Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Dansar alltid nykter skrev 2014-04-05 08:29:07 följande:
    Ryssland kommer att fortsätta bråka med sina grannar på olika sätt.
    Garantin för att slippa att Ryssland gör samma sak mot andra länder är att dessa länder går med i EU eller 
    i NATO.
    EU spenderar 3 ggr mer på sitt försvar än vad Ryssland gör och vi har solidaritetspakten.
    NATO spenderar 9 ggr mer på försvar än vad Ryssland gör och har artikel 5.

Sverige behöver spenderar aningen mer på sitt försvar, upp till ca 1,7-2% av BNP.
    Där borde vi ligga och inte som idag ligga på 40 miljarder oavsett inflation och annat.

Vi bör också se över, vilket vi äntligen gör, hur vi ska köpa in materiell.
    De företag som tillverkar försvarsmateriell i Sverige är idag internationella företag som till viss del även ägs 
    av utländska företag. Det är inte Försvarsmaktens uppgift att hålla dessa företag under armarna längre genom att 
    alltid köpa från hemma marknaden. 
    EU är tyvärr inte mycket till militär allians.

Tiden är förbi när FM väljer materiel tillverkad/utvecklad i Sverige av andra skäl än militära.
  • Tom Araya
    Haskel skrev 2014-04-05 20:30:46 följande:
    Men jag tänkte på att du i tråden "beskyller" alliansens för nedrustningar och dålig försvarspolitik. Korrekt på så sätt att, att det är de som sitter vid makten och inga ändringar har gjorts.

Dock har jag för mig att det var Sossarnas idé att nedrusta, och att borgarna vid den tiden var för ett starkt försvar.
    Det är naturligtvis lätt för oppositionen att nu säga att de hade gjort det annorlunda, men heller kan ingen påstå att Sossarna skulle ha drivit nedskärningarna så långt som Moderaterna gjort (troligen ej heller resten av högeralliansen), det är endast Moderaterna skyldiga till, vilket nog överraskade många med tanke på traditionell moderat linje. Moderaterna ville helt enkelt ha pengarna till annat (skattesänkningar bl.a.) och har därför försökt smyga med neddragningarna så mycket som möjligt. Man vill ju bl.a. bolagisera FortV, vilket skulle suga ut FM ännu mer i fastighetshyror.
  • Tom Araya
    Haskel skrev 2014-04-05 22:59:23 följande:
    Nej, jag håller med. Det spelar ingen roll vem som startade det hela. Det är nu alliansen som drivit det hela de senaste åren, och därför är helt skyldiga till att det ser ut som det gör.
    Även jag har i och för sig varit för skattesänkningar, men det är långt ifrån enda anledningen till att jag röstat på de borgliga. Skattesänkningar har nu i stort sett varit det enda de har satsat på, och fortfarande gör. Det få hundralappar jag eventuellt kan tjäna och har tjänat på de senaste skattesänkningarna är inte riktigt värt priset.

Men samtidigt vet jag nu inte vad som är rätt längre. Har vi råd att bygga upp ett nytt försvar? Likaså tvivlar jag på att det finns något vettigt alternativ att rösta på. Hur som helst ser jag bara att vi har tre alternativ att rösta på, Moderaterna, Sossarna och SD. Övriga partier ingår enbart i deras allianser. Tyvärr har jag inget förtroende för Sossarna och inte heller för SD.

Hur resonerar du?
    Tillsvidare ger jag mitt stöd åt ett parti (som idag ingår i "alliansen") och hoppas de i framtiden blir starka nog att driva sin egen politik eller att nytt och bättre alternativ uppkommer.

Om vi har råd? På kort sikt, nej. På längre sikt är det dock möjligt, vilket är det självklara och definitiva svaret på att försvarsförmåga aldrig ska skäras ner i absurdum.
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2014-04-06 15:04:11 följande:

Fast det där är väl en feltolkning? Det är väl ändå det HÄR det handlar om?

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Man skrotar alltså inte gamla plan, man monterar inte isär dem, eftersom ...

Bakgrunden är att det svenska försvaret måste kunna ha tillräckligt många flygplan av dagens version igång, även om flygplan samtidigt ska hyras ut till exempelvis Schweiz och Brasilien.

Själv tycker jag det verkar vara en vettig taktik.

Nej, det är ju samma sak som sägs i den jag länkar till, om än något mer kortfattat.

Poängen är ju att regeringen måste ta ställning till behovet av vidhållen försvarsförmåga i sitt beslut om att satsa pengar på ny version av Gripen och inte förlita sig på att befintliga plan används för ombyggnation med påföljande rabatterad prislapp. Annars riskerar flygvapnet att stå utan plan, eller i alla fall för få, under en betydande tidsperiod. Vi har redan gjort det misstaget med artilleriet.
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2014-04-06 15:24:00 följande:

Jo, men "kommer sannollikt inte att  byggas om" låter mer negativt än vad det i själva verket är. det är ju ingen nedläggning eller utfasning.

Det handlar ju om att behålla förmågan även om vi får sälja fler plan till länder som Brasilien och Schweiz.

När produktionen sedan komer ikapp exportframgånarna så har vi ju den förmåga igen som vi hade haft med de ombyggda.
    Vem vet, av kostnadsskäl kanske inte regeringen budgeterar för nya versioner av Gripen alls, om FM kräver att bibehålla antalet plan under tiden.
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2014-04-06 16:20:31 följande:

?

Man bestämde ju bara härmondagen att beställa 10 E/F till, från 60 till 70.

www.svt.se/nyheter/val2014/forsvarsministern-...

Jas 39 E/F ska ju fungera i flygvapnet till ungefär 2045-2050 någonting.

Tio nya Jas och så vill de uppgradera alla tre ubåtar av Gotlandsklass för att behålla dem istället för bara två - vilket ger fortsatt fem ubåtar totalt.

Det blir lite spenderbyxor på ändå då, till slut.
    Det var nyheter för mig. Men är det verkligen klubbat? Det är inte det intrycket den artikel du länkar till ger, snarare ett förslag.
  • Tom Araya

Bra och tydligt budskap från ÖB och Försvarsmakten till dig inom Försvarsmakten och till riksdag/regering, om än väldigt milt och diplomatiskt uttryckt:

ÖB:s information till medarbetare och frivilliga

Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!