• Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Jag är så jäkla less på alliansens försvarspolitik.

Nu har Sven Tolgfors ersatts med fd kustartilleriofficern Karin Enström på posten som försvarsminister.
    Frågan är om det spelar någon roll, kommer hon inte bara driva M's försvarspolitik vidare?

Tyvärr verkar det inte bättre hos de andra partierna heller. S, C och KD verkar inte vilja satsa mer. MP och V vill skära ner ännu mer. Endast FP och SD verkar vilja ha en försvarsmakt värd namnet.
    SD får inte min röst på enbart denna fråga. FP har en del annat jag kan stödja men frågan är om de får så många röster att de kan påverka i just frågan om Sveriges försvarspolitik?

M verkar bara vilja spara på allt, för att kunna sänka skatterna.
    S verkar vilja använda pengarna till annat (ta på sig "Slösa"-rollen igen!?).

Jag vill inte ekonomiskt ställa ett militärt försvar mot skola, barnomsorg, vård av sjuka och gamla mm, jag är beredd att betala de extra kronorna det kostar.

Ett vanligt argument mot en militär försvarsmakt är att det är slöseri med pengar när inget klart hot finns.
    Ja, en försäkring brukar vara slöseri med pengar om inget händer, ändå anser vi i de flesta andra fall att försäkringar är väl investerade pengar, eftersom vi inte kan förutsäga framtiden.
    Av någon anledning anser regeringen att de kan förutsäga framtiden vad det gäller just behov av en försvarsmakt. Det stämmer naturligtvis inte utan är barra ett sätt att få folkets godkännande (nåja, de har väl inte direkt blivit tillfrågade men vilda protester har i alla fall undvikits) att lyfta pengarna till annat håll.

-Sveriges bäst skyddade och mest strategiskt belägna marinbas (Muskö/Berga) lades ner för att man bestämde sig för att ha bara en marinbas (av ekonomiska skäl) och hade redan sålt sin möjlighet att välja mellan Karskrona och Muskö/Berga genom affärsuppgörelser med den civila varvsindustrin.

-Flygvapnets Gripen-plan och flottans nya korvetter saknar mycket av den utrustning och beväpning de är projekterade för...av besparingsskäl.

-Förr fanns skyddsrum, anläggningar insprängda i berg för sjukvård, förråd, militär ledning, ledning av civila myndigheter och funktioner, skydd för civila mm. Mycket av detta är avvecklat och det finns inte på världskartan att få fram pengar och resurser till att åter ta dessa i bruk.

-Försvarsmakten har blivit starkt centraliserat och därmed sårbart.

-Luftvärn var förr till för att skydda stora städer, viktiga civila och militära anläggningar. Dessa resurser finns inte idag. Försvaret har knappt resurser för att försvara sig själva, trots det lilla mantalet idag.

-Vi har gått ifrån värnpliktsförsvar till ett yrkesförsvar, av ekonomiska skäl. Vi får då ca 10 000 (idag ca 7000) soldater, visserligen väldigt duktiga sådana men lyckas bara spara 10% av tidigare budget.
    Är det en bra och effektiv försvarspolitik?

-Är svenska folket och svenska politiker medvetna om hur det ser ut i Ryssland och ett flertal andra OSS-länder med politiken, samhället, militärt försvar mm?
    Jag säger inte att Ryssland är en fiende som kommer att anfalla oss imorgon men utvecklingen pekar i alla fall inte på en ökad stabilitet och trygghet.

mikaeloscarsson.blogspot.se/2011/01/den-ryska-upprustningen-och-den.html

swedish.ruvr.ru/2012/01/26/64646639.html

www.svd.se/nyheter/utrikes/ryssland-upprustar_199075.svd

www.newzglobe.com/sv/artikel/20110224/rysk-militar-upprustar-650-miljarder-dollar

hokmark.eu/den-ryska-militara-uppbyggnaden/

www.foi.se/FOI/templates/Page____1039.aspx

www.expressen.se/nyheter/experten-om-ryska-demokratin-en-tragisk-komedi/

frost.bloggo.nu/Ryssland-demokrati-eller-diktatur-/

www.svd.se/nyheter/utrikes/stor-rysk-landstigning-vid-ostersjon_3578733.svd

www.skanskan.se/article/20111226/OPINION/712269995/-/ryssland-i-gungning

Man kanske skulle starta ett nytt parti....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 12:24
    Läs även
    hbl.fi/i-dag/2012-07-15/tala-om-forsvar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-05 22:11
    wisemanswisdoms.blogspot.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-05 07:10
    Artiklar i SvD

27/8-2012:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/beskrivning-av-jas-kop-gransar-till-ren-logn_7453220.svd

1/9-2012:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/hur-ska-det-svenska-forsvaret-se-ut_7463370.svd

30/12-2012
    www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvar-med-tidsgrans_7789308.svd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-05 08:17
    Aftonbladet
    3/1-2013:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article16013259.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-13 21:40
    SvD om försvarsministerns modifiering av "sanningen" kring andra länders förändringar i försvarsbudget:
    www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvarsministern-landerna-runt-sverige-rustar-ner_7206312.svd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-14 01:20
    Fler artiklar som beskriver bristerna i försvaret och svensk försvarspolitik:

www.newsmill.se/artikel/2012/12/11/f-rsvarsministern-f-rtiger-bristerna-i-f-rsvaret

www.newsmill.se/artikel/2012/11/05/h-g-tid-f-r-ett-trov-rdigt-f-rsvar-av-gotland

www.newsmill.se/artikel/2012/09/22/ven-personalf-rs-rjning-kr-ver-resurser

www.newsmill.se/artikel/2012/09/18/f-rsvarsbeslutet-m-ste-ka-v-r-kapacitet-till-milit-ra-insatser

www.newsmill.se/artikel/2012/09/19/ministern-m-ste-ta-tag-i-f-rsvarets-personalproblem

www.newsmill.se/artikel/2012/08/29/d-rf-r-sjunker-alliansens-trov-rdighet-i-f-rsvarspolitiken

www.newsmill.se/artikel/2012/08/09/statsministern-ta-ansvar-f-r-gotlands-f-rsvar-nu

www.newsmill.se/artikel/2012/08/08/m-rkliga-turer-kring-luftf-rsvarsutredningen

www.newsmill.se/artikel/2012/07/19/vi-m-ste-debattera-om-sverige-klarar-ett-v-pnat-angrepp

www.newsmill.se/artikel/2012/07/11/sverige-f-rblir-f-rsvarsl-st-minst-tio-r-fram-t-i-tiden

www.newsmill.se/artikel/2012/07/18/kadett-f-rsvaret-r-p-v-g-mot-systemkollaps

www.newsmill.se/artikel/2012/06/27/tisdag-eller-onsdag-utan-bost-der-inga-soldater

www.newsmill.se/artikel/2012/06/15/l-r-sveriges-oberoende-hotas-av-moderaternas-kortsiktighet

www.newsmill.se/artikel/2012/06/06/varf-r-v-gar-inte-b-s-ga-nej

www.newsmill.se/artikel/2012/04/18/inga-nya-f-rsvarspengar-med-enstr-m-som-minister

www.newsmill.se/artikel/2012/02/23/f-rsvarets-behov-ska-styra-vilken-materiel-som-anskaffas

www.newsmill.se/artikel/2011/11/30/kortsiktigheten-i-luftf-rsvarspolitiken-har-varit-mycket-kostsam

www.newsmill.se/artikel/2011/11/16/vi-kan-inte-bortse-fr-n-rysslands-v-xande-milit-ra-styrka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-20 01:00
    En tråd där du kan skriva huruvida du tycker ska ha ett militärt försvar eller ej:
    www.familjeliv.se/Forum-26-65/m58985682.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-16 18:51
    ryssbloggen.net/2013/03/01/rysk-satir-om-obs-uttalande-om-svensk-forsvarsformaga/

nyheter24.se/blogg/6mannen/2013/01/13/en-sjuk-ob-och-en-sjuk-forsvarsmakt/

www.dn.se/nyheter/sverige/ob-har-blivit-sjukskriven

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-29 22:40

kkrva.se/ett-forsvar-inriktat-mot-ar-2020/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-30 23:14

Jag får nog ändra rubriken till
    "Nya" Moderaternas försvarspolitik

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-05 21:39
    Några länkar till intressanta grupper på Facebook:

www.facebook.com/forsvar.sakerhet

www.facebook.com/groups/337574542997079/

www.facebook.com/groups/493861750631335/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-03 01:51
    kontur.nu/reflektion/forsvarspolitiken-ar-rysk-roulette-med-sveriges-frihet/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-17 14:42
    "Gud och soldaten hedrar vi, när ofreden råder och de står oss bi.

Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi Gud och föraktar soldaten."

• Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!
  • Tom Araya

Några reflektioner från Folk och försvarskonferensen 2014, om personalförsörjning och de olika partiernas inställning.

Det tycks som att i stort sett alla partier (med undantag för MP då) talar om satsningar på ett väldigt konkret sätt jämfört med M.

Sälen – ett par reflektioner

kkrva.se/salen-ett-par-reflektioner/

• Tom Araya

Artikel i SvD 9/1:

Miljardsatsning på stridsfordon

Försvarsmakten har fått klartecken från regeringen för att renovera en stor del av arméns stridsfordon 90. Investeringen är i miljardklassen, skriver Försvarsdepartementet i ett pressmeddelande.

Försvarsministern Karin Enström kommenterar:
    ”Dagens beslut är ytterligare en byggsten i att stärka försvarets förmåga. Renoverade stridsfordon 90 innebär en ökad förmåga hos armén till kvalificerad markstrid”

www.svd.se/naringsliv/miljardsatsning-pa-stridsfordon_8880010.svd

Min kommentar:
    Det är förtusan ingen SATSNING som ger ökad FÖRSVARFÖRMÅGA att renovera materiel (om det inte samtidigt genomförs en ordentlig uppgradering, vilket regeringen avslagit tidigare), det är en nödvändig åtgärd för att bibehålla befintlig förmåga. Detta borde således vara planerat sedan länge men regeringen måste godkänna alla materiella utgifter som är på 200 miljoner eller över och därför passar Enström på att slå sig för bröstet i detta läge. Dessutom rör denna renovering inte 100% av fordonstypen som Försvarsmakten besitter.....vad händer med resten, skrotas?
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2014-01-19 17:46:02 följande:
    Artikel i SvD 9/1:

Miljardsatsning på stridsfordon

Försvarsmakten har fått klartecken från regeringen för att renovera en stor del av arméns stridsfordon 90. Investeringen är i miljardklassen, skriver Försvarsdepartementet i ett pressmeddelande.

Försvarsministern Karin Enström kommenterar:
    ”Dagens beslut är ytterligare en byggsten i att stärka försvarets förmåga. Renoverade stridsfordon 90 innebär en ökad förmåga hos armén till kvalificerad markstrid”

www.svd.se/naringsliv/miljardsatsning-pa-stri...

Min kommentar:
    Det är förtusan ingen SATSNING som ger ökad FÖRSVARFÖRMÅGA att renovera materiel (om det inte samtidigt genomförs en ordentlig uppgradering, vilket regeringen avslagit tidigare), det är en nödvändig åtgärd för att bibehålla befintlig förmåga. Detta borde således vara planerat sedan länge men regeringen måste godkänna alla materiella utgifter som är på 200 miljoner eller över och därför passar Enström på att slå sig för bröstet i detta läge. Dessutom rör denna renovering inte 100% av fordonstypen som Försvarsmakten besitter.....vad händer med resten, skrotas?
    http://navyskipper.blogspot.se/2014/01/moderaterna-och-stridsfordonsrenovering.html

En moderat riksdagskandidat deltar i kommentarsfältet på inlägget. Lika trist läsning som vanligt när politiker ges svåra frågor. standardsvaret är "Men dom andra då! De är ännu sämre"
  • Dansar alltid nykter

Det är väl ingen som går till valurnorna med tanke på försvaret.
    Jag kommer som jag brukar rösta att rösta liberalt.
    Men jag har ingen som helst tilltro till dem heller att de ska lösa försvarsfrågan.
    Det finns inget parti som har nån kraft eller vilja för att förändra något.
    SD låtsas men allt de har att komma med är sina låtsaspengar så de har ingen finansiering.

Sossarna har legat bakom försvarsbesluten 1996, 2000 och 2004.
    Om man nu ska vara ärlig så har vi i dessa beslut helt monterat ner det försvar vi hade.
    Att då gnälla på moderaterna att de gör mindre är aningen patetiskt.
    Moderaterna gör ett exakt lika dåligt jobb som de som var där innan.

Så man får väl bara tro att nåt alternativ är bättre.
    Och i mitt fall försvinner alltid S eftersom de måste samarbeta med Mp och V.
    Och de är motståndare mot NATO, som vi i princip redan är med i eftersom vi kommer att ingå i deras snabbinsatsstyrka.
    Vill man ha mer pengar till försvaret får man nog hoppas på att Ryssland går ännu mer åt skogen och att det blir lite värre i världen. Först då kommer svenskarna reagerar.
    Och givetvis gnälla över att politikerna inte gjorde nåt.
    Men sanningen är att vi vill inte betala för ett försvar. 

• Flash Gordon
    Dansar alltid nykter skrev 2014-01-21 16:40:05 följande:
    Jag kommer som jag brukar rösta att rösta liberalt.
    Men jag har ingen som helst tilltro till dem heller att de ska lösa försvarsfrågan.
    SD låtsas men allt de har att komma med är sina låtsaspengar så de har ingen finansiering.

Om man nu ska vara ärlig så har vi i dessa beslut helt monterat ner det försvar vi hade.

Och i mitt fall försvinner alltid S eftersom de måste samarbeta med Mp och V.
    Och de är motståndare mot NATO, som vi i princip redan är med i eftersom vi kommer att ingå i deras snabbinsatsstyrka.
    Vill man ha mer pengar till försvaret får man nog hoppas på att Ryssland går ännu mer åt skogen och att det blir lite värre i världen. Först då kommer svenskarna reagerar.
    Och givetvis gnälla över att politikerna inte gjorde nåt.

Jag tror du underskattar folkets vilja att ha ett försvar.

Idag är den officiella budgeten på 46 miljarder men vad gäller förbandsverksamheten (alltså det verkliga försvaret) så talar vi om ca 22 miljarder, enligt denna blogg:

http://petterssonsblogg.se/2013/09/10/alliansen-skryter-om-okad-forsvarsbudget/

Ett högst blygsamt tillskott på max en 4-5 miljarder om året skulle kunna göra stor nytta - om pengarna används rätt.

För en miljard kronor i direkt investeringskostnad får vi (äntligen) fungerande korvetter med luftvärn co hsedan är det en lägre driftskostnad som tillkommer årligen:
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-korvetter-saknar-robotskydd_514719.svd

För ytterligare en miljard kan vi få ett antal kustrobotbatterier (varav ett kan placeras på ex Gotland, ett kring Stockholm och ett kring Karlskrona-området) med kring-system och infrastruktur:
    http://navyskipper.blogspot.se/2011/08/svensk-sjomalsrobot-del-2.html

Lägg på ännu en miljard så kan vi i princip rusta all materiel som finns i ladorna och öka personalstyrkan.

För väldigt små pengar kan man få en hel del - om man satsar rätt.

Och det finns pengar i systemet som helhet. Man kan tycka illa om SD om man vill men det är fortfarande så att enbart Migrationsverket har en budget på 16,5 miljarder för 2014.
  • Tom Araya
    Jag håller inte riktigt med dig där.

Väsentliga skillnader mellan S och M vad det gäller driven försvarspolitik:

Det var en större försvarsmakt att skära på under S-tiden, i synnerhet vid FB -96.

S hymlade inte med sin strävan på det sätt som M gjort.
    M hävdar fortfarande att de bidrar till ökad försvarsförmåga.

Jag är också tveksam till att övriga partier (MP undantaget), om de hade varit regeringsparti, hade skurit mer på Försvaret än vad som redan var gjort när M kom till makten.

Folk förväntade sig annat från M, men är idag, tillsynes det mest försvarsfientliga partiet utav alla riksdagspartier, endast MP undantaget.

forsvarspartiet.se/

Det handlar inte om vad vi vill betala för (för ingen vill betala mer än nödvändigt för något) utan om prioriteringar, vad vi får istället för pengarna.
    Jag kan inte se att vi fått något vettigt eller något väsentligt bättre tack vare nedskärningar på Försvaret, kan du?

• Tom Araya
    Jag tror och hoppas det är fler och fler nu som faktiskt gör det.

Jag tänker i alla fall göra vad jag kan för det.
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2014-01-22 09:40:15 följande:
    Jag tror du underskattar folkets vilja att ha ett försvar.

Idag är den officiella budgeten på 46 miljarder men vad gäller förbandsverksamheten (alltså det verkliga försvaret) så talar vi om ca 22 miljarder, enligt denna blogg:

petterssonsblogg.se/2013/09/10/alliansen-skry.../

Ett högst blygsamt tillskott på max en 4-5 miljarder om året skulle kunna göra stor nytta - om pengarna används rätt.

För en miljard kronor i direkt investeringskostnad får vi (äntligen) fungerande korvetter med luftvärn co hsedan är det en lägre driftskostnad som tillkommer årligen:
    www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-korvetter-sakn...

För ytterligare en miljard kan vi få ett antal kustrobotbatterier (varav ett kan placeras på ex Gotland, ett kring Stockholm och ett kring Karlskrona-området) med kring-system och infrastruktur:
    navyskipper.blogspot.se/2011/08/svensk-sjomal...

Lägg på ännu en miljard så kan vi i princip rusta all materiel som finns i ladorna och öka personalstyrkan.

För väldigt små pengar kan man få en hel del - om man satsar rätt.

Och det finns pengar i systemet som helhet. Man kan tycka illa om SD om man vill men det är fortfarande så att enbart Migrationsverket har en budget på 16,5 miljarder för 2014.
    Man får inte glömma hur mycket av Försvarets budget som går tillbaka till staten, främst genom att FM hyr allt i fastighetsväg (som egentligen är deras egna) från statliga verk och även skatteintäkter då soldaterna är anställda och allt mer underhåll köps in privat.
  • Tom Araya

Hyllad gisslankurs är hotad

Gisslanutbildningen på K3 i Karlsborg hyllas av den just frisläppta journalisten Niclas Hammarström, men nu hotas Överlevnadsskolan av omfattande besparingar. SVT har fått en unik möjlighet att skildra Sveriges kanske mest extrema utbildning för civila inifrån.

www.svt.se/nyheter/sverige/hyllad-gisslankurs-ar-hotad

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2014-01-22 10:56:09 följande:
    Man får inte glömma hur mycket av Försvarets budget som går tillbaka till staten, främst genom att FM hyr allt i fastighetsväg (som egentligen är deras egna) från statliga verk och även skatteintäkter då soldaterna är anställda och allt mer underhåll köps in privat.
    Än värre blir det om M´s får driva igenom bolagiseringen av fastighetsförvaltningen för FM.
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!