• paola

Får snart magsår...era kvällsrutiner med era 2 åringar snälla

jag orkar inte ens beskriva hur vi går tillväga.
    jag vill bara höra hur ni andra gör. vilken tid börjar ni?vad gör ni? var är ni? och när har barnet somnat? jag vill veta om barn vid ca 2 år ålder.... min dotter har avskytt att sova sen hon föddes.... nu har hon fyllt 2 och det tar fortfarande flera timmar och ofta slutar det med en spya och sen ut i bilen o köra runt för att hon ska somna....

jag vill bara höra era storys..inga frågor el nåt för jag orkar verkligen inte sitta o förklara mig mer... men jag måste få hjälp. jag krashar verkligen snart 

• Svar på tråden Får snart magsår...era kvällsrutiner med era 2 åringar snälla
  • Lunamamma

Pyjamas och välling halvsju, sedan tandborstning, saga och sång. Varannan kväll pappan och varannan jag. Vi säger godnatt ca kl sju och går ut ur rummet. Brukar gå in efter ca 10 min och stoppa om täcket och då är hon dåsig och på väg att somna. Hon sover i spjälsäng och är rejält trött på kvällarna eftersom hon går heltid på dagis.

• rismalt

Jag har inte läst så många svar så risk för upprepning.

Med samtliga barn har vi antingen låtit de sova i vår säng eller ställt deras säng kloss o kloss mot en av sidorna på vår säng.

Och ett jättetips: när du ligger bredvid under nattningen, ladda dig själv med en mobil med hörlurar. Så ploppar du in EN av hörlurarna (i ditt öra som ligger mot kudden, lägger mobilen bakom din rygg så det inte blir något jidder med sladden) och så lyssnar du på nåt intressant på p1! Jag lovar, det fungerar. Ingen kass reklamkanal på radion för det blir bara trist i längden om nattningen tar 1-2 timmar.

Så, med en liten underhållning i förälderns öra kan nattningen hålla på ganska länge utan att föräldern tröttnar. Ligger du bredvid ditt barn och håller handen eller klappar på barnet. Iom att sängen står bredvid din är det samma om nåt problem uppstår nattetid också. Håll handen och in med radion i örat.

Ett annat alternativ är att ha en mp3 med ljudbok i. Så ligger du och läser på det sättet under nattningen.

Alla sovaproblem går över. Du behöver bara hitta ett att klara dem just nu. Och stötta ditt barn. Det är sannolikt inte ens hälften så jobbigt för dig som för ditt barn. Ge trygghet och hitta ett sätt att göra nattningsproceduren meningsfull även för dig.

Lycka till!

• jagoduoentill

ännu en natt från helvetet... hade bestämt mig för att inte lägga henne, hon får lägga sig när hon vill. men kl blev för mkt och jag själv ville sova, maken ville sova, vi tog henne med oss till vår säng. men hon vägrade. vi fortsatte "sova" o hon sprang in på sitt rum.... slutade med att hon kräktes pga att hon...äh jag vet inte ens varför....tvättade henne,bytte på henne, sen somnade hon 5 min senare i vår säng...jag fattar inte.. varför måste hon skrika tills hon kräks för att sen kunna somna??

• Somelikeithot

Sover hon fortfarande på dagen? Vår dotter ville inte somna på kvällarna och var pigg långt senare än mej så vi fick sluta ganska tidigt med vilan och försöka se till att hon fick röra sig mycket på dagarna så hon var tillräckligt trött på kvällen.

• hannis

Vår 2-årings kväll:

18.30-19.30 Mys i soffan med böcker, tv eller sång.

19.30 Bad, kissa på pottan, pyamas.

19.45 Välling och tandborstning.

20.00 Vi lägger honom i vår säng. Vi ligger bredvid till han somnar. Detta tar 10-20 minuter. Flyttar sedan över honom till hans säng där han sover till 06.00.

• Zawina

Kvällsmat kl 18, därefter läser vi bok eller kollar lite på barnkanalen. Byter till pyjamas runt 18.30, ger välling i soffan, borstar tänderna. Sedan runt kl 19 säger jag att det är dags att sova och då bär jag in honom till sängen, säger godnatt och går ut Glad

• broglo

Vi hade också den värsta somnaperioden hittills runt tvåårsåldern. Inte så illa som du beskriver, men det var vår värsta period och har nu blivit mycket bättre (han är knappt tre nu). Delvis kanske det alltså handlar om ålder.

Men, jag tänker två saker. Dels att du verkar må väldigt dåligt av detta och dels att din dotter låter stressad av detta (då tänker jag framförallt på att hon verkar varva upp sig tills hon kräks ganska ofta). Har ni haft kontakt med BVC angående sömnen? (Har inte läst alla inlägg, du kanske har svarat på det redan). Det låter kanske som att det hade varit skönt för dig/er att bolla det här med någon annan?

Annars tror jag generellt att det är lätt att försöka "för mycket" samtidigt. Att pröva flera olika strategier under kort tid och att man därmed gör kaoset ännu lite större fast man egentligen ville ha det tvärtom. Jag skulle försökt ringa in EN strategi och sedan köra den en längre period även om den inte funkar direkt. Typ: "när vi har lagt dig så är det nedsläckt i rummet och jag sitter bredvid din säng på en stol. Du får gå upp ur sängen och böka runt i ditt rum, men du får hålla dig härinne. Jag sitter kvar på stolen och vi tänder inte lampan." Och så skulle jag bestämma att nu gör jag såhär i två veckor innan vi utvärderar och byter strategi. 

Hursom: förstår att ni har det jättetufft just nu! Stort lycka till! Det kommer att bli bättre även om det känns jobbigt just nu! Du är en bra mamma! 

• Flickan och kråkan

Bara en person har frågat om det som är min första fundering. Sover hon på dagen? Mina slutade sova middag när de fyllde 2 år. Innan dess (från cirka 1,5 år) tog de en kort tuppis vid 10-tiden på förmiddagen. Sov de senare eller länge så blev det maratonkvällar.

• jagoduoentill

ja hon sover men det behöver hon. vi har kortat ner sömnen till 1 h pga att hon ska kunna sova bättre om kvällen.. o när man väcker henne efter 1 h e hon ledsen, hon e ju trött o vill sova känner mig urusel som ber dagis väcka henne när jag vet att hon vill sova.... jag kan inte ta bort sömnen, det skulle inte gå, det skulle först o främst resultera i att hon e gnällig o hängig o sen skulle hon gå in i allt o slå sig för mkt.... korta ner det till 30 min känns oxå jätte elakt... som sagt .,.. jag känner mig redan som en riktigt dålig mamma som väcker mitt barn när hon behöver sova

• Maxbox

Vid 2 års ålder så hade sonen precis slutat sova på dagen. Efter middag vid ca. 17.15 så blev det bad, när vi sjöng och pratade om dagen. Därefter en flaska välling i soffan till något barnprogram. Borstning av tänderna och fortsätta se något på tv:n. Oftast somnade han där och då mellan 19.30 - 20.00.

Svar på tråden Får snart magsår...era kvällsrutiner med era 2 åringar snälla