Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-04-08 19:50:42 följande:
    Det är du som inte förstått att vapnen inte är en lösning.., räcker det verkligen inte med flera årtusenden av mislyckanden för att inse det?
    Vapnen har bara en funktion, den att låta makthavarnas undersåtar slösa bort sina liv för att dom ska få behålla makten.

Om alla skulle vägra kriga så blev det inga krig, så enkelt är det.., att det aldrig kommer att ske, vet jag, men faktum kvarstår, om vi vägrar lyda makthavarna så skulle det inte bli nåt mer krigande.
    Det var så 1:a världskriget slutade, soldaterna hade fått nog, slängde vapnen å gick hem, dom var less på skiten å inga makthavare eller befäl kunde stoppa dom.
    Att historien är skriven lite annorlunda är som du vet enbart en lögn, det var soldaterna som vägrade lyda order som satte stopp för kriget, å förstås de modiga kvinnor som var med å tvingade fram ett slut på krigandet.

Men så länge det finns sånna som du, som tror på att vapen kan lösa nåt, kommer vi att ha ihjäl varandra.
    Inte förrän nåt annat mycket jävligare sätter stopp för krigandet. kommer mänskligheten att sluta kriga.
    Människan som hon är nu, är den fegaste, egoistiska å räddaste varelsen på Jorden, därför ser hon hot i precis allt, precis som du gör.
    Därför tror hon att om hon skaffar sig tillräckligt mycket vapen så kan ingen skada henne..., att "alla andra" tänker likadant, det förträngs på nåt mycket märkligt sätt av resp lands makthavare, å till viss del landets undersåtar.

Så hur mycket vapen du än skaffar dig, så kommer nån annan skaffa ännu fler, vilket förr eller senare slutar med katastrof, så har det alltid blivit å det kommer att upprepa sig igen., tyvärr har det 3:e stora kriget krupit allt närmare de senaste 10-15 åren, mycket beroende på att USA triggat igång en massa religiösa å territoriella konflikter ingen längre har nån kontroll över.
    Å det kommer troligen att bli mycket värre, ända tills kriget sprider sig till I-världens markområden.., då blir det inte lika roligt längre, möjligen kan det leda till nån form av slut på krigandet, om det inte redan då är försent förstås.

Ska vi ha minsta chans att hålla oss utanför, så måste vi först hålla oss borta från NATO, inte blanda oss i konflikter, å göra allt för att behålla vår välfärd.
    Det har fungerat förut, men tyvärr gapar nu högerfolket högljutt om mer vapen å NATO anslutning, så uppenbarligen är dom ute efter konfrontation.
    M (Alliansen) agerar ju så genomskinligt i NATO-frågan, att ingen kan ha undgått att dom försöker uppfylla nåt löfte till USA.
    Å får dom som dom vill, ja då har vi verkligen tagit ett stort steg närmare ett krig på svensk mark. Ryssarna skiter i oss, så länge vi inte lägger oss i deras förehavanden, men tillåter vi NATO på vår mark, ja då har vi gått flera steg för långt för att ryssarna ska sitta still å titta på.

Ang IS, dom är inget land eller stat eller har startat nåt krig mot nåt sån´t, att dom blandar i religionen ligger bara helt rätt i tiden, dom konflikterna fanns ju redan sen tidigare.
    Alltså ett bra argumument som gör att dom splittrar alla möjligheter till att behöva möta ett enat motstånd.
    Men dom är bara ett mördarpack utan nåt eg syfte mer än ett personligt, dom är inte ute efter nån seger mot annat land.
    Dom vill härska med våld å skiter fullständigt i nåt annat än att dra egna fördelar, därför går dom heller inte att besegra på vanligt vis, eftersom det inte finns nån enhetlig grupp att besegra.
    Dom måste bekämpas som kriminella, å behandlas därefter.
    Men det kommer att bli svårt, dom erbjuder bra betalt å bra med förmåner för de som deltar på deras sida å deras familjer.
    Å det finns miljoner fattiga som gärna antar erbjudandet, så det kommer att bli svårt att få stopp på dom här rövarbanden.
    Där dom i huvudsak härjar har ju redan fullt upp med en massa ovänskap sins emellan, å kan ju inte samsas om nåt ö.h.t.
    Alltså ett perfekt val å bedriva röveri i stor skala.

Men som sagt, jag väljer att hålla mig utanför, å reser till nån lugn å trevlig plats som inte är av nåt värde för de våldsälskande, om det börjar bli otrevligt här.
    Det finns så mycket annat att göra än att kast bort livet på otrevligheter, å kapitalismen ger mig många möjligheter till det.
    Jag spelar spelet å skiter i det andra, ser bara till att jag själv har det bra.., vill folk ha ihjäl varandra så tänker jag inte blanda mig i.
    Du är naiv och okunnig. Krig har funnits och kommer att finnas så länge människan gör det.
    Utan vapen kommer folk att slå ihjäl varandra, det gjorde de förr och det förekommer fortfarande.
    Att ha vapen utan att behöva använda dem är bättre än att behöva och inte ha dem.

• Tom Araya

Rapport från FOI:

Ska vi rusta för krig för att bevara fred?
    2015-03-30
    Sveriges förmåga att avskräcka militära angrepp och påtryckningar är en högaktuell försvarspolitisk fråga. I en ny studie från FOI utreder två forskare frågan och konstaterar att det finns mycket kvar att göra, både i form av konkreta åtgärder samt en utökad diskussion.

www.foi.se/sv/nyheter/Press--nyheter/Nyheter/2015/Ska-vi-rusta-for-krig-for-att-bevara-fred/
  • Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-04-09 10:39:17 följande:
    Just det resonemanget är precis varför det ser ut som det gör, men tyvärr så är det så de styrande fortfarande tänker, alltså kommer vi inom överskådlig framtid att fortsätta kriga.
    Återigen....naiv och okunnig om du tror detta är ett isolerat problem du kan komma åt. Det är vida spritt hos mänskligheten.
    Sen har du inte förstått att den typen av försvar å krig du tror skulle fungera, det försvann redan under slutet av 2:a världskriget.
    Det var då man för 1:a gången på allvar slog mot mjuka civila mål, vilket kan sägas avslutades med atombomberna i Japan.

Efter det så har det blivit praxis att slå mot civila, ett alldeles utmärkt sätt jag f.ö själv skulle välja, d.v.s att demoralisera civilbefolkningen å därmed skapa sig fördelar genemot fienden.
    Å det är den typen av krig vi har att vänta vid nästa större krig.., slå hårt å skoningslöst mot civila, helst då skolor, sjukhus å andra större civila mål, som moral å stridsvilja bygger på, rikta all kraft mot de civila så fallar snart ett lands försvarsvilja ihop. 

Mot det finns heller inget fungerande försvar, nåt som vi får bevis för snart sagt varje dag.
    Så när den dagen kommer, så sitter du där med dina kanoner, u-båtar, stridsflyg å arméer till ingen nytta, dom kan ändå inte skydda civilbefolkningen.
    Jag kan hålla med om att det är svårt när civila drabbas, men det är samma vapen och vapenbärare som mot militära mål och samma teknik och vapen att upptäcka och bekämpa dem, ingen större skillnad, så jag undrar vad det är du tror/tycker inte fungerar. Du verkar ha väldigt mycket åsikter om något du kan väldigt lite om.
    Sen ska du inte blanda in vanlig osämja mellan människor, sån´t skapar inga större krig. Å
    för det så bör det finnas en duglig ordningsmakt å ett rättsväsende som håller ordning, så gott det nu går. 
    Hur stort krig osämja mellan människor kan bli handlar om nätverk. Förr var det staten som var nätverket. Idag med mobiltelefoni och internet kan människor organisera sig på helt andra sätt utan stöd och styrning av en stat.
    Nä jag är inte naiv, det är så här det ser ut, våld föder våld, det är ett känt faktum.
    Du likställer vapen med våld. Vapen behövs inte för att utöva våld och vapen kan ligga oanvända om man inte ser anledning att använda dem.
    Du lägger för stor vikt vid materiella ting och glömmer den viktigaste faktorn, människan.
    Jag säger det igen, det enda sättet att undvika krig är att satsa på välfärd för alla, ett välmående land med en välmående befolkning, är det enda sättet som får folk att inte vilja slåss.
    Är det godtagbar levnadsstandard som varit orsak till att alla krig startats?
    Å ett känt faktum är, att om pengarna lagt på välfärd istället för militära vapen, så hade alla på vår Jord idag haft en hygglig levnadsstandard.
    Har du någon uträkning på det där?

Vems fel är det att pengar läggs på vapen istället levnadsstandard i de länder där det senare brister?

• Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-04-09 11:33:10 följande:
    Knappast nån idé att läsa utredningar gjorda i egen sak, svaret vet vi redan på förhand..
    Du menar att ord från de som vet hur det står till ska man inte lyssna på?
    När det gäller dig förvånar det inte, du är antagligen inte intresserad, oavsett källa.
  • Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-04-09 15:27:04 följande:

Å du verkar inte ha några egna åsikter alls, allt du skriver å säger är bara ett upprepande av vad andra påstår, påstående som lett oss in i krig efter krig, utan att vanliga människor har dragit minsta nytta av det.
    Dina argument har tvärtom dragit på oss de värsta kriser som världen drabbats av, unadtagit några naturkatastrofer, å sån´t skit försvarar du med en dåres aningslöshet.
    Kan du nämna något fall där militärt försvar med defensivt syfte lett till krig?
    Vi har haft fred i 200 år, med militärt försvar. Svårt att avgöra vilken betydelse det haft för fred, men det har i alla fall inte lett till krig.
    Sen försöker du skyla över krigshetsandet med att försvara våld å vapen, hur otur kan du eg ha när du tänker?
    Sen försker du även förklara dina åsikter genom att hänvisa till hisorien, ja vi vet alla hur otroligt illa det gått när krig varit lösningen, ändå så försvarar du det som bevisligen bara lett till att folket fått offra sina liv å sitt leverne.
    Krigshets plockar du ur luften. Militärt försvar för syftar främst på att behålla fred. Det finns ingen krigsvilja i vårt land eller militära makt.

Krig är ingen lösning, det är en konsekvens av att konflikter inte kan lösas fredligt och förhandlingar brakar samman.
    Du kallar mig naiv, men vem är eg naiv när du tror att det som aldrig nånsin fungerat, kommer att fungera "nästa gång".., det om nåt är naivt så det förslår.
    Jag har heller aldrig påstått att mina åsikter eller teorier kommer att bli verklighet, bara att det är en lösning som verkligen skulle fungera, d.v.s ingen som vill kriga = inga krig, så enkelt är det.
    Å självklart är det mot det målet vi ska jobba, inte som du som tror å vill, att "nästa gång" så kommer det att bli annorluda, bara vi skaffar oss mer vapen att försvara oss med.
    Det kommer undantagslöst att leda till fler krig, vilket bevisas varje dag, nåt somm du skyller på en massa annat strunt.
    Jo, du är naiv när du tror att avskaffande av vapen och militärt försvar leder till att våld och krig försvinner.

Å du verkar inte ha några egna åsikter alls
    Kalla det faktabaserad inställning om du vill. Du har mycket åsikter, men saknar kunskap.
    Å eftersom du inte kan hålla isär vad jag tycker å mina teorier, å den verklighet vi lever i, så säger jag igen.
    Jag är väl medveten om att det jag skriver inte kommer att bli nån verklighet i en nära framtid, det är en lösning på ett f.n olösligt problem.
    Till skillnad från dig väljer jag att ha egna åsikter, å vägrar sälla mig till dom som vill upprepa samma misstag mänskligheten gjort under årtusenden.

Att få eller inget stastöverhuvud kommer att lyssna vet jag åxå, människan är ännu på tok för egoistisk, avundsjuk, hämdgirig å rädd, för att det ska komma ifråga.
    Men jag är långt ifrån först eller ensom om mina åsikter, du kan välja bland många framtidsvisionärer/författare/teoretiker så kommer du att se att dom är inne på samma väg.
    I deras värld finns inga gränser å inga länder som möjliggör krig på Jorden, för dom har insett att ska vi överleva tills Solen slocknar, så månste vi lära oss att Jorden är allas å inte tillhör någon.
    Jag väljer att förhålla mig till verkligheten som den ser ut, istället för att fantisera om utopier.
    För bara några år sen var nedrustning det alla pratade om å strävade mot, å vi lyckdes faktiskt få ner antalet krig/konflikter i världen, till den lägsta nivån någonsin i modern historia.
    Men efter att USA invaderat Irak har det vänt å går nu i rakt motsatt riktning, d.v.s världen rustar upp.
    Ännu ett bevis för att dina åsikter om att mer vapen bevarar freden är helt fel. Våld föder våld, men när ska du inse det..., när du själv blir offer för ett krig du inte vill ha, att det inte var så du menade att vapnen skulle användas?
    USA är inte Sverige. Vi har inte samma syften, vilket förövrigt gäller de flesta länder i världen, med eller utan militärt försvar.
    Så nej, detta bevisar ingenting.

I valet mellan att ha vapen och inte ha vapen när kriget är ett faktum är det förstnämnda självklart för mig.
    Du vill få det till att välja bort vapen garanterar fred, vilket är en felaktig slutsats, eftersom krig inte enbart hänger på dina/våra val.
    Å du, jag kan lova dig att jag är långt mer påläst än vad du tror, jag finner det bara fullständigt meningslöst att prata om saker som leder nån vart.
    Din argumentation visar på dålig kunskap i orsak och verkan.
    Det du skriver om har jag hört under hela mitt liv, å inte fan har nån lyckats bevisa eller övertyga mig, att mer vapen å ett starkt försvar förhindrat nåt krig.
    Det går inte att bevisa, ej heller motsatsen. Det går att leva i fred med vapen och militärt försvar, det är bevisat.
    Orsakerna till att fred kan hållas eller krig startas är många, det går inte att peka ut någon annan särskild faktor än människans vilja att strida för sin sak.
    Tvärtom så har Sverige klarat sig undan 2 världskrig genom att inte lägga sig i, å båda ggr hade inte ens Sverige ett försvar som hade kunnat skrämma en flock kråkor.
    Tvärt om så la vi oss i mer än vi önskade genom eftergifter till krigförande länder, något som skadade våra grannländer.

Vi har haft fred i 200 år, varav vi i perioder har haft ett hyfsat starkt försvar, så hur menar du att det skulle orsaka krig?

Hur hade världen nått fred utan att möta våld med våld?
    Vi borde alltså återgå till att vara ett helt neutralt land, men tyvärr låter det sig inte längre göras, vi har åtaganden vi måste uppfylla, t.ex genom medlemskapet i EU.
    Dock behöver vi inte hetsa mot ryssen eller ansluta oss till EU, vi kan sköta vårt, å ge våra medborgare de bästa möjligheterna för att få leva i fred å välfärd., kritik kan vi framföra mot andra länder utan att skramla med vapen, å därmed visa oss mer mogna än många andra.
    Den bästa vägen till självständighet är att kunna hävda den även vid konflikt.
    Du är naiv som tror alla andra länder någon ifred för att den vill det, det är fler viljor än så som spelar in.

• Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-04-09 15:52:07 följande:

Det finns inget ädelt, nobelt eller några krigslagar som krig förs utifrån, den tiden är förbi.
    Det kommer inte att bli några arméer som strider mot varandra.
    I dag är det civila mål som utgör bland de viktigaste måltavlorna, slå hårt mot skolor, barn, sjukhus, å andra mål som demoraliserar, dt är sån´t vi kommer att få se allt mer av i framtiden.
    Så hur mycket vi än rustar i Sverige kan vi inte skydda oss, inte när det börjar regna robotar å missiler över Sverige. 
    Det måste du veta, du som påstår dig ha sån kunskap om vapen.
    Sverige kommer att läggas i ruiner å vi kan inget göra åt det, inget land kan idag skydda sig mot det.., inte ens Israel duger till att stoppa de fyrverkripjäser som Hamas skjuter iväg, å dom är så usla å lågteknologiska att vem som helst kan skruva ihop dom hemma., ändå så når dom fram. 

Så vem är det du försöker lura Tom, dig själv eller andra?
    Får vi ett fullskaligt krig på svensk mark, så finns inget som kan skydda oss, det blir total förödelse..

Det finns hyfsat effektiva skydd mot robotar, det gäller bara att satsa på det och ha i tillräcklig mängd.

Att Israel inte kan stoppa Hamas har sin orsak i Hamas taktik att gruppera sina system kring viktiga civila anläggningar som skulle tvinga Israel att jämna dem med marken= politiskt obra.

Det är inte sant att det är lågteknologi man skruvar ihop hemma Hamas använder. Det är visserligen inga hypermoderna grejer, men för deras teknologi hyfsat hi tech, oftast med ryskt ursprung.

Med starkt försvar ska vi göra det oattraktivt att ta till våld mot vår nation och på så vis ha ett extra verktyg i att bevara fred. Det är den absolut viktigaste delen i militärt försvar som skydd, dess verkan i krig är sekundärt.

• Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-04-09 17:25:12 följande:
    Fel, alla länder med vapen har krigat, så beviset är att med vapen så skapas krig, inte tvärtom.
    Krig har bedrivits även utan vapen och länder med vapen har kunnat leva länge i fred, så därmed är din teori om att vapen och militärt försvar som skapande av krig avfärdat.

Jag upprepar frågan...
    Tom Araya skrev 2015-04-09 16:54:12 följande:
    Kan du nämna något fall där militärt försvar med defensivt syfte lett till krig?

• Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-04-09 18:25:33 följande:
    Du vet att det alltid kommer motmedel som gör skydd helt värdelösa, det är en evighetsspiral som pågått under hela vår historia, nya vapen föder nya motmedel, som föder nya vapen, o.s.v.
    Både ja och nej. Gammal, relativt ointelligent teknologi har visat sig vara rätt effektivt mot diverse skrot som kommer farande i luften, vilket kompletteras med sensorer för att upptäcka dem i tid och för att rikta in vapnen.

Vanliga luftvärnskanoner med zonrörsammunition funkar rätt bra mot vissa missiler på korta avstånd.
    USA m.fl. använder ofta radarstyrda, snabbskjutande automatkanoner med flera eldrör (roterande) i 20-30 mm kaliber.
    Sverige har utvecklat ett system där en granat skjuts upp i luften och slår ut robotar, raketer och t.o.m. artillerigranater med splitterverkan.
    Fördelen med dessa är att de är svårstörda p.g.a. den relativt gamla teknik som används. Även om systemen använder sensorer så är ammunitionen i sig ointelligent och styrs inte av några signaler som kan störas ut.
    Det finns även robotsystem särskilt utvecklade för att högt upp i luften slå ut inkommande robotar.
  • Tom Araya
    Fel, alla länder med vapen har krigat, så beviset är att med vapen så skapas krig, inte tvärtom.

Du vill inte tänka bortom den snäva ståndpunkten som oraskat alla krig, du håller envist fast vid vapen som en lösning, en lösning som använts under årtusenden utan framgång.
    Varför inte bara inse att militäravapen är inget man försvarar sig med, dom är till för att döda motståndare med, d.v.s att kriga med.
    Vad är det du inte fattar?
    Människan bestämmer hur prylarna ska användas, inte prylarna själva.

Hur försvarar man sig mot våld?

Ska vi skrota polis och rättsväsende också?
    Men så länge du m.fl inte vill förändra världen så kommer vi att få dras med din "lösning".
    Jobba du med din "lösning", men förkasta inte andra alternativ förrän du nått fram till något som fungerar.
    Men så länge du m.fl inte vill förändra världen så kommer vi att få dras med din "lösning". Å du kommer att få som du vill, det kommer att bli många många fler krig, kanske även i Sverige.
    Om det händer så det lär bero på att vi ses som ett hot som måste oskadliggöras, å ett hot blir vi bara om vi ställer oss på någons sida, men det är ju det du vill.
    Jag betackar mig från dina felaktiga slutsatser om vad jag vill.
    Frågan är bara vad du tänker säga den dag Sverige blir anfallet, för att vi lagt vår näsa blöt lite för mycket.
    Kommer du då att tycka det var värt att få Sverige lagt i ruiner å att se Sveriges folk lida.
    Jag tror faktiskt inte många svenskar kommer att se dig som nån hjälte då, utan istället en av de som tog Sverige tillbaka till fattigdom å elände..
    Vad kommer du att säga när rövslickning inte längre räcker för att hålla fred?
    Vad hjälper det att inte ha vapen eller militär styrka om något land eller organisation är ute efter makt?
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!