Älsko skrev 2012-04-30 18:16:59 följande:
Andelningen till att jag inte har med havre i början är för att han ska få en chans först vill helst inte att han bara ska komma på mutor. Men nu de 2 senaste gångerna har han kommit fram för han vet att jag har havre.
Grejen är att ägaren och jag har hängt ett snörre i grimman som hänger så när han kommer och ska ta havre handen får jag tag i snöret som hänger och då rycker han inte bort huvudet..Skit smart. Men det bästa är att han kommer nu och inte springer så fort jag kommer nära.
Nu är problemet att han vill inte gå på promenad. Haha. Idag var första gången jag red honom själv han vägrade gå där jag ville gav upp efter 30 min när han snurra och huva sig med huvudet flera ggr så gick hem..
Värkade rädd och orolig för allt. Aldrig när vi rider i grupp.
Jag tycker det låter farligt att ha ett snöre i grimman i fall han skulle fastna nånstans...
Sen tycker jag du gjorde fel som gav upp och gick hem. Nu har han lärt sig det och vet att om han bara krånglar tillräckligt så slipper han. Mitt sto var skitjobbig i början och ville knappt gå från stallplan. Hon var ridskolehäst innan jag köpte henne så hon var inte alls van att gå själv. Var nästan omöjligt att rida eller gå promenad men jag var bestämd från början att på ett eller annat sätt så skulle vi runt den rundan jag hade bestämt.
Jag fick ett bra tips som faktiskt funkade efter ett tag, att när hon började krångla och ville tillbaka till stallet så backade jag henne helt enkelt åt det håll jag ville. Dvs hon fick inte som hon ville, hon hamnade dit jag ville men det var betydligt jobbigare för henne att backa än att gå framåt. Tog flera ridturer/promenader så lärde hon sig det.
Jag promenderade en hel del med henne och även då krånglade hon och ville tillbaka till stallet. Men hur mycket hon än krånglade så gav jag inte upp utan hon fick backa eller gå sidlänges så länge hon krånglade och som sagt efter ett tag gav hon upp och insåg att det var lika bra att gå framåt för det var lättare.
Orsaken till att jag vägrade ge upp var för att jag hade en medryttarhäst när jag var 14-15 år. Ett 20 årigt halvblod som inte haft allt för enkelt liv och lärt sig massor med trix. Han började testa mej tidigt och ung och oerfaren som jag var så gav jag upp och gick tillbaka till stallet och tänkte att nästa gång går det säkert bättre. Det gjorde det inte utan efter några månader kom jag inte ens i från stallplanen....
Jag tycker promenader med hästen är ett jättebra sätt att lära känna hästen och att iaf jag har fått en helt annan kontakt med mina hästar än om jag bara skulle ridit hela tiden. Har du nån möjlighet till det? Det tar ju även ett bra tag innan man lär känna hästen och hästen lär känna en själv. Mitt sto är en sån som inte släpper vem som helst inpå och inte hur lätt som helst. Hennes förtroende måste man vinna och för mej tog det ett helt år innan det började fungera problemfritt.