*och alla ligger inom någon mil från Umeå*
  • Argo
    Joual skrev 2012-05-03 18:16:45 följande:
    Hissjö är poppis hos barnfamiljerna. Själv har jag bott i Flurkmark. Där finns en fin skola, men ingen affär. Man handlar i Hissjö eller inne i Umeå :) 
    Bara en sådan sak. Att få bo på en ort som heter Flurkmark.

Och bortåt Vännäs kan man bo i Penglund eller Spöland om man vill.
  • Argo
    070104 skrev 2012-05-03 22:26:24 följande:
    Japp, men jag tänkte om det fanns några andra här inne också som kunde svara, och speciellt om Håkmark och Sörmjöle då jag antar att du inte har lika mycket erfarenhet om Umeå-området?
    Vi har bekanta i Håkmark och vad jag vet:

1) Blandat. Flera barnfamiljer i alla fall.
    2) Servicen finns i Hissjö, två-tre kilometer bort (skola, dagis, affär, idrottsklubb). Eller i Umeå, 1,5 mil bort.
    3) Folk i byn har åtminstone hästar. Så mycket vet jag.
    4) Förmodligen. Få hus i byn och populärt bland barnfamiljer som vill ut på landet men ändå har nära till stan och service ger konkurrens.
    5) Ingen aning. Kolla lokaltrafiken hemsida.
    6) Våra bekanta trivs och det finns någon typ av byaförenignar.
    7) se 6.

Länk till byn hemsida:
    http://hakmark.myftp.org/
Svar på tråden Norrländska städer..