ölburk2 skrev 2015-04-09 15:27:04 följande:
Å du verkar inte ha några egna åsikter alls, allt du skriver å säger är bara ett upprepande av vad andra påstår, påstående som lett oss in i krig efter krig, utan att vanliga människor har dragit minsta nytta av det.
Dina argument har tvärtom dragit på oss de värsta kriser som världen drabbats av, unadtagit några naturkatastrofer, å sån´t skit försvarar du med en dåres aningslöshet.
Kan du nämna något fall där militärt försvar med defensivt syfte lett till krig?
Vi har haft fred i 200 år, med militärt försvar. Svårt att avgöra vilken betydelse det haft för fred, men det har i alla fall inte lett till krig.
Sen försöker du skyla över krigshetsandet med att försvara våld å vapen, hur otur kan du eg ha när du tänker?
Sen försker du även förklara dina åsikter genom att hänvisa till hisorien, ja vi vet alla hur otroligt illa det gått när krig varit lösningen, ändå så försvarar du det som bevisligen bara lett till att folket fått offra sina liv å sitt leverne.
Krigshets plockar du ur luften. Militärt försvar för syftar främst på att behålla fred. Det finns ingen krigsvilja i vårt land eller militära makt.
Krig är ingen lösning, det är en konsekvens av att konflikter inte kan lösas fredligt och förhandlingar brakar samman.
Du kallar mig naiv, men vem är eg naiv när du tror att det som aldrig nånsin fungerat, kommer att fungera "nästa gång".., det om nåt är naivt så det förslår.
Jag har heller aldrig påstått att mina åsikter eller teorier kommer att bli verklighet, bara att det är en lösning som verkligen skulle fungera, d.v.s ingen som vill kriga = inga krig, så enkelt är det.
Å självklart är det mot det målet vi ska jobba, inte som du som tror å vill, att "nästa gång" så kommer det att bli annorluda, bara vi skaffar oss mer vapen att försvara oss med.
Det kommer undantagslöst att leda till fler krig, vilket bevisas varje dag, nåt somm du skyller på en massa annat strunt.
Jo, du är naiv när du tror att avskaffande av vapen och militärt försvar leder till att våld och krig försvinner.
Å du verkar inte ha några egna åsikter alls
Kalla det faktabaserad inställning om du vill. Du har mycket åsikter, men saknar kunskap.
Å eftersom du inte kan hålla isär vad jag tycker å mina teorier, å den verklighet vi lever i, så säger jag igen.
Jag är väl medveten om att det jag skriver inte kommer att bli nån verklighet i en nära framtid, det är en lösning på ett f.n olösligt problem.
Till skillnad från dig väljer jag att ha egna åsikter, å vägrar sälla mig till dom som vill upprepa samma misstag mänskligheten gjort under årtusenden.
Att få eller inget stastöverhuvud kommer att lyssna vet jag åxå, människan är ännu på tok för egoistisk, avundsjuk, hämdgirig å rädd, för att det ska komma ifråga.
Men jag är långt ifrån först eller ensom om mina åsikter, du kan välja bland många framtidsvisionärer/författare/teoretiker så kommer du att se att dom är inne på samma väg.
I deras värld finns inga gränser å inga länder som möjliggör krig på Jorden, för dom har insett att ska vi överleva tills Solen slocknar, så månste vi lära oss att Jorden är allas å inte tillhör någon.
Jag väljer att förhålla mig till verkligheten som den ser ut, istället för att fantisera om utopier.
För bara några år sen var nedrustning det alla pratade om å strävade mot, å vi lyckdes faktiskt få ner antalet krig/konflikter i världen, till den lägsta nivån någonsin i modern historia.
Men efter att USA invaderat Irak har det vänt å går nu i rakt motsatt riktning, d.v.s världen rustar upp.
Ännu ett bevis för att dina åsikter om att mer vapen bevarar freden är helt fel. Våld föder våld, men när ska du inse det..., när du själv blir offer för ett krig du inte vill ha, att det inte var så du menade att vapnen skulle användas?
USA är inte Sverige. Vi har inte samma syften, vilket förövrigt gäller de flesta länder i världen, med eller utan militärt försvar.
Så nej, detta bevisar ingenting.
I valet mellan att ha vapen och inte ha vapen när kriget är ett faktum är det förstnämnda självklart för mig.
Du vill få det till att välja bort vapen garanterar fred, vilket är en felaktig slutsats, eftersom krig inte enbart hänger på dina/våra val.
Å du, jag kan lova dig att jag är långt mer påläst än vad du tror, jag finner det bara fullständigt meningslöst att prata om saker som leder nån vart.
Din argumentation visar på dålig kunskap i orsak och verkan.
Det du skriver om har jag hört under hela mitt liv, å inte fan har nån lyckats bevisa eller övertyga mig, att mer vapen å ett starkt försvar förhindrat nåt krig.
Det går inte att bevisa, ej heller motsatsen. Det går att leva i fred med vapen och militärt försvar, det är bevisat.
Orsakerna till att fred kan hållas eller krig startas är många, det går inte att peka ut någon annan särskild faktor än människans vilja att strida för sin sak.
Tvärtom så har Sverige klarat sig undan 2 världskrig genom att inte lägga sig i, å båda ggr hade inte ens Sverige ett försvar som hade kunnat skrämma en flock kråkor.
Tvärt om så la vi oss i mer än vi önskade genom eftergifter till krigförande länder, något som skadade våra grannländer.
Vi har haft fred i 200 år, varav vi i perioder har haft ett hyfsat starkt försvar, så hur menar du att det skulle orsaka krig?
Hur hade världen nått fred utan att möta våld med våld?
Vi borde alltså återgå till att vara ett helt neutralt land, men tyvärr låter det sig inte längre göras, vi har åtaganden vi måste uppfylla, t.ex genom medlemskapet i EU.
Dock behöver vi inte hetsa mot ryssen eller ansluta oss till EU, vi kan sköta vårt, å ge våra medborgare de bästa möjligheterna för att få leva i fred å välfärd., kritik kan vi framföra mot andra länder utan att skramla med vapen, å därmed visa oss mer mogna än många andra.
Den bästa vägen till självständighet är att kunna hävda den även vid konflikt.
Du är naiv som tror alla andra länder någon ifred för att den vill det, det är fler viljor än så som spelar in.