• Älsko

svårfångad häst hjälp ?

Har börjat som medryttare.
    Men min häst varmblod han vägrar komma.. Idag försökte jag i 75 min att få in honom, stängde in de resterande 3 hästarna som finns i en annan hage, han sprang en stund sen så stod han bara och kolla och v stod säkert bara 1 meter ifrån varandra men när jag närmar mig med handen så backar han.. Jag blir galen har aldrig varit med om en svårfångad häst.. De andra hästarna i hagen är inga problem att fånga.
    Förövrigt är han kanon att rida lyssnar och är väldigt gosig.
    Provade att bara stå och hålla på med grejer inte intresserad. lyssnar inte på namnet kollade inte efter mig utan närmade jag mig så sprang han iväg.
    Vad ska jag göra. 
    Ägaren säger att han aldrig gjort så förut men att han kanske testar mig.. Dock så kom han inte när hon heller försökte de första gångerna. Hjälp. 

• Svar på tråden svårfångad häst hjälp ?
  • Älsko
    saga1984 skrev 2012-04-26 22:11:31 följande:
    Kolla på Tobbe Larssons Ponnyakuten. Han är super! 
    Brukar kolla men inte varje program det är med just detta problemet och jag vill de ska lösas snabbt.
  • amandaanderssoon

Jag hade med en häst som gjorde så, det tar tid att få bort problemet, började med att skramla med havre varje gång och det tog minst 1 timme varje gång, när han sedan vant sig så la jag på att han fick när han kom in i stallet med och efter ett tag tog jag bort godis i hage och så fick han bara när han kom in! 
    I slutet så stog han vid grinden och väntade på mig..  

• MoonFlight

Var en sådan häst på ett ställe jag jobbade gör ett par år sedan, testade lite nh, join up med honom och efter var det inga problem att få tag i honom ( inte för mig i alla fall)

• Älsko

idag tog det 80 min att få in honom. 60 min provade jag själv sen ringde jag ägaren vi försökte med havre men när han var nära och skulle ta så tog han bort huvudet så fort jag skulle ta honom men till slut så fick ägaren tag på han bakifrån när jag stod och locka med honom framifrån.. Han är en sån häst som får man bara röra honom lite så står han still men man ska lyckas med.. Får se hur det går nästa gång. 

• amandaanderssoon

Men har du havre med dig ut direkt? Det måste du ha för att det ska funka, om hästen börjat springa ifrån en så hjälper det inte speciellt ofta att hämta godis, då är den redan "uppjagad"

• Vitamin

Min häst kollade några gånger om han kunde "driva med mej" på det där sättet.
    Jag tränade några gånger i en mindre inhägnad, en hemmagjord join-up-liknande övning!

Den senaste gången han gick i från mig när jag skulle hämta honom i hagen (flera år sedan nu), var min sambo med mig. Han flinade o satte sig på en sten o tänkte att nu får hon hålla på. Jag var lite cool och sa till honom -kolla på det här, så flinar du inte längre sen!
    Jag gick fram emot hästen o smackade och viftade undan honom. Han gick iväg lite o kollade på mej, jag gick efter o gjorde samma sak, när han stannade föste jag på honom.
    När jag kunde se på honom att han ville sluta med den tråkiga leken, vände jag o gick sakta tillbaka, hästen följde efter och när jag stannade kom han fram. Godis, grimma på, frid och fröjd. Min sambo slutade flina och var märkbart imponerad.

Man man bör ju lämpligtvis träna medvetet först, i en mindre inhägnad och lära sig se på hästen när den är mogen att "ge sig". Och jag gjorde även så att jag såg till att det var mycket trevligt när vi väl umgicks, god mat i krubban, borstning, klistund och sen fick han gå ut igen. Gjorde detta 4-5 tillfällen. Funkar.

• Älsko

Andelningen till att jag inte har med havre i början är för att han ska få en chans först vill helst inte att han bara ska komma på mutor. Men nu de 2 senaste gångerna har han kommit fram för han vet att jag har havre.
    Grejen är att ägaren och jag har hängt ett snörre i grimman som hänger så när han kommer och ska ta havre  handen får jag tag i snöret som hänger och då rycker han inte bort huvudet..Skit smart. Men det bästa är att han kommer nu och inte springer så fort jag kommer nära.

Nu är problemet att han vill inte gå på promenad. Haha. Idag var första gången jag red honom själv han vägrade gå där jag ville gav upp efter 30 min när han snurra och huva sig med huvudet flera ggr så gick hem..
    Värkade rädd och orolig för allt. Aldrig när vi rider i grupp. 

• Cecese
    Älsko skrev 2012-04-30 18:16:59 följande:
    Andelningen till att jag inte har med havre i början är för att han ska få en chans först vill helst inte att han bara ska komma på mutor. Men nu de 2 senaste gångerna har han kommit fram för han vet att jag har havre.
    Grejen är att ägaren och jag har hängt ett snörre i grimman som hänger så när han kommer och ska ta havre  handen får jag tag i snöret som hänger och då rycker han inte bort huvudet..Skit smart. Men det bästa är att han kommer nu och inte springer så fort jag kommer nära.

Nu är problemet att han vill inte gå på promenad. Haha. Idag var första gången jag red honom själv han vägrade gå där jag ville gav upp efter 30 min när han snurra och huva sig med huvudet flera ggr så gick hem..
    Värkade rädd och orolig för allt. Aldrig när vi rider i grupp. 
    Jag tycker det låter farligt att ha ett snöre i grimman i fall han skulle fastna nånstans...

Sen tycker jag du gjorde fel som gav upp och gick hem. Nu har han lärt sig det och vet att om han bara krånglar tillräckligt så slipper han. Mitt sto var skitjobbig i början och ville knappt gå från stallplan. Hon var ridskolehäst innan jag köpte henne så hon var inte alls van att gå själv. Var nästan omöjligt att rida eller gå promenad men jag var bestämd från början att på ett eller annat sätt så skulle vi runt den rundan jag hade bestämt.

Jag fick ett bra tips som faktiskt funkade efter ett tag, att när hon började krångla och ville tillbaka till stallet så backade jag henne helt enkelt åt det håll jag ville. Dvs hon fick inte som hon ville, hon hamnade dit jag ville men det var betydligt jobbigare för henne att backa än att gå framåt. Tog flera ridturer/promenader så lärde hon sig det. 

Jag promenderade en hel del med henne och även då krånglade hon och ville tillbaka till stallet. Men hur mycket hon än krånglade så gav jag inte upp utan hon fick backa eller gå sidlänges så länge hon krånglade och som sagt efter ett tag gav hon upp och insåg att det var lika bra att gå framåt för det var lättare. 

Orsaken till att jag vägrade ge upp var för att jag hade en medryttarhäst när jag var 14-15 år. Ett 20 årigt halvblod som inte haft allt för enkelt liv och lärt sig massor med trix. Han började testa mej tidigt och ung och oerfaren som jag var så gav jag upp och gick tillbaka till stallet och tänkte att nästa gång går det säkert bättre. Det gjorde det inte utan efter några månader kom jag inte ens i från stallplanen....  

Jag tycker promenader med hästen är ett jättebra sätt att lära känna hästen och att iaf jag har fått en helt annan kontakt med mina hästar än om jag bara skulle ridit hela tiden. Har du nån möjlighet till det? Det tar ju även ett bra tag innan man lär känna hästen och hästen lär känna en själv. Mitt sto är en sån som inte släpper vem som helst inpå och inte hur lätt som helst. Hennes förtroende måste man vinna och för mej tog det ett helt år innan det började fungera problemfritt. 
  • Älsko

fast det är jätte kort och tunt. Tydligen ngn hästtränare till ägaren som lärt henne detta. 

Ja men jag blev rädd då jag inte känner hästen, massa diken och han var nära flera ggr att backa ner i dem sen så var jag rädd att han skulle kasta av mig när jag streta med han flera ggr. Har blivit avkastad förut och rädd blir man och speciellt när det är en häst man inte känner så mkt och när den är så stor och jag så liten.

Jag tänkte faktiskt åka ditt imorgon och bara gå med honom inte rida, kanske lite smått försöka rida.
    Vi har ju inte ridit själva någon gång och och sen så värkar det inte varit ngn som ridit på honom på väldigt länge.
    Och så fort han hör mkt ljud blir han rädd/nervös men inte när en hästkompis är med.  

• amandaanderssoon

Skaffade ett varmblod när jag var 12 år, han var 165 i manken, högre än jag var lång och jag nådde knappt nedanför sadeln, och som han testade mig! Inte gå från stallplanen, och stannade mitt i skogen, han stog i skogen i upp till 2 timmar med mig innan han gick igen, och aldrig gav jag upp och red hem, det får man ingenting för för då blir det värre nästa gång, Ge aldrig upp, och om du inte vågar ligga på han med skänklar så se till bara att hålla honom rakt och låt han backa och trixa till slut tröttnar han på att stå på samma ställe och går, det viktiga är att du vinner annars kommer allting bli så mycket jobbigare överallt.. 

Och mitt varmblod slutade att stanna med mig efter ett tag, och blev helt underbar... :) 

Svar på tråden svårfångad häst hjälp ?