Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Jag hade inte kunnat uttrycka detta bättre själv och detta är också vad som definitivt säger att Persson och Reinfeldt både hade och har fel, när de bedrev den försvarspolitik de bedrev och försvarar den med vad de då trodde.

?Farligt bygga försvaret på gissningar om sannolikhet?

Planeringen av Sveriges försvar måste utgå från de reella militära förmågorna hos potentiella angripare ? inte från gissningar om sannolikheten för ett angrepp. Sådana bedömningar bör avskaffas i försvarspolitiska sammanhang, skriver tre ledamöter av Kungl Krigsvetenskapsakademien.
    ...

www.svd.se/farligt-bygga-forsvaret-pa-gissningar-om-sannolikhet

• Tom Araya
    KillBill skrev 2018-01-23 06:59:17 följande:

Det är just det jag tycker, debatten måste bli mer balanserad. Den svenska Natodebatten handlar i princip bara om att Nato ska skydda Sverige och det kan knappast betraktas som särskilt balanserat. Handen på hjärtat så är risken för krig mycket större i närheten av Natoländer i mellanöstern eller på Balkan så det är mer troligt att Sverige, vid ett Natomedlemskap, dras in i krigskonflikter än att Sverige behöver hjälp av Nato vid en väpnad konflikt mot norden. 

Du hittar inte många medlemmar i mellanöstern va?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-01-23 06:59:17 följande:

Det är just det jag tycker, debatten måste bli mer balanserad. Den svenska Natodebatten handlar i princip bara om att Nato ska skydda Sverige och det kan knappast betraktas som särskilt balanserat. Handen på hjärtat så är risken för krig mycket större i närheten av Natoländer i mellanöstern eller på Balkan så det är mer troligt att Sverige, vid ett Natomedlemskap, dras in i krigskonflikter än att Sverige behöver hjälp av Nato vid en väpnad konflikt mot norden. 

Under 45 år av konflikter och motsättningar mellan öst och väst, NATO och Warszawapakten samt USA och Ryssland så har båda sidors samlade militära styrka bidragit till att det aldrig blev ett krig.

Efter-Sovjet-Ryssland har varit i krig, men ingen av deras motståndare har varit medlem i NATO, förövrigt de enda krigen som förekommit i Europa sedan Balkan-kriget.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-01-23 17:12:20 följande:

Skillnaden nu är att flera länder på Balkan blivit medlemmar i Nato och att Turkiet gränsar mot Syrien. Du har också oroshärdar runt omkring Saudiarabien (även om inte Saudiarabien är med i Nato så är man en nära allierad som upplåter mark åt Nato).

Likaså finns länder som får stöd från andra håll än NATO.
    KillBill skrev 2018-01-23 17:12:20 följande:

Håller du inte med mig om att det är större risk att det ska uppstå väpnade konflikter i närheten av Natoländer på Balkan eller Natoländer i mellanöstern än att det ska uppstå väpnade konflikter i gränstrakterna av Norge och Danmark?

Nja...
    Krig är mer sannolikt i mellanöstern, ja. Men detta gäller även utan stöd från USA, NATO eller väst. Syrien exempelvis, har stöd från Ryssland.

Faktum är dock att vi i relativ närtid haft krig betydligt närmare inpå oss.

• Tom Araya

Lite funderingar och ett försök till någon form av analys kring detta med NATO-medlemsskap:

Lars Ekeman: Säkert att vara fripassagerare i Nato?

Tillgängliga resurser, konfliktbild men också försvarsviljan blir avgörande för om Sverige får hjälp från Nato. Att välja bort medlemskap innebär en högre risktagning, skriver Lars Ekeman, liberal debattör och tidigare generalsekreterare i Folk och Försvar.

emtiosju procent av dem som är motståndare till ett svenskt Natomedlemskap tror samtidigt att försvarsalliansen kommer till Sveriges undsättning om behovet uppstår. Av samtliga tillfrågade i en opinionspejling från DN/Ipsos som publicerades i början på januari tror nästan hälften på Nato:s hjälp vid ett krisläge. Men det är mer av klockartro än handfast realism.
    ...

www.svd.se/lars-ekeman-sakert-att-vara-fripassagerare-i-nato

OBS! Artikeln är låst för icke prenumeranter, om du inte har kvar fria artiklar att läsa.

• Tom Araya

Mer om det planerade inköpet av nytt medelräckvidds luftvärnsrobotsystem.

Nytt luftvärnssystem kan få betydligt högre prislapp än budgeteratPublicerat tisdag 23 januari kl 03.05
    Priset på det nya luftvärnssystem Sverige vill köpa kan springa iväg. Den offert på Patriot som Sverige beställt kan innebära ett pris på 25 miljarder kronor istället för de tio miljarder som tidigare nämnts.
    ...

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6867626
  • Tom Araya

Bor du i Sölvesborg och är centerpartist så vet du nu vilket pucko du in ta ska rösta på... om du nu ska rösta på c överhuvud taget...

C-politiker om yrkessoldater: ?Idioter som leker krig i skogen"
    NYHETERi går 07:57

Centerpartisten Roger Toljamo (C) i Sölvesborg har retat upp flera försvarsanställda efter att han förlöjligat Försvarsmakten på Facebook.

?Vet du hur mycket idioter som ni som som leker krig i skogen kostar?? skriver lokalpolitikern till en yrkessoldat i ett meddelande.

Nu rasar flera försvarsanställda och partikamrater kring uttalandet.
    ...

www.aftonbladet.se/a/l1zd4k

• Tom Araya
    Abegayle70 skrev 2018-01-26 17:27:10 följande:
    Det där var otroligt omdömeslöst.
    Ja, osannolikt. Det borde innebära ett slut för Rogers politiska karriär, om det finns något vett hos Centerpartiet i Sölvesborg.
  • Tom Araya

Jag tolkar försvarsministerns ovilja att svara på frågan om försvarsbudget som att s inte är villiga att satsa mer på försvaret.

Från förra veckans frågestund i riksdagen. Vände mig till försvarsministern för att höra om också han anser att det är en realistisk bedömning att gå mot 2 procent av BNP i försvarsansträngningar. Tyvärr är det i regeringens värld mer ?anslagsbingo? och ?tävling? än insikt om föreliggande behov.

www.facebook.com/wallmark/posts/10215849827385353

Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!