BlättanBlä skrev 2012-04-27 09:58:29 följande:
Men du.. jag har räknat ut på ett sätt som du nog inte förstod riktigt här.
I första stycket poängtera jag att på 5 månader har barnet fått in 6365:- av pappan. Mao kvittas barnets aktivitet. Pappan har alltså betalat detta.
I stycke 2 kom jag in på att barnet också fått barnbidrag UTÖVER pappans pengar, dvs 5750:- under denna 5 månaders period och i samma stycke skriver jag att hon oxå ska betala sin del 1273:-/månad som blir 6365:-!
Detta blir en summa på 12115:- på denna aktuella 5 månaders period.
Dessa pengar ska gå till mat, försäkringar, skola och eventuella presenter samt nya kläder under denna 5 månaders period.
Herregud, dom är väl två stycken om barnet!! Ska inte hon betala nånting tycker du? Ska pappan stå för allt, mat, försäkringar, kläder, skola etc etc UTÖVER barnets redan betalade fritidsaktivetet? Kanske ska han pynta henne oxå med en slant så hon har nåt att leva på själv?
Och är det nu så att detta inte går ihop så kan väl inte barnet spela nån fotboll heller! Då får barnet låta bli. Finns barn som vill en massa men där föräldrarna helt enkelt inte har råd. Vissa föräldrar behöver tydligen dessa pengar dom får av både staten och den ena föräldern att lägga på sig själva, såklart då att det inte blir några pengar över till barnet ifråga. Dessutom ger jag mig tusan på att TS även har bostadsbidrag då barnet är skrivet hos henne, återigen, då betalar staten för barnets boende oxå.
En 8-åring beräknas kosta 2500 kronor/månad exkl. barnomsorg och dyrare aktivitet... Så visst ska barnbidrag och ts eget bidrag kunna stå för det mesta. Men, gemensamma hushållskostnader ingår inte heller, så varje månad får ts lägga ut upp emot 1000-2000 kronor mer än exet, beroende på kostnaden för barnomsorg.
Är det rättvist?