Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

MrC skrev 2013-05-20 18:10:42 följande:

Så vad säger du, Fredrik Reinfeldt? Vill du gå till historien som Mannerheim (mannen som i kraftigt numerärt underläge slog tillbaka dåtidens största militärmakt) eller Chamberlain (mannen som trodde sig ha säkrat "peace for our time" ett knappt år före historiens största krig)?
    En bra jämförelse. Jämför också med försvarsbeslutet 1925, då man skar ner försvaret kraftigt, det skulle ju aldrig bli några nya krig...
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2013-08-13 14:23:40 följande:
    Varningsord om Ryssland
    Vem ska betala västs försvar när Ryssland rustar? Allt oftare möter jag frågan från baltiska vänner vad den svenska solidaritetsförklaringen egentligen är värd

kontur.nu/opinion/vem-ska-betala-vasts-forsva.../
    Finns rimligen bara en organisation som kan möta ett hot från Ryssland: NATO. Om de fortfarande vill ha oss med borde det vara en självklarhet att söka medlemsskap.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2013-08-13 21:43:29 följande:
    Styrkan hos en militär allians bygger på samtliga medlemmars egna bidrag. Man kan generellt sett inte ersätta det egna bidraget med medlemsskap i en allians. De undantag som finns (exempelvis Island) handlar om små länder med för alliansen strategiskt viktiga områden och omgärdas säkerligen av en del militära eftergifter och ekonomiska motprestationer.
    Att gå med i NATO innebär alltså inte att militärt försvaras av NATO istället för av egen militärmakt utan snarare att delta i en militär allians där du förväntas bidra till en gemensam försvarsförmåga.

Jag kan personligen inte ta ställning för eller emot NATO-medlemsskap utan vill bara poängtera att medlemsskap i militär allians aldrig ersätter egen militär försvarsförmåga.
    Nåja, det du poängterar är rena självklarheter och något jag aldrig har motsatt mig heller.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2013-09-22 13:03:38 följande:
    Här spionerar Ryssland på Sverige Ett stort ryskt spionfartyg har denna vecka patrullerat mellan svenska fastlandet och Gotland. Det är första gången sedan kalla kriget som Ryssland agerar så offensivt mot Sverige.

www.svd.se/nyheter/inrikes/har-spionerar-ryss...
    Att ryssarna spionerar på oss är inte myckte vi kan göra åt så länge signalspaningen sker från internationellt vatten. Eller du menar kanske att det är ännu ett exempel på att Ryssland bygger upp sin militära styrka igen så att vi borde göra detsamma? Det kan jag hålla med om i så fall.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2014-01-14 07:48:32 följande:
    Vi lägger mer pengar än regeringen gör Från Socialdemokraternas sida lovar vi inte guld och gröna skogar när det gäller försvaret – men vi lovar att förhålla oss till verkligheten. Regeringens återkommande skönmålning av förhållandena inom försvaret är oansvarig och underminerande inför framtiden. Det skriver Peter Hultqvist (S).

www.svd.se/opinion/brannpunkt/vi-lagger-mer-p...
    Kruxet är bara att de skall regera med stöd av (mp) och (v) som bägge vill spara ännu mer på försvaret (enligt deras alternativbudgetpropositioner för 2014). Försvaret behöver mer pengar, inte mindre. Ingendera sidan i politiken har hanterat försvarsfrågan på något bra sätt.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2014-01-14 08:05:00 följande:
    Nu är det ju så att mindre partier inom blocken får välja någon eller några få frågor de får igenom och inte alla.
    Visserligen men med en rödgrön regering är allt man kan hoppas på samma usla situation som råder idag men med risk för försämringar, beroende på hur regeringsförhandlingarna utfaller. Det känns inte uppmuntrande för försvarets utsikter.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2014-01-15 16:14:59 följande:
    Rödgrön regering är inte det enda alternativet. Varje enskilt part är ett alternativ, bara det får tillräckligt många mandat att bilda regering.
    Småpartierna åker ju med på en räkmacka för att bilda block med majoritet.
    För all del: I praktiken är en rödgrön regering det enda alternativet. Inget enskilt parti kommer rimligtvis att få 50% av rösterna.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2014-02-12 23:04:22 följande:
    Ytterligare artiklar i ämnet personalförsörjning för Försvarsmakten....

Personalförsörjningen Del 27
    Svenska Dagbladet har annonserat ett större granskningsarbete av försvaret under våren. Första granskande artikeln kom idag och handlade om personalförsörjningen, närmare bestämt hur det går med att rekrytera och behålla soldater och sjömän i det nya systemet.

kkrva.se/personalforsorjningen-del-27/comment.../#comment-15608

kontur.nu/reflektion/forsvarsdebatten-allt-me.../
    Försvarsdebatten allt mer lik Monty Pythons döda papegoja

Sju av tio soldater som har gjort det nya svenska försvarets grundläggande militärutbildning lämnar sina uppdrag i förtid

- See more at: kontur.nu/reflektion/forsvarsdebatten-allt-me.../#sthash.fG22P3AW.TIEPC5Bo.dpuf
    Försvarsdebatten allt mer lik Monty Pythons döda papegoja
    Det borde inte vara så märkvärdigt att höja lönen för soldaterna, just på grund av att det inte handlar om så väldigt många personer.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2014-02-13 09:09:28 följande:
    Med tanke på att....
    Försvarsmakten har sparkrav Yrkesförvaret har blivit dyrare än beräknat Regeringen inte verkar villiga att skjuta till mer pengar ...så skulle jag säga att du nog kan glömma det.
    Jo, men insikten om att försvaret behöver mer pengar börjar väl ändå sprida sig? Försvaret skiljer sig från många andra verksamheter genom att det har så pass höga materielkostnader så att lönerna inte är den totalt dominerande posten som den är inom så mycket annat.

F.ö. är rubriken på tråden litet missvisande, en rödgrön regering hade snarare sparat mer, och inte mindre, på försvaret!
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2014-02-14 00:33:45 följande:
    Ja, det borde ha stått Moderaternas...
    Moderaterna är idag det mest försvarsnegativa partiet av alla riksdagspartier, endast MP undantaget.
    T.o.m. V vill satsa mer på försvaret.
    Läs vad de uttrycker för åsikter om försvarspolitiken under M's mandatperiod. Länkar till artiklar som redogör för en del av detta finns i denna tråd.

Håller med om att (m) förtjänar kritik, de brukade vara positivt inställda till försvaret. Vad gäller (v) så tar jag dem med en stor nypa salt, de lovar alltid allt åt alla... Det finns t.o.m. en hemsida med just detta namn som givetvis inte formellt är kopplad till (v) men vars vänsterståndpunkt är extremt tydlig.
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!