Inlägg från: Chimamanda |Visa alla inlägg
  • Chimamanda

Någon som adopterat äldre barn med SN, som ensamstående ung mamma?

Jag tycker absolut att du ska ställa dig i kö om ett par år. Bra att du funderar över detta redan nu, då kommer ditt beslut att vara väl genomtänkt när du väl är där.
    Och visst finns det många äldre barn och barn med SN som behöver föräldrar!

Du nämner Nigeria. Som du skriver kan man adoptera som ensamstående därifrån (iaf i nuläget) och det finns många barn som behöver föräldrar, särskilt barn med SN, så där tror jag absolut att du skulle bli välkomnad. Om det skulle bli Nigeria, så är chansen stor att ett äldre barn kan tala engelska. Min 5-åriga dotter är från Nigeria och vi kunde från första stund prata engelska med henne.

• Chimamanda
    OverAll skrev 2012-04-23 14:55:33 följande:
    Det känns som att jag har tänkt över det mesta redan nu och därför känns som en lång jobbig väntan tills jag fyller 25! :) Men det ska nog gå bra. Jag ska ju utbilda mig nu. Ska plugga till förskolelärare till hösten och förhoppningsvis hinner jag jobba ett par år under resans gång också! Så jag ska nog klara av att underhålla mig tills dess!

Ja, Nigeria är det landet som jag känner allra mest för! Det har varit mitt drömland sen jag första gången började fundera på adoption. Jag kan väl ha varit runt 12-13 år när läkaren talade om för mig att jag inte kunde få egna barn och mitt svar till dom var då att "det gör inget för jag tänker adoptera en massa barn från nigeria". Haha, ja en massa barn blir det nog inte! Men ett barn eller möjligen ett syskonpar. Sen om det inte blir nigeria till slut, det vet jag inte. För jag vet ju så mycket som att det börjar bli förändringar där kring o ensamstående ska få lov att adoptera eller inte, tyvärr :(

hur gammal var din dotter när du hämtade henne?
    Min dotter är 5 år och vi är nyligen hemkomna med henne. :)
Svar på tråden Någon som adopterat äldre barn med SN, som ensamstående ung mamma?