Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Facebookinlägg med tillhörande artikel i debatten om värnplikt:

Redan gårdagens inlägg, med anledning av Lars Gyllenhaals kritik av den obefintliga krisberedskapen i Sverige, visar att de regelbundna luftkränkningarna och den svåra skogsbranden i Västmanland nästan tycks ha tagit svenska folket på sängen.
    .......................

www.facebook.com/aterinforvarnplikten/photos/a.573448386069937.1073741828.503715333043243/704572102957564/&fref=nf

• Tom Araya
    FP och S vill återinföra värnplikten

Den ökande oron för ryska maktambitioner påverkar svensk försvarspolitik. Både Socialdemokraterna och Folkpartiet öppnar nu för att värnplikten ska återinföras.

29 Aug 06:50

val.tv4.se/teman/v%C3%A4rnplikten
  • Tom Araya
    Zia29 skrev 2014-08-29 17:49:06 följande:
    Fick höra detta av mitt befäl imorse (går GMU) och jag hoppas verkligen på att värnplikten återinförs!
    Ska man vara petig handlar det bara om att åter ta den i bruk även i fredstid, för var den nu är vilande.

Frågan är hur det görs och hur omfattande det blir när man lagt ner så många regementen?
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2014-08-30 10:22:49 följande:
    Det handlar inte om hela årsgrupper utan om att fylla luckorna i organisationen med värnpliktiga:
    http://unvis.it/www.svd.se/nyheter/inrikes/folkpartiet-vill-aterinfora-varnplikten_3718822.svd

- Vi gick från 100 procents plikt till 100 procents frivillighet i ett steg. Vi borde istället som i Danmark och Norge beslutat om en kombination av system. De har både frivillighet och värnplikt för att utbilda och bemanna försvaret med bra soldater, säger Allan Widman.

Om hans förslag blir verklighet är det inte som förr tal om att kalla in 10 000-tals unga till allmän värnplikt, utan att fylla de luckor som finns i förbanden.

Man kan inte fylla upp ett proffsförsvar med pliktade soldater.

Hade man gjort tvärt om, huvudsakligen fyllt upp med värnpliktiga, så hade man kunnat komplettera med mindre yrkesförband.
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!