• mariposa

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

vinkan1 skrev 2012-08-16 18:03:56 följande:
    Hej, idag fick vi se de två små och hjärtan som tickar! Allt såg perfekt ut hittills så det är bara att hålla tummarna.

Underbart Vinkan! Dubbelgrattis till dig!

Kram
  • mariposa
    tummen1 skrev 2012-08-16 07:54:27 följande:
    Hej, får jag vara med här? Vi har precis börjat vår behandling på Ivi i Barcelona. Om allt går som det skall så åker vi ned i oktober och sätter in äggen :) När vi kommer ned i oktober så skall vi ta med medicin som en ny äggdonator kan ta, har ni andra köpt medicinen från kliniken i Spanien eller har ni kunnat få recept hos en klinik i Sverige? Det är ju så stora skillnader på kostnaderna i Spanien och i Sverige. Tacksam för svar.

Hej Tummen och välkommen!

Vi har inga mediciner kvar hemma så vi kommer att betala dem på plats på IVI. En rejäl slant...Tror att det är knepigt att få ngn att skriva ut detta inom högkostnadsskyddet.

Kul att du hittat hit!
  • mariposa
    germany skrev 2012-08-16 08:12:04 följande:
    Ni som har kommti en bit längs processen kring ÄD.

Hur har ni tänkt när ni valt mellan öppen eller icke öppen donator?

Vet att det är upp till var och en. Men vad är bäst för barnet måntro? Har ni fått hjälp med någon på eran klinik att prata ut & diskutera lite kring detta?

Tack Myran för din info, värt att tänka på.

Hej Germany!

Ser att du redan fått bra svar av Myran ang kontakt med kliniker. Jag hade egentligen föredragit öppen donator för ev framtida frågor kring sjukdomshistoria osv, men det är viktigt för mig att göra detta i Spanien då jag har mina rötter därifrån.

Detta med barnets bästa att få reda på sitt ursprung har det skrivits tidigare om i tråden och jag minns att Ester och Älskarjordgubbar hade kloka synpunkter som fick mig att tänka till lite. Jag har ingen aning om om, eller på vilket sätt jag skulle berätta för ett ev framtida barn, det får framtiden utvisa.

Kram
  • mariposa
    **VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK**

Myran68, 44 år, barnlös, tidigare gjort 4 IVF och 2 avbrutna IVF, ÄD på IVI Barcelona under hösten.

AmelieS, 37 år, en dotter född 2010 efter ÄD i Sverige, syskonförsök på Instituto Bernabeu i Alicante, 1 ÄD ej gravid, nu väntar FET i september. 

Tummen
    , 35 år, en son på 9 år från ett tidigare förhållande. Tre misslyckade IVF försök och väntar på ÄD på IVI i Barcelona. Hoppas få åka ned och göra insättning i oktober.

Mariposa 30+, ett barn på 5 år, en avbruten IVF, nu ÄD IVI Valencia sep 2012
    **SPRAYAR**

NYiBGB, 39 år, inga barn 3 misslyckade IVF försök på Sahlgrenska. Ingen ledde till graviditet. Inga svar på vad det kan vara för fel men ett antagande är åldern på äggen. Började spraya 23 augusti ÄD på IVI i Barcelona Insättning 20 september  

**RUVARE OCH TESTDAG**

**GRAVIDA**

Cecini 41 år, barnlös, tidigare 8 IVF (6 ET + 2 FET), 1 sen MA. ÄD IVI Valencia april-12, gravid första försöket. BF Januari-13

Vinkan1
    , 42 år, 2 äldre barn fr tidigare förhållande. 7 misslyckade graviditeter (6 mf/ma samt 1 avbr. pga svårt kromosonfel). ÄD - Instituto Bernabeu, Alicante, juli-12 - gravid 1:a försöket (tvillingar). BF mars-13   

**FÖDDA**

Ester03, 42 år, 3 barn med ÄD vid Eugin, Barcelona, en pojke född april-10 och två flickor födda augusti-12. Innan ÄD gjorde jag 10 misslyckade IVF. En enda IVF gav en kort graviditet. ÄD lyckades direkt förutom ett frysförsök mellan barnen.
  • mariposa
    tummen1 skrev 2012-08-24 19:10:34 följande:
    Har ni alla varit på vul innan ni började med p-piller? Det skulle inte jag och när jag tittade bland de mediciner som jag fick med mig så har jag inte nån spray... Blir helt stressad när jag inte har samma som er :( undrar vad det kan bero på?

Jag har inte heller nån spray. Mitt upplägg är Yasmin p-piller, decapeptyl (injektion) och progynova tabletter. Samma som du? Och jag har ej varit på VUL innan p-pillerstart.
  • mariposa
    myran6801 skrev 2012-08-24 21:12:40 följande:
    Fick svar att jag kunde börja med p-piller. Men jag är tveksam för de skrev samtidigt att vi får vänta 6 mån på donator. Jag tycker det verkar onödigt länge att börja med p-piller redan nu. Är det inte konstigt???

Menar de inom 6 mån fr.o.m. nu? Jag trodde ni skulle köra på vitrifierade ägg från deras 'bank' och att de därför redan funnit en donator. Låter onödigt att äta p-piller redan nu om ni inte fått datum för insättning. Vad konstigt! Hoppas att du får raka besked till veckan. Just nu är det semestertider och svaren dröjer upplever jag.
  • mariposa
    tummen1 skrev 2012-08-24 22:44:32 följande:
    Hej mariposa, ja det låter som vi har samma upplägg. Var går du?

IVI Valencia.
  • mariposa

Tummen- vad kul att ni fått ett datum! En månad kvar! Jag tänker låta en sjuksköterska jag känner hjälpa mig med sprutan. Efter sprutan ska jag börja ta Progynova för att bygga upp slemhinnan. Om jag förstått det hela rätt börjar man med dem på dag 1 av blödningen.

Myran-min läkare här hemma har skrivit ut receptet. Läkemedlen är likvärdiga, det enda som skiljer är namnen.

Kram!

• mariposa

[quote=66436306][quote-nick]tummen1 skrev 2012-08-30 08:45:14 följande:[/quote-nick]Decapeptyl heter sprutan jag skall ta. Mariposa var skall du ta din spruta? Magen eller benet? Jag har inte fått reda på vart jag skall ta den.[/

Hmm, har inte fått ngn instruktion från kliniken jag heller, men skinkan eller låret verkar vara det som gäller.

Imorgon ska jag ringa kliniken för att fråga hur länge man kan äta Progynova. Vi har skjutit upp insättningen en vecka, men de har inte gjort ngn förändring i schemat. Håller sig slemhinnan ok även om man

knaprar Progynova en vecka extra? Ngn som vet?

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?