• längtar74

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej alla, jag måste bara skriva lite i den här fina tråden!

Är i v34 efter andra ÄD på IVI Valencia:) (innan dess 3 ivf utan ett enda ägg vid ÄP härhemma). Låg vaken inatt o grubblade över allt möjligt, googlade till sist på "äggdonation gravid" och hamnade här. Åh, vad jag önskar att jag hittat hit tidigare, men bättre sent än aldrig...

Känner igen mig så i alla era funderingar (och frustrationer över långsamma svar från kliniken), men vill bara skicka med er alla de allra största kramar o tumhållningar. Så spännande att flera av er är på gång!!

Cecini - läste att du har lite svårt att slappna av o glädjas. Här är en till! Det har gått upp och ner hela graviditeten, men för varje vecka och varje liten buff från pyret därinne så känns det alltmer som om det här maratonloppet kanske ändå ska leda till att vi når vårt mål. Läste jag rätt att du också bor i Skåne? Redan från början av vår utredning på rmc här i Malmö så var ÄD det alternativ som vi blev rekommenderade. Trots att det varit en omtumlande resa så är jag så oerhört tacksam för de kloka råd vi fick om att vända oss till IVI. Hade vi fått ut ägg vid ÄP så hade vi säkert varit kvar på det spåret ännu, men med våra usla resultat så blev beslutet trots allt relativt enkelt (så här i efterhand...)

Förlåt för ett långt inlägg, jag blev bara så lättad och glad över att hitta er som gör i princip samma resa som vi Pyret i magen (som vid v18 RUL såg ut att vara en flicka) skickar massor av pepp till er alla! Ni som är på väg kommer snart också att få känna sprattlet av ett alldeles eget liv. Promise!!

Kramar till er alla!

• längtar74

Mariposa - tack

Mva - styrkekramar till dig inför fortsättningen o de beslut du står inför.

• längtar74

Tummen - åh, så frustrerande m proverna! Men skönt att det ser ut att ordna sig.

Ypke - klokt att kolla upp bruttolöneavdrag. Jag vet inte om det gäller för vård utomlands, men med tanke på köerna här hemma så kan man verkligen hoppas! Stort lycka till med det ni står inför.

Apropå FK-tråden så tycker jag att den är en av de absolut bästa, rent informationsmässigt här på FL. Själva hade vi tur o hann få ersättning precis innan de stängde den möjligheten. Har inte tittat till tråden på ett tag men vet att flera nu överklagat besluten så jag håller alla tummar för att det snart blir en förändring.

• längtar74

Cecini - hoppas att överklagandet ger resultat. Visst är det ju "bara" pengar, men rent krasst så handlar tyvärr mkt av det här om hur stora resurser man har.

När vi stod inför alternativen ÄD och AD så gjorde vi en av de märkligaste räkneövningar jag varit med om: med tanke på vår ålder o oddsen, hur många försök har vi tid o råd med?

Kan inte heller släppa irritationen över hur bisarrt det på ngt vis är att frågan om anonyma donatorer är så avgörande. Jag menar, ingen tvingar (o tack o lov för det!) svenska ÄD-patienter att informera sina barn om hur de kommit till, så i praktiken kan det vara lika anonymt som för oss.

Vi är själva övertygade om att vi kommer att berätta för vårt barn (vet att ni diskuterat det i tråden o att flera av er resonerar annorlunda), eftersom det är en del av barnets historia. Så för oss var aldrig anonymiteten viktig, det var snarare tidsaspekten (korta köer) o de goda oddsen som avgjorde klinikvalet.

Hur som helst - det är personliga ställningstaganden som avgör hur man hanterar det här, men så frustrerande att FKs jurister tolkar lagen så snävt. Jag menar, det är väl tillräckligt tufft som det är utan att vi ska behöva slåss mot systemet också?

• längtar74

Ny i Gbg - vad skönt att höra att det känns bättre! Förstår så väl att ni känner er besvikna, men kan bara instämma i vad de andra skriver: njut nu av din underbara PUPO-status
    Du bär på två små hopp som gör sitt allra bästa för att om några månader få möta dig. Det enda du ska göra nu är att försöka (OBS: försöka!) att inte grubbla o tänka så mycket. Boka in trevliga grejer m människor du mår bra av - bio, museum, middagar - fyll på kontot m positiva upplevelser. När är testdagen?

Myran - matchningsnoja hade jag med, så jag förstår hur du känner. Nu vet ju jag att barnet jag bär på ska ha blå ögon o mörkt hår, men samtidigt så är det verkligen så att det känns mindre o mindre viktigt så här i efterhand. Jag är gravid, och om allt går väl kommer jag att få föda ett barn om en månad. Det är så otroligt lite jag vet om det här barnet, men det jag vet är att vi kämpat o gråtit o hoppats o drömt - och min kropp får bära på ett litet liv! Prata med varandra o känn efter - det är bara ni som vet vad som är viktigt för er.

Kramar till er alla!

• längtar74

Ypke - jag gick till privat gyn under behandlingen o där var det ingen diskussion om att högkostnadsskydd gäller, eftersom jag hade rätt till motsvarande behandling här hemma. Efter ett par gånger så var jag uppe i frikortsbeloppet. Hon skrev även ut den medicin jag behövde så det blev inga stora pengar totalt.

• längtar74

Ypke - kan bara instämma i vad Cecini skriver. Väl på kliniken, när vi mötte Dr Remohi, så kändes det väldigt tryggt. Och sedan när man för första gången får höra hjärtljuden så är det enda som betyder något att du bär på ett barn. Det är någon som växer därinne, någon som är frisk. Det är du som försörjer barnet med näring, och det är dina rörelser och din röst som är barnets värld.

Men det är ju inte så bara att släppa taget om "vanlig" IVF; det är drömmar o känslor som måste hitta nya spår. Och samtidigt då den krassa ekonomin som tar plats.

Låter som om ni ändå har kommit en bit på väg, trots att det är nyligen som ni fått besked. Stort lycka till framöver med att känna efter vad som blir rätt för er!

• längtar74

Tummen o Mariposa - grattis till ruvarstatus! Håller alla tummar o tår för finfina plus framöver

• längtar74

Åh, Mariposa - grattis!!! Förstår så väl att du har svårt att våga ta ut glädjen redan. För oss har det också gått i omgångar. Varje vecka o varje kontroll är ett delmål o man törs ta en liten pralin ur chokladasken o njuta, men sedan sätter man in den i skåpet igen - om du förstår liknelsen...:) Men det kommer att gå så bra, så bra! Även om du bara gläds i fem minuter så är det ändå fem minuter när du vågar tänka på att du faktiskt är GRAVID!!

Kramar!

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?