Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!
Jo jag glömde, det finns inga skydd som kan stå emot ett större robotangrepp, tror du det så har du gått på nån form av propaganda.
Du slutar aldrig visa på din okunskap...det handlar inte om att kunna stoppa stormakt X när de sätter in allt de har, utan det ska kosta så mycket att risken minskar att de ens väljer våld i en konflikt. Det funkar exakt som när du står i valet och kvalet om något är värt de pengar eller arbetsinsats eller vad det nu må vara du måste offra för att nå det. Förstår du inte detta faktum är det ingen idé att du ger dig in i diskussioner om militärt försvar.
Har du någon aning om vad robotvapen kostar? Tror du de finns i obegränsat antal ens i Ryssland?
Skjuts från stora avstånd.., varför skulle ryssen välja det sämsta alternativet, dom har både flyg å (u)båtar som kan sköta den saken.
Dessutom som finns ryska gränsen väldigt nära oss, så nån varningstid att tala om finns inte.
Så vi får vara glada om vi kan slå ut några få % av de som släpps ner på oss.
Även flyg och ubåt kan bekämpas, bara man skaffat sig kapaciteten. Du har t.o.m. fler chanser då du kan skjuta sönder robotar i luften och skjuta ner planen eller sänka ubåtarna.
Jag förstår inte varför du konsekvent underskattar ryssarna.., iofs är det vad väst alltid gjort å därför alltid åkt på pisk av dom.
Du bör lära dig att ryssarna inte tänker som vi, du gör samma misstag som USA alltid gör, det att tro att alla tänker som dom.
Hade jag fått bestämma hade vi aldrig genomfört 90- och 2000-talets nedskärningar utan snarare stärkt försvaret med nya effektiva system, inte minst inom marinen, flygvapnet och luftvärnet. Detta är inte tankar som kommer av underskattande av Ryssland...
Våra politiker däremot, har gjort vad de kan för att få svenska folket att underskatta Ryssland som militär makt, så att de kunnat göra de nedskärningar de vill för att använda pengarna på annat håll, jag ser igenom det.
Att ryssarna inte åker på pisk har inget med underskattning att göra, utan snarare att de väljer sina strider...
Alldeles nyss fick en rysk höjdare (minns inte namnet) frågan om vad dom kommer att göra om Väst fortsätter att utvidga sina sanktioner.
Svaret blev: Vi kommer att göra som vi alltid har gjort, när vi har mindre med mat, så äter vi mindre..
Det tycker jag är ett svar som mycket väl beskriver hur ryssarna tänker å hur dom kommer att agera.