Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Ett tio år gammalt blogginlägg från Wisemans wisdoms, som en påminnelse om hur ett kraftigt nedbantad Försvarsmakt kunde fortsätta kosta så mycket.

Vad var det jag sa?
    SvD har i en granskning kommit fram till att "kostnaderna för administration, datorsystem och lokaler spräcker budgeten" för Försvaret.
    ...

wisemanswisdoms.blogspot.se/2008/02/vad-var-det-jag-sa.html
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-02-21 16:11:01 följande:
    Vad har du för problem med Dan Eliasson? När alliansen regerade utsågs Dan Eliasson till biträdande chef för Säkerhetspolisen SÄPO därefter till generaldirektör för Migrationsverket för att sedan utses till generaldirektör för Försäkringskassan. Dan Eliasson har således haft stort förtroende både från Alliansen och från den nuvarande regeringen.
    Eliasson blev med fog ifrågasatt redan på sin post på Migrationsverket. På Försäkringskassan stoppade han en granskning genom att beordra radering av mejl, vilket han borde ha åtalats för och inte kommit på fråga för en ny topposition.
  • Tom Araya
    ?Farligt bygga försvaret på gissningar om sannolikhet?
    Premium

Planeringen av Sveriges försvar måste utgå från de reella militära förmågorna hos potentiella angripare ? inte från gissningar om sannolikheten för ett angrepp. Sådana bedömningar bör avskaffas i försvarspolitiska sammanhang, skriver tre ledamöter av Kungl Krigsvetenskapsakademien.

Försvarsberedningen har som grund för försvarsplaneringen lagt: "Ett militärt angrepp mot Sverige kan inte uteslutas." Det är en alldeles självklar utgångspunkt; annars behövs ju inget försvar.
    ...

www.svd.se/farligt-bygga-forsvaret-pa-gissningar-om-sannolikhet

• Tom Araya
    KillBill skrev 2018-02-24 11:03:56 följande:
    Du är fri att tycka vad du vill. Faktum är emellertid att alliansen och de rödgröna genom att utnämna Dan Eliasson till generakdirektörer för stora myndigheter visat honom mycket stort förtroende. Att Dan Eliasson utnämnes till biträdande chef för säkerhetspolisen, GD för migrationsverket och GD för försäkringskassan när alliansen satt vid makten kan inte snackas bort.
    Att politiker visar någon förtroende är ingalunda en indikator på att personen faktiskt förtjänar det förtroendet.
    I fallet Eliasson säger det mer om politikerna som givit honom nya toppositioner än det säger om Eliasson.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-02-26 18:17:11 följande:
    Vem tror du bäst kan bedöma Dan Eliassons kvalifikationer? Du, jag eller dem som rekryterat Dan Eliasson och de som varit Dan Eliassons uppdragsgivare exempelelvis Ulf Kristersson?

När det gäller polisen så är det framförallt den stora omorganisationen och bristen på utbildade poliser (pga att det tidigare har utbildats för få poliser) som är orsaken till krisen inom polismyndigheten.
    Politiskt tillsatta tjänster är inget kvalitetssäkrad rekryteringsprocess.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-02-26 20:08:12 följande:
    Att både regeringen och oppositionen har befordrat samma person i omgångar pekar emellertid på personen har fått tjänsterna pga förtroende.
    Ja, p.g.a. politiskt förtroende, vilket inte säger ett skit om personen faktiskt har rätt kvalifikationer på ett yrkesmässigt plan, hade kunnat stå sig i konkurrens eller verkligen förtjänar det förtroende denne fått.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-02-27 00:03:27 följande:
    Menar du att moderaterna hade politiskt förtroende för den f.d socialdemokratiska statssekreteraren Dan Eliasson? Du tycker inte att det resonemanget haltar en del?
    Förtroende för något/någon hos politiker, som inte kan förklaras på annat sätt än att de är politiker och den som får förtroendet antagligen är lojal mot den politiska makten= politiskt förtroende.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-02-27 06:45:05 följande:
    Dan Eliasson är utbildad jurist och anställdes som biträdande chef på Säkerhetspolisen strax efter det alliansen tillträtt 2006. Därefter utsåg alliansen honom till GD för Migrationsverket och något år senare utsåg alliansen Dan E till GD för Försäkringskassan.

Det är föga troligt att socialdemokraten Dan Eliasson hade varit lojal mot alliansen som politiskt grupp. Tror du inte att det är mer troligt att Dan E. gjort sig känd som en kompetent jurist och kompetent tjänsteman?
    Han må ha en viss kompetens, dock inte så väl passande för alla hans befattningar. Han har dessutom begått flertal rätt så grova misstag och övertramp, varav de på Försäkringskassan gör Eliasson helt olämplig att jobba inom rättsväsendet.

Sannolikt är Eliasson lojal mot den hand som föder honom, det är inget ovanligt fenomen.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-02-27 07:44:31 följande:
    Jag noterar att du intesvarat på frågan om vem som bäst kan bedöma Dan Eliassons kvalifikationer? Du, jag eller dem som rekryterat Dan Eliasson och de som varit Dan Eliassons uppdragsgivare exempelelvis Ulf Kristersson?
    Den rekryteringsprocess som givit Eliasson de två och kanske även tre senaste befattningarna anser jag inte håller kvaliten för att göra en korrekt bedömning av Eliassons kvalifikationer för respektive post.
    Vilka har han konkurrerat med och vilka kvalifikationer har de?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-02-27 13:30:52 följande:
    Har du insikt i rekryteringarna och hur Dan E har levererat i förhållande till uppdrag? Om inte så ger du sken av att sitta och gissa. När det gäller problemen inom polisen så är dessa i huvudsak kopplade till omorganisationen och till bristen på utbildade poliser och detta handlar om beslut som togs innan Dan E blev GD
    Icke-transparensen i sådana här rekryteringar är ett problem och antyder att den är gjord på svag grund. En kvalificerad gissning kan man säga.

Problemet med Eliasson ligger i annat än polisens omorganisationscirkus.
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!