Inlägg från: Ascendere |Visa alla inlägg
  • Ascendere

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Tom Araya skrev 2016-04-15 16:07:58 följande:

Traditionellt sett har ju högern med moderaterna i spetsen varit den falang inom svensk politik som varit mest för ett starkt svenskt försvar. Förutom den mer uppenbara vändningen i den frågan under den moderatledda regeringen Reinfeldts tid så finns även en annan dimension av hur svensk förmåga att hantera kris och försvara sig haft en negativ utveckling av en högerpolitik.
    Läs mer om det i denna artikel skriven av den pensionerade Generalmajoren Karlis Neretniks (förövrigt min gamla regementschef från värnplikten på 90-talet).

När kriget kommer
    Av Karlis Neretnieks

Försvarsmakten är helt beroende av en sårbar informationsteknologi och förmår inte längre försörja sig själv. Hela samhället kan slås ut på några dagar.

axess.se/magasin/default.aspx

Tror inte det har så mycket med partipolitik att göra. 
    Snarare att samhället har utvecklats från att vara en institution för skydd och säkerhet för medborgarna, och därmed även vård, omsorg, utbildning, till att istället bli en institution för... ja, vad? Jag har funderat länge men inte kommit på något bra svar. 
  • Ascendere
    Ascendere skrev 2016-04-18 09:06:09 följande:
    Tror inte det har så mycket med partipolitik att göra. 
    Snarare att samhället har utvecklats från att vara en institution för skydd och säkerhet för medborgarna, och därmed även vård, omsorg, utbildning, till att istället bli en institution för... ja, vad? Jag har funderat länge men inte kommit på något bra svar. 
    ....Och lägg därtill det kollektiva glädjerus som drabbade Sverige när kalla kriget äntligen tog slut. Inte så populärt då att vara olyckskorpen som ropar på mer försvar. 
  • Ascendere
    Tom Araya skrev 2016-04-18 10:35:20 följande:
    Privata vinstintressen är svaret och där har du även kopplingen till högerpolitiken som genmomförde all privatisering.
    Jag håller med i sak om att samhället försvagats pga privatiseringar, men det är inte en partipolitisk fråga enbart. Till exempel SJ bolagiserades och delar gick i privat ägo under en S-regering (2001).
  • Ascendere
    Tom Araya skrev 2016-04-26 23:55:08 följande:
    Snabba ryck behövs för att få försvaret på fötter igen - ministern besökte Östersund

Försvarsminister Peter Hultqvist öppnar i en LT-intervju för vassare specialstyrkor och hemvärn samt återinförande av värnplikten. Fler soldater måste också utbildas, så fort som möjligt.

www.ltz.se/allmant/snabba-ryck-behovs-for-att-fa-forsvaret-pa-fotter-igen-ministern-besokte-ostersund

Visserligen bra, men det spelar tyvärr ingen roll så länge ingen vill betala. Skydd av de egna medborgarna är numera som bekant underordnat skydd av andra länders medborgare.
    www.svd.se/ingen-tar-notan-nar-forsvarsanslagen-ats-upp/om/det-skarpta-sakerhetslaget
  • Ascendere
    Tom Araya skrev 2016-05-02 19:23:21 följande:

Vad folk inte fattar och vad politikerna blåst folk på är planeringen för att eventuellt stärka försvaret. Alliansregeringen pratade om en översiktsperiod på 10 år. Låt oss då ta det tidsperspektivet som exempel:
    Att återta den militära förmåga vi hade under 80- och 90-talet skulle kosta biljoner, (minst 1000 miljarder alltså, kanske ännu mer), hur budgeterar man för det under endast 10 år, det innebär ju minst 100 miljarder per år och då är inte löner och övningsverksamhet inräknat.
    Halva den styrkan kostar då minst 500 miljoner att återta, även det är enorma summor under så kort tid...

En viktig poäng dock: Bara för att Alliansen och Rödgröna slaktat vårt försvar till noll och intet så innebär inte det automatiskt att en återgång till 80- och 90-talets värnpliktsförsvar är rätt väg. 
    Det jag menar är att trots att uttrycket "Invasionsförsvaret är förlegat" används som dålig ursäkt för att slå vår försvarsförmåga i spillror ("det skulle ju aldrig mer kunna bli krig") betyder inte att det nödvändigtvis är helt osant. 
    Exempelvis kvalificerat långräckviddigt luftvärn är mer relevant idag men kräver inte nödvändigtvis mängder av värnpliktiga för att täcka stora ytor av Sverige. 
  • Ascendere
    i-o skrev 2016-12-14 20:17:53 följande:

Det är inte ökat samarbete mellan stater utan människor som behövs.

Vad ni vänsterflummare inte fattar är att motsatsen till en stark nationalstat är inte frihet, harmoni och samarbete utan kaos, lidande och den starkes rätt. Det där har aldrig funkat och kommer förmodligen aldrig att funka annat än högst lokalt i liten skala, tex i en bygemenskap. Nationalstaten är den bästa formen av organisation för att undvika förtryck och öka demokratin som vi känner till i nuläget. Låt oss hålla oss till den tills dess att ett bättre alternativ dyker upp.
  • Ascendere
    Världsmedborgare skrev 2016-12-14 10:40:22 följande:

Synd för dig att det då är på väg bort, då globaliseringen alltmer suddar ut dom absoluta gränserna, detta genom att possitiva beroenden skapas och därmed "tvingas" alla till att samarbeta.

Att det just nu är ett bakslag, det går snart över, så snart folk och företag börjar klaga på de problem det ställer till med nationalism och protektionism, är vi på rätt väg igen.

Varje gång jag ser ett inlägg av dig, bäste Världsmedborgare, börjar jag av någon anledning alltid tänka på den där rosa hästen i "Lego - the movie" som lever i en regnbågsvärld med moln av skär sockervadd. Kan inte säga att jag inte är lite avundsjuk ibland.
  • Ascendere
    Tom Araya skrev 2017-03-02 17:00:19 följande:

Som väntat är den planerade försvarsorganisationen underfinansierad och inköp av nödvändiga nya luftvärnssystem riskerar att nu få strykas eller skjutas upp.

Försvarsmaktens nya ekonomiska kris
    När Putins barn ska läras upp

Ledare Tisdag 14.47, uppdaterad Tisdag 18.03
    När ÖB säger att han behöver 6,5 miljarder extra är det inte för att f ö r s t ä r k a försvaret, utan enbart för att för att klara de redan fattade besluten. Hur trist det än kan låta att springa med i eländesspiralen krävs en helt ny syn på vår ?hemförsäkring?.

www.bt.se/ledare/nar-putins-barn-ska-laras-upp/

K-G Bergström

Rena mardrömmen för S ? ännu värre för MP

Publicerad 28 feb 2017 kl 16.20
    Jan Björklund fick rätt. Nuvarande försvarsanslag räckte inte hela perioden. Nu kräver ÖB 6,5 miljarder mer i öppet redovisade anslag. Till det ett okänt äskande som tills vidare är hemligt.

www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/rena-mardrommen-for-s--annu-varre-for-mp/

Nyheter

ÖB: Försvaret saknar 6,5 miljarder
    T
    03:16. Försvaret har inga marginaler och saknar nu 6,5 miljarder kronor. Det säger ÖB Micael Bydén.
    Försvaret har inga marginaler och saknar nu 6,5 miljarder kronor. Det säger ÖB Micael Bydén.

www.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/ob-forsvaret-saknar-65-miljarder/

Inrikes
    Så mycket pengar vill försvaret haFörsvarsmakten saknar drygt 6,5 miljarder fram till 2020 och måste nu göra besparingar under de kommande fyra åren om inte de extra pengarna skjuts till. Det berättar ÖB Micael Bydén i dag när försvaret lämnar in sitt budgetunderlag till regeringen.

? Vi gör allt vi kan med det som är tillgängligt, men det är svårt, säger han.

www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-mycket-pengar-vill-forsvaret-ha

2017-02-28 10:44

ÖB: Försvarsmakten saknar 6.5 miljarder kronor - anskaffning luftvärn skjuts upp

"Marginalerna är borta. Ekonomi som inte finns på 6.5 miljarder kronor." - Överbefälhavare Micael Bydén

Försvarsmakten saknar enligt ÖB Micael Bydén 6.5 miljarder kronor och måste dra ner på och försena ett antal projekt och förmågor. Ett antal viktiga investeringar måste skjutas på framtiden och aktuellt försvarsbeslut kan alltså inte genomföras i tid. Därtill viker oavsett förmågan efter 2020. Bland annat kommer inget medelräckviddigt luftvärn anskaffas om inte pengar skjuts till.

Främst får man skjuta upp investeringar till efter 2020, vilket innebär att ett antal system måste skjutas upp. Bland annat skjuter man rent konkret upp ledningssystem för brigad.

cornucopia.cornubot.se/2017/02/ob-forsvarsmakten-saknar-65-miljarder.html

Gästinlägg: Klarläggande om Luftvärnet

wisemanswisdoms.blogspot.se/2010/02/gastinlagg-klarlaggande-om-luftvarnet.html

Och häromdagen sa Magdalena Andersson att budgetöverskottet är 40 miljarder. Vad i hela helvete kan rimligen vara problemet?

Ursäkta språket men jag är så in i helvete less...
  • Ascendere
    Flash Gordon skrev 2017-03-03 11:34:52 följande:

I USA är miniminivåer på försvaret inskrivet i federal lag.

Exempelvis måste man han minst elva hangarfartyg, tre marinkårsdivisioner, tre marinflygs-grupper, minst 275 st transportflygplan inom flygvapnet osv osv

US Code, Title 10:

https://www.law.cornell.edu/uscode/text/10

Detta vore något för Sverige att ta efter. Att lagstadga en miniminivå som minst måste finansieras.

Då sdkulle vi slippa att försvaret av nationen blir ett "särintresse" som man kan mjölka på pengar som man vill.

Det är ju en klockren idé! Det parti som lägger det förslaget har min röst.
  • Ascendere
    Clodius skrev 2017-03-13 21:11:27 följande:

Generellt bra att regeringen så saktelga återupprättar försvaret, som ju i praktiken avskaffades av alliansregeringen. Det är nog nödvändigt att ta det stegvis- Kastade man pengar över ÖB, skulle det nog bli ganska ineffektivt. rekord i hyckleri har Liberalerna, som idag försöker framstå som försvarsvännerna framför andra - glöm inte att det var de som avskaffade värnplikten och drog ner på försvaret för att förverkliga de horribla "jobskatteavdragen"!

Jag håller med dig, men tror ändå att det bästa för Sverige är att lägga undan partipolitiken och göra det som är bäst för landet samt blicka framåt. Det händer tyvärr inte ofta men nu verkar man faktiskt ha insett allvaret och kunnat lägga käbblet åt sidan och enas över partigränserna. Bravo!

(Är ej själv anhängare av L)
  • Ascendere
    Tom Araya skrev 2017-10-30 16:44:02 följande:
    Sverige behöver bygga nya

skyddsrum för miljarder

Publicerat kl 04.10
    50 000 nya platser från 2019

De 65 000 skyddsrum som finns idag räcker inte till om Sverige skulle mötas av ett väpnat angrepp. Det konstaterar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som råder staten att återuppta byggnation av nya skyddsrum i Sverige igen.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6807731
    Wtf, jag trodde att regeringen Reinfeld bestämt att det inte skulle bli krig igen?
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!