Inlägg från: Missermajser |Visa alla inlägg
  • Missermajser

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Lite samlade kommentarer från ryska sidor(dåligt översatta men ändå roande): 

Varför retas gässen? Om du snabbt vill gå med i Nato?
    Srul SolomonovichAlmaty6 timmar sedan
    Avbruten installation på Estland-långsammaste landet nu Sverige. Det är inte som nallar droppe över Vitryssland ....
    Gillade av Valery Ra
    Sergei UrbanasMoskva8 timmar sedan
    UPS! Sverige skit!
    Sergei YakimenkoNovosibirsk14 timmar sedan
    Nato försvarar svenska gayparader ...
    Vad skulle det annars vara skyddade?
    Ogillar Cat Bayun och Fyodor Loggers
    Alexander boykov20 timmar sedan
    "Att hjälpa skandinaverna kom från Litauen, NATO flygplan" - på vad som ytterligare hjälp och varför de ska bry sig om att komma till detta "stöd" om den ryska flygplan inte in i luftrummet över Sverige?
    Julia Cherkasova20 timmar sedan
    Vilken intressant sammanträffande! För ett par veckor sedan rapporterade tidningen med titeln "Washington bacon" som ryska Bekfayry (Tu-22) slog slag att pindosskie utbildning bas i Japan, och nästa dag - USS De något i Japanska havet. Och det hände förmodligen redan i februari månad. Och den här artikeln - som en blåkopia, precis ortsnamn har förändrats. Varför är det? Vad ...
    mer
    Vanka Zhukov1 dag sedan
    Verkligen. Ministern för "försvar" gänga är inte sylt.
    Gillade av Valery Ra och Nuuuuu Yeah
    Varmkorv Chisburgerov1 dag sedan
    1 - Varför detta land, 2 - Vad är värt att kämpa för? sedan göra det till en "konstgjord reserv" chtoli? Även om det ... STEAM Su-34 kommer att lösa "problemet" är väldigt, väldigt lång tid (om du vill förstås), och bara för att eskalera situationen för alla "inte-rätt." Men ju mer man blir en miljonär .... Vi , eftersom de är "Monet" började slå ...... och detta ...
    mer
    Valentin ChatosMoskva1 dag sedan
    Jaha, så var det. En rysk politiker bör ständigt klagar på att de är svåra att hålla de onda rysk-Tatar-Udmurt hundar av krig från sparkar och slag till grannarna som har något mot Ryssland. "Åh, vi berövar dem och lödning, och nya stövlar ger inte - ingenting hjälper Hur sitter i flygplanet, och sträva efter varje Kolyak pistontsam och punsch för alla bra Du ska inte riktigt enerverande .....
    mer
    Gillade av Paul FAMUSOV
    Mörka Night23 timmar sedan
    Således, Udmurtien inte röra.
    Valentine gillade Chatos
    Valentin Chatos11 timmar sedan
    Dark Night, kamrat, ska jag inte, vi är en familj! Jag menade generaliserad vår ärftliga Kalmyk-Evenki skogshuggare Guards Major Nevzada Navalyaeva att fiendens isbjörnen brukade gå utan glasögon varg blod inte somna) Det viktigaste att hela världen kommer ihåg att de ryska bättre än någon vet hur man gör vänner och slåss .
    Ogillar Nuuuuu yeah och Paul FAMUSOV
    Mörk night1 timmar sedan
    Det är tills någon med knogjärn på vit Medvedev går, är vi i Udmurtien tysthet producerar luftvärnssystem, kontrollerade nukleära missiler, handeldvapen, drönare, fyllning för militära satelliter och flygplan ...
    Alexandr Gusev1 dag sedan
    Sverige mot Ryssland i veckan? )))) Vilken optimistisk patriotism! )
    En vecka senare, det är inte bara armén inte kommer att finnas kvar även i minnen där och deras infrastruktur kommer att vara de närmaste 10 åren inte kommer ihåg. )))

Vilken typ av incidenter? Flög nära gränsen?
    Det har aldrig varit en incident, ingen har brutit. )
    Journalist opupel från sin egen dumhet och straffrihet i lögner. )
  • Missermajser

Förutsätter inte NATO-medlemskap att vi ger upp vår alliansfrihet och ansluter oss till övriga medlemmars politiska och ekonomiska intressen som föranleder eventuella konflikter?

Hur vet vi att vi har samma intressen som övriga NATO-länder i all framtid när vi lever i en demokrati där det politiska läget kan ändras utifrån folkviljan. Redan idag är jag skeptisk till internationella insatser från Svensk sida. Visst kan det vara bra med insatser i utsatta länder men att skydda handel åt internationella bolag i Afrika eller liknande... Var ska man dra gränsen?
    Jag vet inte om jag tycker att den internationella intressena hos multinationella bolag ska finansieras med med skattemedel så vida de inte har produktion förlagd i Sverige och ger intäkter till oss som är värda att försvara.

• Missermajser

P

Mentat skrev 2013-05-15 11:08:48 följande:
    Ja, att vi ger upp vår alliansfrihet om vi går med i en allians ligger liksom i sakens natur men än sen då? Det väsentliga är väl hur man bäst bedriver en försvarspolitik som gynnar Sverige? Sedan begriper jag inte vad passusen om multinationella bolag har med saken att göra. Det har inte med NATO att göra i alla fall

Det finns ingen opolitisk försvarsmakt och Sveriges intressen hänger starkt samman med alla som ingår i vårt demokratiska system. Gällande bolags intressen så syftar jag på vårt nuvarande så kallade internationella insatsförsvar som ska jaga pirater i Afrika och liknande.
  • Missermajser
    Mentat skrev 2013-05-15 18:16:57 följande:
    För all del, jag kan inte läsa det som något annat än ett rungande stöd för att vi skall gå med i NATO.

Vad gäller pirater är vi där med stöd av FN:s säkerhetsråds resolution 1851. Jag tycker att det är fullt rimligt att vi ställer upp då FN ber om insatser.
    Jag vill inte vara en del av NATO och vill inte betala för några andra militära insatser än de som skyddar Svenska folkets gemensamma egendom. 

FN insatser visst men det här är en EU insats som och det handlar om härva av märkliga avtal om fisket i flera länder utöver Somalias.

• Missermajser
    Mentat skrev 2013-05-15 20:17:12 följande:
    Nähä, det var ju lustigt då NATO borde vara liktydigt med " alla som ingår i vårt demokratiska system" då NATO är just det, en sammanslutning av demokratiska stater för ömsesidigt skydd.

Du läste tydligen inte resolutionen. Den hänvisar till kapitel 7 i FN:s stadgar, den som behandlar fred och säkerhet länder emellan och utgör grunden för användande av våld och ber medlemsstaterna om hjälp med att upprätthålla säkerheten. EU har svarat på detta genom att medlemsstaterna gemensamt skickar trupper men grunden till detta är FN:s säkerhetsråds auktoritet.

Det bli mindre demokratiskt utifrån vårt eget demokratiska systems och vårt eget lands oberoende samt väljarnas intressen. Därför vill jag hellre att vi har ett eget försvar där vi har vår alliansfrihet kvar.

Du förstod nog inte varför jag tog med det exemplet som handlade om var gränsen ska gå för vad som finansieras med skattemedel. Att skydda lagligt fiske mot olagligt fiske är en sak om det inte leder till att oskyldiga människor från Jemen eller somaliska fiskebyar dödas. Vad är en bra FN insats och vem ska man tro på och vad tjänar det för politiska syften?
    Att skydda handelsfartyg är en annan sak som kan vara bra men vem ska betala för det?
    http://www.panorama.lupef.se/2011/04/08/ratt-hjalp-kraver-forstaelse-%E2%80%93-somaliska-pirater-varfor-finns-de/
    Jag kan inte se att det som görs idag har löst några av de bakomliggande problemen som utlöser det hela.
    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/183787?programid=1300
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5521817

Jag kan inte heller se vad vi har i Afghanistan eller andra liknande områden att göra. Vi stärker inte säkerheten för Svergie genom detta.

• Missermajser

Genom hela kalla kriget så önskade det opolitiska NATO sig fram till det Ryssland vi har i dag så varför kan man inte samarbeta med dem nu?

• Missermajser
    Mentat skrev 2013-05-16 20:06:44 följande:
    Det gör man. Ryssland är med i NATOs partnerskap för fred. Allvarligt talat, varför ställer du frågor som implicerar något som inte stämmer?
    Ursäkta, de gör till och med övningar ihop men varför ses de då egentligen som ett hot? 
  • Missermajser

Så ni som jobbar inom försvarsmakten ser Folkpartiet som den slutgiltiga lösningen eftersom ni gillar deras övriga politik men men främst för deras försvarspolitik?

• Missermajser
    Tom Araya skrev 2013-11-17 16:48:36 följande:
    Det är hög tid att vi inser situationens allvar - Ryssland rustar.

kontur.nu/opinion/det-ar-hog-tid-vi-inser-sit.../
    Jo, men å andra sidan rustar NATO lika mycket och jag fruktar dem i lika hög grad om inte mer. Sannolikheten för en Amerikansk invasion ser jag som lika stor, förödande och hotfull.
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!