Inlägg från: Älsko |Visa alla inlägg
  • Älsko

svårfångad häst hjälp ?

Har börjat som medryttare.
    Men min häst varmblod han vägrar komma.. Idag försökte jag i 75 min att få in honom, stängde in de resterande 3 hästarna som finns i en annan hage, han sprang en stund sen så stod han bara och kolla och v stod säkert bara 1 meter ifrån varandra men när jag närmar mig med handen så backar han.. Jag blir galen har aldrig varit med om en svårfångad häst.. De andra hästarna i hagen är inga problem att fånga.
    Förövrigt är han kanon att rida lyssnar och är väldigt gosig.
    Provade att bara stå och hålla på med grejer inte intresserad. lyssnar inte på namnet kollade inte efter mig utan närmade jag mig så sprang han iväg.
    Vad ska jag göra. 
    Ägaren säger att han aldrig gjort så förut men att han kanske testar mig.. Dock så kom han inte när hon heller försökte de första gångerna. Hjälp. 

• Svar på tråden svårfångad häst hjälp ?
  • Älsko
    ElectroDiva skrev 2012-04-26 15:00:25 följande:
    har han grimma i hagen så kan det vara lättare ?
    eller är det att han springer så fort man ens visar sej ? 
    han har grimma på sig men jag får inte ens röra honom.. Så fort jag kommer nära springer han.
  • Älsko
    Underbaraprinsar skrev 2012-04-26 16:03:13 följande:
    En hink med nått som skramlar? Typ lite havre
    provat men funkar inte att locka heller.  
  • Älsko
    ElectroDiva skrev 2012-04-26 16:31:52 följande:
    www.western-ridning.com/traening/natural-hors...
    precis så jag gjorde idag.. Vi stod verkligen sen nära i slutet men när jag bara var ngr cm ifrån honom med handen reagerade han och backade. Han kollade verkligen på mig hela tiden vad jag gjorde. 
    Funkade inte.  
  • Älsko
    saga1984 skrev 2012-04-26 22:11:31 följande:
    Kolla på Tobbe Larssons Ponnyakuten. Han är super! 
    Brukar kolla men inte varje program det är med just detta problemet och jag vill de ska lösas snabbt.
  • Älsko

idag tog det 80 min att få in honom. 60 min provade jag själv sen ringde jag ägaren vi försökte med havre men när han var nära och skulle ta så tog han bort huvudet så fort jag skulle ta honom men till slut så fick ägaren tag på han bakifrån när jag stod och locka med honom framifrån.. Han är en sån häst som får man bara röra honom lite så står han still men man ska lyckas med.. Får se hur det går nästa gång. 

• Älsko

Andelningen till att jag inte har med havre i början är för att han ska få en chans först vill helst inte att han bara ska komma på mutor. Men nu de 2 senaste gångerna har han kommit fram för han vet att jag har havre.
    Grejen är att ägaren och jag har hängt ett snörre i grimman som hänger så när han kommer och ska ta havre  handen får jag tag i snöret som hänger och då rycker han inte bort huvudet..Skit smart. Men det bästa är att han kommer nu och inte springer så fort jag kommer nära.

Nu är problemet att han vill inte gå på promenad. Haha. Idag var första gången jag red honom själv han vägrade gå där jag ville gav upp efter 30 min när han snurra och huva sig med huvudet flera ggr så gick hem..
    Värkade rädd och orolig för allt. Aldrig när vi rider i grupp. 

• Älsko

fast det är jätte kort och tunt. Tydligen ngn hästtränare till ägaren som lärt henne detta. 

Ja men jag blev rädd då jag inte känner hästen, massa diken och han var nära flera ggr att backa ner i dem sen så var jag rädd att han skulle kasta av mig när jag streta med han flera ggr. Har blivit avkastad förut och rädd blir man och speciellt när det är en häst man inte känner så mkt och när den är så stor och jag så liten.

Jag tänkte faktiskt åka ditt imorgon och bara gå med honom inte rida, kanske lite smått försöka rida.
    Vi har ju inte ridit själva någon gång och och sen så värkar det inte varit ngn som ridit på honom på väldigt länge.
    Och så fort han hör mkt ljud blir han rädd/nervös men inte när en hästkompis är med.  

• Älsko
    Cecese skrev 2012-05-01 10:04:30 följande:
    Jag förstår att det är läskigt och att du blir rädd. Tyvärr så känner ju hästen av det direkt och då blir han också nervös. Om du känner att du absolut inte vågar sitta på hästryggen och inget funkar så hoppa av och led hästen år det håll du har tänkt. Hästen ska aldrig få välja när det är dags att gå hem igen utan det ska du göra. Det kan bli skitjobbigt första gångerna men det kommer att bli bättre och lättare. Som sagt, i början så gick promenaderna med mitt sto till största delen backandes eller sidvägen men idag kan jag gå promenader på lång tygel och hon bråkar aldrig. Gick dock inte över en natt utan det tog tid och var mycket jobb med det hela. 
    Jo precis han gör ju det.
    Inga problem att leda hästen då är han jätte koncentrerad på mig.. Ska fortsätta så här.. Så får vi se. 
    Så jobbigt med alla diken vart jag än går då han backar och snurrar så.
    Men som sagt försöker med detta annars får jag bli med ryttare någon annan stans. 
  • Älsko
    slutatsnusa skrev 2012-05-09 12:28:01 följande:
    låter som en bra idé.
    gör bara enkla, goda och roliga saker med honom till en början så upplever han inte att det bara blir jobbigt och en kamp så fort han ska ut ur hagen med dig.
    försök rid med nån annan (man ska ju faktiskt eg inte rida ut själv... även om det för det mesta är praktiskt ogenomförbart att alltid ha sällskap)
    ge inte upp utan låt det ta lite tid så ska du se att ni kommer få mycket kul ihop
    jo men nu är jag ganska tråkig att rida med då jag inte får varken trava eller galoppera då jag opererats.
    Men man får gå lite med honom ditt jag vill sen hoppas jag upp går han inte ditt jag vill hoppar jag av och går ditt jag vill och håller på så.
  • Älsko
    TinaElisabeth skrev 2012-06-01 20:35:57 följande:
    Mitt tips är att du kolla på youtube och söka på "join up" med Monthy Roberts. FÖrsök även att skaffa dig information/kunskap om Natural Horsemanship. Din medryttarhäst ser inte dig som en ledare. Han litar inte på dig. När du har jobbar upp förtroendet kommer han helt tveklöst låta dig fånga honom i hagen och du kommer att komma rida ut själv helt utan krångel. Stort lycka till!
    Tack men allt har ordnat sig.. Han kommer nu i hagen utan problem.. Däremot springer han ifrån ägaren och vill inte bli fångad av henne.. Hon har ridigt honom max 10 ggr på 2 år hon har haft honom han har mest varit en ridhäst. Fick höra med att han alltid har varit en häst som inte kommit i hagen..
    Men jag är super glad att han kommer till mig i hagen nu utan problem.. :)  
Svar på tråden svårfångad häst hjälp ?