Inlägg från: Pappa med 3 |Visa alla inlägg
  • Pappa med 3

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Ryssland ökar sina styrkor från en extremt låg nivå. Både när det gäller material och soldatkvalite.
    Men dem är ju fortfarande ett potentiellt hot mot sina grannar. Något som Georgien har fått uppleva.
    Det intressanta är ju att dem inte rustar på gamla vanligt ryskt sätt genom massa folk och en massa material.
    Även Ryssland satsar på kontraktsstyrkor som ska vara redo för snabba insatser.
    Kan rekommendera att gå in på FOI hemsida och läsa deras rapporter angående Ryssland.
    Speciellt intressant angående deras övningsverksamhet och förmågor i ett längre perspektiv

http://www.foi.se/FOI/templates/PublicationPage____171.aspx?qu=ryssland&au=&yr=&fomr=&sort=ar%20DES 

• Pappa med 3
    Tom Araya skrev 2012-06-11 20:50:59 följande:
    I jämförelse med vad?
    Putin har under alla sina år vid makten satsat på det ryska försvaret och det har aldrig varit litet, även om jag kan hålla med om att materiel och utbildning varit undermålig i perioder.
    I jämförelse mot var de en gång befann sig.
    Många förmågor som de en gång har haft, har minskat eller försvunnit helt.
    Den materiell som de har haft har ju också visat vara mycket sämre än vad man trodde i väst.
    Deras försvarsminister förespråkar ju numera att de ska köpa där de får högst kvalitet. Tex Mistral från Frankrike.
    Ryssland har lite av samma problem som vi har haft. Stora leverantörer av militärmaterial som bara förväntar sig att staten ska köpa deras varor. 
  • Pappa med 3
    Gung Ho skrev 2013-01-10 00:41:20 följande:
    Ingen nyhet.

Har för mig det var William Agrell som redan på 90-talet sade att försvaret var det största skatteslöseriet vi hade då det ändå inte kunde fylla in uppgift. 
    http://www.bokus.com/bok/9789173534178/fredens-illusioner-det-svenska-nationella-forvarets-nedgang-och-fall/

Intressant läsning för alla som är intresserade av försvarsfrågor.
    Finns på ett bibliotek nära dig..
  • Pappa med 3
    Tom Araya skrev 2013-01-11 17:18:00 följande:
    Jag tror inte folk fattar hur blåsta de blir i detta.
    Iallafall i och med att vi betalar 4o miljarder och får inget för det.
  • Pappa med 3
    Tom Araya skrev 2013-01-11 18:10:43 följande:
    Jag undrar också i vilket läge man tänkt sig öka försvarsförmågan och hur lång tid man tror att det tar.
    Jag har väldigt mycket känsla av tankar så långt näsan räcker runt svenskt försvar och säkerhetspolitik idag.
    Eftersom de beslut man tar nu gäller för 2019 och bortom får man anta att dem inte tror att det kommer att 
    finnas något hot efter det. 
  • Pappa med 3
    jaghopparhögt skrev 2013-01-11 18:51:41 följande:
    Hur menar du att vi blir blåsta, jag tycker att försvaret använder sina pengar väldigt bra idag.
    En veckas försvar av ett område för 40 miljarder.
    Är det tillräckligt. 
  • Pappa med 3
    jaghopparhögt skrev 2013-01-12 00:23:27 följande:
    Nä men de flesta forskare är ganska överens om det. Jag tycker du verkar ha en väldigt gammaldags syn på försvar och krig, att rusa in med gevär i ett annat land är lite out of date. Idag kan man göra större skada på annat sätt.
    Tron att man ska kunna göra en massa på distans är lite överskattad. De system du vill skada är inte tillgängliga på distans. Du kommer alltid att behöva skicka in folk på marken, det behövs inte dem stora miljonarmeer som fanns på kalla krigets dagar. Idag handlar det om mindre förband i bataljon och brigadstorlek som man kan förflytta snabbt. 
    Afghanistan och Irak är utmärkta exempel på framtidens krig.

Problemet med Sverige är att vi måste ha ett konkret hot för att förstå att ett försvar är nödvändigt.
    Istället för att bestämmas oss för en normal nivå där vi ska ligga på.
    Detta ska vi klara av. Finland har det, dem har minskat sitt försvar något men har ändå så att det ska klara av
    att hävda sina gränser.

Alla länder har en arme, sin egen eller någon annans. 
  • Pappa med 3
    Tom Araya skrev 2013-01-13 16:53:23 följande:
    Du träffar huvudet på spiken på flera punkter där....och vad det gäller Finlands försvarsmakt så har de börjat dra ner lite på den fysiska storleken men de har samtidigt genomdrivit en enorm modernisering vad det gäller materiel och som fortsätter än, det innebär att styrkan och förmågan egentligen har ökat.
    Dem vet ju hur snabbt ett hot kan uppkomma och att man måste ha ett försvar hela tiden.
    Tyvärr något som svenska politiker inte förstått.
    Här ifrågasätter man till och med att man ska ha ett försvar överhuvudtaget.
    Trots att det är en av de få saker man måste ha för att ha en fungerande stat.
    Polis, rättsväsen och försvar.
    Det enda som egentligen krävs. 
  • Pappa med 3
    Skarprättare skrev 2013-01-14 00:42:37 följande:
    Island lägger nog inte så stor del av BNP på sin lilla amerikanskövertalade krisstyrka? Sedan är det inte svårt att öka till 2%. Att få in Sverige i Nato är mer en fråga om nedmontering av invasionsförsvaret till ett pluttförsvar i stil med Danmark, Belgien osv.

USA avslutar sitt engagemang på Island. Därför Sverige har fått frågan om att flygpatrullera.

Danmarks försvar är tillräckligt för att försvara sin yta i samarbete med andra Nato länder. Vi tänker försvara oss själva med en armé mindre än Danmarks.
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!