Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

En filmsnutt med kommentarer om försvaret som är ganska väl beskrivande.

Det svenska försvaret

• Tom Araya
    Kalla fakta om vansinnesavvecklingen...

Kalla Fakta - Försvarets avveckling 1/3

Kalla Fakta - Försvarets avveckling 2/3

Kalla Fakta - Försvarets avveckling 3/3

• Tom Araya

Samma tema som i inlägget innan, men här TV3's Folkhemmets version:

Försvarets skrotning - TV3 Folkhemmet 1/2

Försvarets skrotning - TV3 Folkhemmet 2/2

• Tom Araya
    MrC skrev 2014-04-21 05:37:19 följande:
    Intressant!

Gammalt dock! TV3-reportaget är från 08....vet inte riktigt från vilket år Kalla fakta är ifrån.

Det lär vara materiel och anläggningar för ca 600-700 miljarder som FM gjort sig av med under de senaste 20 åren.
  • Tom Araya
    Mentat skrev 2014-04-22 14:03:40 följande:
    En stillsam fråga bara: Är detta en diskussionstråd eller en blogg?
    Detta är vad jag/vi/du gör den till.

Varsågod att diskutera, bara du håller dig till ämnet.

Jag använder tråden främst till att få ut information till kategorier av väljare som kanske inte normalt sett är så intresserade eller insatta, för att detta är för viktigt att blunda för.
  • Tom Araya
    Dansar alltid nykter skrev 2014-04-22 17:48:09 följande:
    www.dn.se/debatt/vi-vill-hoja-forsvarsanslage.../

Nu ska det satsas.
    Sent ska syndaren vakna! 
    Hela Ukraina-krisen är överspelad och bortglömd innan vi har resultatet av de satsningarna....och däremellan hinner Ryssland ta hela Östersjöregionen om de vill. Om inte det händer så återgår Svenska politiker till att tro på evig fred om 10 år igen....och så börjar vi om med nya nedskärningar...Obestämd
  • Tom Araya
    Rädda det som räddas kan!
    Vissa saker verkar vara helt fantastiskt svårt att komma till rätta med för vår sittande regering. Försvar och säkerhet är det statliga utgiftsområde som regeringen misshandlat värsta av alla under hela sin tid vid makten! Vi vet genom Anders Pihlblads eminenta bok om Moderaterna (som då precis hade blivit "nya") att de tillsammans med Alliansvännerna gick till val redan 2006 med den dolda agendan att minska försvarsanslaget. Detta har lagt grunden till det mycket prekära läge Försvarsmakten befinner sig i år 2014. Det bärande regeringspartiet har konsekvent under sina år vid makten - utan att skämmas - hävdat att man har genomfört stora satsningar på försvaret. Men nu ska man istället för att bara "satsa" istället genomföra "storsatsningar" på försvaret genom att föreslå ett förstärkt försvarsanslag. Detta skall kvällens inlägg avhandla.

navyskipper.blogspot.se/2014/04/radda-det-som-raddas-kan.html
  • Tom Araya

BREV TILL LEDARSIDAN: Sovjet/Ryssland var och är en farlig stat

Vad var det jag sa! Apropå Putin och Ukraina. Bakom denna utmanande travesti ligger det ändå en del allvar. Hur kan utrikes- och säkerhetspolitiska analyser och förutsägelser sedan decennier tillbaka visat sig så fullständigt ha missbedömt verkligheten?

blog.svd.se/ledarbloggen/2014/04/21/brev-till-ledarsidan-sovjetryssland-var-och-ar-en-farlig-stat/

• Tom Araya
    Sverige pekas ut som säkerhetshål

Estlands president Toomas Hendrik Ilves ser Sverige som ett "säkerhetshål" där ett oförsvarat Gotland oroar. Såväl Estland som andra EU-länder runt Östersjön har framfört till svenska försvarsberedningen att de vill se Sverige i Nato.

mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=24629B19C28C90F042D62CA21282B764.aldo4&rssId&item=http%3A%2F%2Fwww.svd.se%2F%3Fservice%3Dmobile%26amp%3BarticleId%3D3548366

Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!