Inlägg från: Nyfiken02 |Visa alla inlägg
  • Nyfiken02

Enskild adoption

Hej,
    Jag och och min man ska adoptera ett släkting barn från Pakistan. vi lämnade in ansökan har varit på föräldrarutbildning 7 veckor. Nu ska vi vara på intervju och vill höra är det någon som vet vad är det man ska tänka på inför intervjun. Är de så kinkiga när det gäller ålder om man är över 45 år. Barnen har ingen annan som kan adoptera honom då vi redan försörjer den och det är mest min mamma som är 68 år tar hand om barnet då barnets mamma är väldigt sjuk och kan inte ta hand om sitt barn. Jag har läst på MIA om enskild adoption men förstår inte riktigt att när vi får ett medgivande från kommunen vad ska vi göra sen. Hur ska barnen komma hit? vad behöver vi göra i barnets och våt hemland? Vi är barnlösa och vill gärna ta hand om barnet som vårt eget. tacksam för hjälpen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-08 16:28
    nu är medgivar utredning klar och inlämnat till sociala utskottet i kommunen som har sitt möte på måndag nästa vecka. vi håller tummarna trots ett svidande kritik om åldern i tjänsteskrivelsen annars allt var bra. Vår ståndpunkt har varit att vad är bäst för pojken att vara med sin sjuke mamman som är 32 år eller vara med sin mormor som är 70 år och går med rullatorn eller att vara hos oss där den ena föräldern är 37 och den andra är 48 år. hoppas för det bästa för vår son. tacksam för tips och rådgivning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-08 16:29
    och just det vi båda är friska och aktiva och engagerade i samhället med bla ungdomsfrågor.

• Svar på tråden Enskild adoption
  • Nyfiken02

Vi har fått medgivande från kommunen och nu ska ansökan skicka till MIA. Det är ett syskonbarn som vi ska adoptera och hittar ingen vägledning direkt av de som har adopterat från Pakistan. Tacksam för tips.

• Nyfiken02

Nu är papperna skickat till MIA och väntar på svar. En advokat är anlitad i Pakistan så att hjälpa till med adoptions juridiska processen. Tacksam för tips. När man gör pass till barnet ska det vara på föräldrars pass eller barnet ska ha eget pass med vårt namn är vi söker visum? Tacksam för alla sorters tips. Väntan och längtan är stort och känns som vi vill att det ska hända snabbt som möjligt. Vill ha barnet hos oss så fort det bara går. Vi har varit och träffat barnet och han var så ledsen att vi åker därifrån utan honom och vi var också ledsna. Men alla dessa lagliga, pliktiga,juridiska hinder är så besvärliga. Vi har kontakt med Skype men han vill vara med oss oavsett var vi är. Sälla be för oss att detta går fort och bra.

• Nyfiken02

Snälla tänk på oss och ge oss tips. Pakistan är inte ansluten till HAAG konvention.

• Nyfiken02

Hej, vi har kommit tillbaka till sverige med barnet som har fått visum för ett år. Vi är så glada men nu är nästa dilemma att vi måste adoptera barnet i tingsrätt och vi har lämnat in alla papper och vi väntar på beslut. Jag är tjänstledigt och tar hand om barnet, kan inte lämna någonstans. Hur löser man sådan situation med ekonomi och barnomsorg. Sonen kan få sitt personnummer efter tingsrättens beslut. Tacksam för tips.

• Nyfiken02

Igår fick sonen ont i örat och kunde inte sova hela natten. Ringde till vårdcentralen och förklarade att sonen väntar på tingsrättsbeslut och sina sista fyra siffror. De är schysta och vi har fått tid och får hoppas på att han kan även får medicin utan problem. Har barnet rätt till barnomsorgen också eller måste han vänta på alla dessa byråkratiska beslut. Tacksam för tips.

Svar på tråden Enskild adoption