• paola

Får snart magsår...era kvällsrutiner med era 2 åringar snälla

jag orkar inte ens beskriva hur vi går tillväga.
    jag vill bara höra hur ni andra gör. vilken tid börjar ni?vad gör ni? var är ni? och när har barnet somnat? jag vill veta om barn vid ca 2 år ålder.... min dotter har avskytt att sova sen hon föddes.... nu har hon fyllt 2 och det tar fortfarande flera timmar och ofta slutar det med en spya och sen ut i bilen o köra runt för att hon ska somna....

jag vill bara höra era storys..inga frågor el nåt för jag orkar verkligen inte sitta o förklara mig mer... men jag måste få hjälp. jag krashar verkligen snart 

• Svar på tråden Får snart magsår...era kvällsrutiner med era 2 åringar snälla
  • Alexe

Men kanske är det bara för tidigt för henne? Barn är inte lika. En del tycker om att vara vakna på kvällen, andra vill ha tidiga morgnar, en del sover bäst själv, andra tillsammans, några gillar korv, andra blomkål... ja, du fattar.

Vi lade som sagt en hel del energi på att få vår son att passa i mönstret. Men han ville och vill helt enkelt inte sova kl 19-20 utan 21 passar hans dygnsrytm bättre. Hellre mysa än slåss på kvällarna, det blir en dålig spiral som gör att både hon och ni börjar varva upp istället för ner när det närmar sig läggdags. Tror jag. Och som tvååring är man så stor att man med bestämdhet vill, och behöver få, hävda sin egen vilja och då tänker jag att det är bra om de kan få öva på känna efter o styra över sånt som sömn o hunger. Sånt som är deras eget och som gör att de känner sig stora och tagna på allvar i sina behov.

Ja, lite lätt sammanfattat. Mer kan du läsa i t ex Ditt kompetenta barn av Jesper Juul.

• jagoduoentill

hon har ju sedan hon föddes ogillat att sova, vi hade bekymmer när hon låg i spjälsängen med, bara det att hon inte kunde ta sig ur den o när man blivit trött på det beteendet hon höll på med så kunde man gå ut därifrån, det e enda skillnaden... men det var innan julen vi bytte säng. vi bytte med tillbaka till spjälsäng men det e kaos hur som hur så jag bytte till växa sängen igen....

självklart har jag provat lägga henne senare och även tidigare... då det var någon som sa att hon kanske redan är övertrött när jag märker hennes tecken på trötthet o att det därför kanske skiter sig men nej.....det fungerade inte det heller....

vad gör man med ett barn som inte vill sova? hon får ju vara vaken..jag tvingar inte henne att sova...men när kl blivit 23 o jag själv vill sova....ska jag låta henne fortsätta vara uppe? det funkar liksom inte!! 

• hurhamnadejaghär

1,5-åring: Varva ner eller bada 17.30, kvällsmat 18.00, borsta tänderna 18.30 och sen sova.. somnar oftast utan ett knyst, i barnrummet har han gjort sedan han var runt 6 månader. 

3-åringen: Varva ner eller bada 17.30, kvällsmat 18.00, tv/film 18.30, borsta tänderna & kissa 19.30 sen sova, somnar oftast utan gnäll alt. lite gnäll med sin nalle i barnrummet. 

När 3-åringen var 2 år såg det ut som för dig ungefär. Det har blivit bättre senaste halvåret. Så tacksamma för det är vi. Spytt har hon också gjort när det var som värst. Inte ens när vi själva skulle sova ville hon lägga sig. Kaos tills hon däckade av utmattning. Vi väntade helt enkelt ut det.

• jagoduoentill
    hurhamnadejaghär skrev 2012-04-19 17:29:04 följande:
    1,5-åring: Varva ner eller bada 17.30, kvällsmat 18.00, borsta tänderna 18.30 och sen sova.. somnar oftast utan ett knyst, i barnrummet har han gjort sedan han var runt 6 månader. 

3-åringen: Varva ner eller bada 17.30, kvällsmat 18.00, tv/film 18.30, borsta tänderna & kissa 19.30 sen sova, somnar oftast utan gnäll alt. lite gnäll med sin nalle i barnrummet. 

När 3-åringen var 2 år såg det ut som för dig ungefär. Det har blivit bättre senaste halvåret. Så tacksamma för det är vi. Spytt har hon också gjort när det var som värst. Inte ens när vi själva skulle sova ville hon lägga sig. Kaos tills hon däckade av utmattning. Vi väntade helt enkelt ut det.
    väntar ut????? tills det blir bättre av sig själv menar du? vad händer om jag inte orkar vänta då?? säg...vad har jag för val...inget men suck vad svårt det är....vill så gärna ha ett syskon till henne för att hon inte ska vara ensam..men aldrig...det går bara inte.... ååhhh känner mig så stressad över allt!!
  • hurhamnadejaghär
    jagoduoentill skrev 2012-04-19 17:21:30 följande:
    vad gör man med ett barn som inte vill sova? hon får ju vara vaken..jag tvingar inte henne att sova...men när kl blivit 23 o jag själv vill sova....ska jag låta henne fortsätta vara uppe? det funkar liksom inte!! 
    Som jag skrev i inlägget under ditt så väntade vi helt enkelt ut det. Känner igen det där och det var verkligen jobbigt. Vi hade "turen" att min sambo var arbetslös under den värsta perioden och därför kunde turas om. Varannan dag fick vi sovmorgon. (jag var f-ledig med minsta). Vi försökte också med ALLT. lägga tidigare, lägga senare, bädda ner i soffan, ha en madrass i vardagsrummet, ligga bredvid, sitta bredvid, ha en tänd lampa. Hysterisk var hon. Tills vi lät henne vara och så helt plötsligt en dag ville hon sova i sin säng. Då hade hon fått en ny säng, en växasäng som jag hade gjort mysig men aldrig tvingat henne att sova i. Som jag skrev i det tidigare inlägget, nu somnar hon till och med själv, fast jag hade kunnat sitta bredvid om hon ville, men nej, hon vill somna själv med sin nalle. Det gick alltså över på våran tös.
  • hurhamnadejaghär
    jagoduoentill skrev 2012-04-19 17:34:30 följande:
    väntar ut????? tills det blir bättre av sig själv menar du? vad händer om jag inte orkar vänta då?? säg...vad har jag för val...inget men suck vad svårt det är....vill så gärna ha ett syskon till henne för att hon inte ska vara ensam..men aldrig...det går bara inte.... ååhhh känner mig så stressad över allt!!
    ja, alltså. Jag förstår att man inte pallar vänta. Jag gör verkligen det. Jag var så ledsen och utmattad många gånger och vi hade tur att det gick över....det vet man ju inte innan om det ens kommer göra? 

Har inga bra tips, tyvärr. Berättade bara hur det var för oss.  
  • HelenFr

Vi har också haft mycket problem med nattning och sovande, nu sitter vi inne hos dottern, drygt två år, till hon somnar, antingen läser, sjunger eller bara sitter och vyssjar... Innan försökte vi med allt, konsekvent lägga henne igen om hon reste sig, 5 och 10 minutersmetoden, somna i famnen, somna i soffan, men inget som fungerade... Vi trodde först att hon inte ville sova i spjälsäng mer, eftersom hon ofta stod och skrek och ville upp men det förändrades inte när vi bytte säng, då stod hon vid dörren och skrek... Numera så somnar hon i sin egen säng, men vaknar någon gång och,(eftersom hon har blivit längre och kan öppna dörren) kommer och lägger sig hos oss... Försökte till en början att få henne att stanna i sin egen säng, men efter ett tag var vi så trötta själva varje dag för att hon hela tiden vaknade och man fick natta om, så vi övergick till att låta henne sova i vår säng...
    Nattningen börjar vi också med att ta på ny blöja och pyjamas mellan 19-20 beroende på hur trött hon verkar och om hon har sovit något på dagen, äta välling sedan sitter vi och myser i soffan, och sen försöker vi natta henne mellan 20-21... Tar väldigt olika lång tid nu, mellan en kvart och 2-3 timmar,, men det är utan skrik och bråk i alla fall... Och vi nöjer oss med det för tillfället...

Kan dock tilläggas att hemma hos sin mormor och morfar till exempel så somnar hon jättelätt och sover hela nätterna... Är det för att det inte är hemma tro? 

Sorry om inlägget är rörigt...  

• Jkpg Deluxe

Varvar ner vid 17-18 tiden (släcker ner så det blir myspys i hela lägenheten)...äter kvällsmat och ser på bolibompa/datorn/dvd en liten stund...borstar tänderna och byter blöja, läser böcker 15-30 min i vår säng, sedan lägger han sig i sin säng (som står precis brevid min och är en växa-säng) med snuttefilt och gosedjur, (har en nattlampa tänd), jag sjunger "godnattvisor 3-4 st) och säger "Godnatt, mamma älskar dig jättemyyycket (pussar i pannan) sov gott, vi ses imorgon!" sen ligger jag brevid på min egen säng och oftast somnar han inom 5-30 min!
    Ibland somnar jag med! ;)

OBS! Sonen sover inte längre på dagen utan är vaken 12 tim ganska precis! från ca 07.15 till 19.15 är standard!

• Mimmi77

Min tjej på 2 måste väckas från em luren senast kl 14 för att vår kväll sk se ut så här....
    19 när Disney jr slutat får hon en flaska mjölk som hon oftast inte dricker upp.
    Men hon tar på pyjamas, leker lite,vi läser lite och hon smuttar på flaskan då och då. Vid 19.30 borstar vi tänderna
    Sen vid 19.45 säger vi godnatt, släcker lampan, stänger dörren och sen ses vi nästa morgon runt 7 .30 tiden.
    Ibland kan hon ligga vaken 20-30 minuter och prata med sina nallar eller be om vatten.

I perioder har hon strulat lite och velat att nån sitter med henne men då tar det ca 2 timmar.....
    Under en 3 månaders period somnade hon vid 22 tiden efter massor av gap o skrik. Vi skulle sitta brevid, gå, komma tillbaka, hämta nåt, klappa henne, sluta klappa henne, hon sprang upp, hon vägrade sängen osv,osv.....
    gudskelov händer det sällan!Oftast ber hon oss gå och stänger dörren själv!

Svar på tråden Får snart magsår...era kvällsrutiner med era 2 åringar snälla