Ogenomtänkt skrev 2015-03-02 18:24:33 följande:
Nja, alltså det var inte mitt argument. Det var ditt, fast tvärtom. Du skrev;Det drogs inga gränser "godtyckligt. De fd kolonier och ockuperade länder som Ryssland förlorade var så gott som överallt klart definierade egna historiska enheter. Möjligen någon liten gränstvist någonstans undantaget.
och då skrev jag att många forna sovjetstater knappt varit egna länder. Som till exempel Georgien och Moldavien. Jag skrev inte alla. men det var inget argument mot deras självständighet. verkligen inte. Jag skrev i mitt inlägg att de självklart ska vara självständiga om de vill det. men du läser in lite allt möjligt verkar det som (ryssofobin som spökar?)
men jag skrev också att om vissa områden vill tillhöra Ryssland, kan de inte få det då? Varför inte i så fall?
Det är exakt ditt argument. De har inte varit självständiga nationer länge nog så det kanske bara känn naturligt att infösas under rysk överhöghet.
Du försöker trivialisera att ett antal fria länder i detta nu ockuperas av Ryssland.
Ditt försök att vara "neutral" i frågan om exempelvis Ukrainas och Georgiens suveränitet (med hänvisning till att det ändå kanske känns bäst så för dem själva) gör dig bara till ett eko av Kremls åsikter.
"Nejdå, vi har inget med det där att göra! Det är folken själva som vill det!"Ogenomtänkt skrev 2015-03-02 18:33:23 följande:
Det var exempel på tråkiga följder för ryssar efter Sovjets sammanbrott. Som jag skrev handlade det i första hand om 90-talet. Tror det är ok för ryssar numer i Baltikum.
Som skrivet. det ingår i diskursen att anklaga de länder som Ryssland nu angriper för att vara elaka, odemokratiska och fascister.
Ogenomtänkt skrev 2015-03-02 18:43:43 följande:
som vadå?
Din världsbild, den du sprider här, är den som Kreml säger är den rätta när det kommer till Rysslands krig mot andra fria länder.
Även Kreml talar om att det egentligen inte är riktiga länder (de har ju Gubevars varit "ryska" under 200 år), att det vi ser är spontana folkliga uppror och att det egentligen är USA och väst som är de skyldiga.
.
Och nä, de har inte varit "ryska". De har varit ockuperade av Ryssland. Skillnad det.
.
Sedan kan du hålla dina svar i ett, citerat, inlägg istället.