Anonym (pust) skrev 2012-04-24 19:47:24 följande:
Vi har 2 barn som bor varannan vecka, dock har barnen bott hos mej heltid från okt och ska vara hos mej till mitten på maj. Pappan tjänstgör utomlands.
Först vägrade han betala underhåll, och menade på att jag tänker inte betala dej några pengar som du shoppar upp.
Det var först när Fk kontaktade honom som han då var "tvungen" att betala 1273.
Vi har kommit ihop oss om vem som ska betala vad. Sonen har dyra sportaktiviteter vilket innebär cuper, medlemsskap, ca 5000 har jag betalat under 5 månader på enbart cuper, medlemsskap.
I maj börjar fotbollssäsongen och därmed nya fotbollsskor. Säsongen håller på maj-sept. och han VÄGRAr att hjälpa till med kostnaderna. Han kommer ju hem i maj och är hemma resten av året, och då börjar vi med varannan vecka igen.
Han verkar tro att jag går med vinst - som han sa "jag betalar dej för att du ska ta hand om barnen". Det är ju mer utgifter än inkomster!!!! Och jag ska väl inte ensam stå för en aktivitet som gäller en säsong då han faktiskt är hemma och borde vara med att dela på den ekonomiska biten.
Det är trots allt lite tack vare mej som han faktiskt kan dra iväg och tjäna pengar utomlands och dessutom får tillägg för att han har barn.
Men, om du har fått 1273:- via fk från pappan i 5 månader som du lagt ut 5.000:- på barnets aktiviteter, torde det inte vara så att du har fått in 6365:- under denna 5 månaders period? Det innebär ett överskott på 1365:- som du kan köpa ett par vädigt fina nya fotbollsskor. (Dom kostar ungefär 700
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Det innebär ett överskott på 665:-.
Som jag ser det så har pappan här betalat sin del vad det gäller aktiviteter till detta barnet. Sen, FÅR du ju barnbidraget på 1150:- i månaden som barnet kanske äter för. Sen kommer vi till din del som du ska lägga själv.
Under 5 månader har barnet fått in 1273:- från pappan, du ska lägga 1273:- själv plus ett barnbidrag på 1150:-. Detta blir: 18.480:- på 5 månader.
Förstår ärligt talat inte hur du INTE får detta att gå ihop och hur du resonerar när du säger att det är mer utgifter än inkomster. Sen får du ju ha i åtanke att du har ett barn till som INTE kostar så mkt som du får pengar för.
Då får du ju fördela utgifterna på fotbollskillen som kostar lite mer just nu o således lägga lite mer pengar på honom.. just nu. I framtiden, om bägge vill spela får du prioritera lite med ekonomin, som nån sa, då får väl dom väl låta bli med dyra aktiviteter.
Jag har själv en son som spelar fotboll och är med i cuper o matcher, medlem i fotbollsklubb etc och inte har det kostat 5000:- på 5 månader. Han har dessutom nya dubbskor samt nya inneskor, nya träningskläder mm och vi kommer ändå inte upp i dom summorna.