Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

ölburk2 skrev 2015-04-18 14:57:07 följande:
    Vad finns att säga om ryssarna eg, dom gör precis som förväntat, å jag har skrivit att jag mycket väl kan se mig en utveckling liknande den i Ukraina i Baltländerna.
    ....och det är precis det du kritiserar USA för...
    Rätt hade varit att fortsätta att hjälpa baltländerna att skapa sig sina egna ekonomier med EU:s hjälp, å undvikit att dra in NATO i det.
    Är NATO ett hinder för det arbetet?
    Ser du enbart till vad ryssarna vill, så kan det sammanfattas i att slippa ha NATO flåsande i nacken.
    Så NATO ska hålla sig borta från länder som ryssarna ser som sina grannar å även ibland som länder som tillhör dom.
    Ska jag tolka dig som att du anser det behövs neutrala länder mellan NATO och Ryssland?

Så NATO ska hålla sig borta från länder som ryssarna ser som sina grannar å även ibland som länder som tillhör dom.

Det kan tyckas fel, sett från vårt håll, med vårt sätt att se på demokrati å hur vi vill att länder ska skötas.
    Men det är just där svaret finns, att ryssar inte tänker som vi i Väst, så vi kan inte pracka på dom eller deras grannar vår idelogi.
    Men det är okej enligt dig att Ryssland gör precis tvärt om?

Dom måste lösa sina problem på egen hand, annars så slutar det med att ryssarna tar över, eller att det blir en regim som är västvänlig, men som inte har tillräckligt med stöd av folket för att kunna överleva för att ena landet, ungefär som i Ukraina.
    Vi är redan i det läget att ryssarna vill ta över och är beredda att ta till våld för det.
    Du vet att det där med utbildning av Ukrainsk militär bara är trams, dom är där för att bedriva informationsinhämtning å strategisk planering tillsammans med Ukrainas regering å militär., lite utbildning för sakens skull lär förstås åxå bedrivas.
    Men att det kallas utbildning är ungefär lika trovärdigt som ambassadpersonals div påhittade befattningar, det går ju inte att kalla dom för spioner, trots att det är vad alla vet att dom eg är.
    Skitsamma, de är inte där för att strida mot Ryssland i alla fall, det är de alldeles för få för.
    Underrättelseinhämtning pågår hela tiden och något som även ryssarna sysslar med, så what's the deal?

• Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-04-18 15:40:00 följande:

Jo jag glömde ju Kuba.., det är ju inte så att USA plötsligt blivit kummunistkramare, utan även där så ser vi hur USA:s rysskräck gör sig påmint.
    Å rädslan för att ryssarna än en gång ska få inflytande över eller i Kuba har fått USA att skyndsamt agera.

Hur USA än gör så kan de inte göra rätt i dina ögon, det står rätt klart nu.

Dom reagerar alltså på Putins agerande som i sin tur beror på USA:s agerande.., å vi i Europa fogar oss.

Bara USA's fel alltid, aldrig Rysslands fel alltså? Då vet jag var du står.

Tänk om vi istället skulle göra precis så, å hålla USA borta från länder i vår närhet, precis som USA vill hålla ryssarna bort från sina grannländer.
    Jag är helt säker på att det skulle underlätta mycket, men tyvärr så lyder vi alltid USA å får betala dyrt för det på flera olika områden.., i värsta fall kan det komma att kosta oss ett Europa i ruiner igen.., men om det blir en nästa gång, då tror jag inte USA slipper undan kriget på sin egen mark, å det är det nog bara dom själva som tror..

...eller så låter man varje land välja själv, istället för att USA eller Ryssland dikterar villkoren.
    ölburk2 skrev 2015-04-18 16:02:44 följande:
    Ja NATO är ett hinder, ett stort sådant då det är USA som sätter agendan..
    Du får närmare förklara hur en militär allians påverkar ett medlemslands ekonomiska utveckling.

Ja det behövs en buffertzon mellan ryssarna å USA, en form av demilitariseradzon, så dom kan käfta utan risk för krig, åtminstone behövs det för Europas säkerhet.
    Men din agenda som går ut på att bara NATO ska backa för att skapa denna buffertzon kan inte leda någon vart. Ryssarna måste göra lika och det visar de att de inte vill.

Det är aldrig okej att pracka på nån sin idelogi, det går förr eller senare åt helvete då.
    Fast du vänder dig ensidigt mot USA's agerande i det, inte mot någon annan.
    Så visst ska vi främja en utveckling som länderna själv vill ha, å det går inte när USA får inflytande över utvecklingen i länder som gränsar till Ryssland.., lika lite som det skulle fungera om ryssarna fick inflytande i länder, som gränsar mot USA.
    Så när det gäller dessa i vår å ryssarnas närhet måste vi Europeer sköta det själva, då kan vi få ryssen att slapna av när hotet från USA inte längre finns. 
    På vilket sätt har USA utgjort ett hot mot Ryssland i de tre krig Ryssland utkämpat i Europa under 2000-talet?

Ett Europa där Ryssland står ensam med sin styrka törs jag inte tänka på hur det skulle påverkas.
    Nä ryssarna är inte där för att ta över Ukraina med våld.
    Det är de ryssar som finns i Ukraina sen länge, som heller vill se ett Ukraina med Rysland som främsta bundsföervant, vilket är nåt helt annat.
    Å som jag skrivt, samma utveckling kan komma i baltländerna, å det kan inget NATO förhindra, men vi/Europa kan komma i kläm, om NATO väljer att agera med vapen., nåt jag är säker på att ingen ledare i Europa vill, men vi kan tvingas följa USA.
    Här har vi någon som gått på Rysslands propaganda....

Varför ska ryssar bestämma vilken politisk riktning Georgien, Ukraina, Estland, Lettland eller Litauen ska gå? Det finns redan ett Ryssland för dem att bo i om de vill.

Slutligen, ska du fortsätta skriva i den här tråden så får du börja svara på de frågor du får.

• Tom Araya

Försvarsbloggaren Skipper om överenskommelsen för försvaret 18/4:

Så kom då beskedet till slut...
    I går kom beskedet. Det blev inga 18 miljarder i anslagsökning under den kommande femårsperioden 2016-2020 som Försvarsmakten hade angett som en absolut miniminivå. Istället blev det 10,2 miljarder där 1,7 skall dras bort pga ökade kostnader. Kvar i friska pengar blir således 8,5 miljarder. Anslagsökningen blir alltså mindre än hälften av det som krävs för att täcka de mest kritiska behoven efter det underfinansierade beslutet från 2009.
    .............

navyskipper.blogspot.se/2015/04/sa-kom-da-beskedet-till-slut.html
  • Tom Araya

Expressen idag:

Det saknas logik i försvarspolitiken

Med Georgienkriget i färskt minne var det helt logiskt att försvarsbeslutet 2009 gav Försvarsmakten uppgiften att åter planera för ett nationellt försvar. Att i samma stund som man säger att omvärldsutvecklingen kräver ett nationellt försvar, också säga att det endast kan ske i samma takt som ekonomin medger, rymmer dock föga logik.

www.expressen.se/kronikorer/carl-bergqvist/det-saknas-logik-i-forsvarspolitiken/
  • Tom Araya
    Finland köper 100 Leopard-2 från Nederländerna
    Finland ska köpa 100 st stridsvagnar av typen Leopard 2A6 från Tyskland Nederländerna. Priset ska vara 200 miljoner euro, 2 miljoner euro eller 18 MSEK per styck (Bonnier/TV3).
    Den svenska stridsvagn 122 är en äldre variant, kallas Leopard 2A5, och 42 stycken ska renoveras. Bland annat ska man byta batterier på dessa 42 stridsvagnar. 
    Den svenska upphandlingen för batteribyte mm på svenska Leopard 2A5S landar på 700 - 1 000 MSEK, eller lika mycket som att köpa 55 st modernare Leopard 2A6 från Tyskland Nederländerna. Om man är en finne, som alltså inte är totalt inkompetent likt svenska FMV.
    Någon skrattar hela vägen till banken, och det är inte svenska skattebetalare.

Glömde den moderata försvarsretoriken. Batteribyte på strv 122 är en försvarssatsning. Bra för Sverige. Bra för Skaraborg. Bra för Skövde. Personrösta på Cecilia Widegren (m).
    ---------------------------------------------------------------------------------------------

Min kommentar:
    Sådant här klarar finnarna att göra och det är en av flera förklaringar till att de har ett större och starkare försvar till lägre kostnad (finnarna köpte även våra PBV 401/MT-LB i bra skick för billig peng).
    Sverige fungerar på tok för byråkratiskt. Innan politiker hunnit fatta beslutet (är inte så säker på att FMV skulle ha så stor del i det) är vagnarna sålda....och frågan är om de inte t.o.m. hunnit förbrukats och skrotats också...
  • Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-04-19 17:58:03 följande:
    Det är aldrig rätt att låta vare sig USA eller ryssarna diktera villkoren, när dom gjort det så har det förr eller senare alltid gått åt helvete.
    Det går att räkna upp hur många exempel på det som helst, det vet vi båda, å det är ju precis det jag vill vi ska undvika att upprepa ännu en gång.

Du har missuppfattat mig ang "buffertzonen", ska utvecla det om ett tag, men just nu måste jag lämna ett tag, vi har haft "storm" som slagit ut elen å vi behöver fixa till en del som hänt i.o.m det.
    Men vissa frågor tänker jag inte svara på, de som bara syftar till att älta frågor kring försvar å som bygger på gamla teorier är redan basvarade om å om igen, å leder inte framåt, det blir bara åsikter om vad som ska göras eller vad som anses är rätt, å det finns det andra som ägnar sig åt.
    STOPP DÄR!
    DU är den som ältar samma sak upprepade gånger, hela tiden....
    ALLT är i dina ögon USA's/NATOS fel, medan du försvarar allt Ryssarna gör och gjort med att det är vad som förväntas eller så är det USA's/NATOS fel det med.
    Samtidigt glider du undan alla besvärande frågor. Det visar inget annat än att du saknar argument, du kan inte förklara närmare om hur det ligger till med dina påståenden.
    Välkommen tillbaka och skriv i tråden när du kan bevisa motsatsen...
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!