Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Hur jobbig är din 4,5 åring?

Min äldsta börjar närma sig 4,5 år. Han fyllde 4 år i julas. I det stora tycker jag att han är rätt lätt att ha att göra med. Vad som hände för ett par månader sedan - efter att han fyllde 4, men kan inte säga exakt när - var att plötsligt fick ett väldans humör. Han är inte alls långsint eller är arg särskilt länge, men han tänder på en nanosekund. Går från harmonisk till vrålarg. Det är väldigt kontrollerat så inte sådär "2,5-årigt" . Det är också väldigt mycket "Nähä, DU har FEL!" och så får man allt man säger tillbaka, ofta argt. "Behöver du gå och kissa innan vi går ut?" "Nej! DU kan gå och kissa!" (Lugnt): "Jag förstår att du är arg, men jag vill inte att du skriker åt mig." "DU får sluta skrika!" Och är det något vi sagt nej till så gör han det helt sonika själv. Han ville bada härom dagen innan vi skulle till förskolan, men det fanns ingen tid till det. "JO, det ska jag VISST!" och så gick han muttrande iväg. Ett par minuter senare så hör jag vattnet plaska i badrummet och där sitter han . Han har en frigörelseperiod. Tydlig sådan .

Har en lillebror också, som snart fyller 3 år. Tråkigt är i alla fall inte livet, eller ointressant .

Svar på tråden Hur jobbig är din 4,5 åring?