• Zandra411

Bakåtvänd vagn ett måste?

Hej Vi ska adoptera en kille på drygt 2 år och letar vagn. Blir helt förvirrad av detta. Vill ju helst ha en vagn så jag kan ha honom mot mig men då finns det inga lättare vagnar utan då måste man köpa en "riktig" barnvagn, vilket känns lite onödigt när han är såpass gammal. Eller ska man släppa detta med att alltid kunna ha barnet mot sig? Vad säger ni? Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Bakåtvänd vagn ett måste?
  • Hippopotame1
    Zandra411 skrev 2012-04-13 23:31:20 följande:
    Tack alla! Verkligen bra info. Hippopotame1, var finns I Candy att köpa? Hittar den inte nånstans. Har kollat blocket och googlat så fortsättning följer... Ha det!

Lycka till! Jag tror inte att de har någon egen butik, utan de säljer via olika återförsäljare.
  • fabbemam

Jag skulle vilja säga att det beror på barnet och dess uppväxt. Ett barn som växt upp i en fosterfamilj eller nyligen bott hos sin biologiska familj och på så vis är vana att röra sig ute i samhället kanske inte  en behöver en bakåtvänd lika mycket som ett barn som aldrig varit utanför barnhemmet eller dess lekgård. Om barnet växt upp på barnhem skulle jag svara att bakåtvänd vagn är jätteviktigt och för barn som växt upp i fosterfamilj viktigt.

För alla barn är det viktigt för att man kan prata med varandra, peka o visa, busa o HA ÖGONKONTAKT, se om barnet upplever omgivningen som otäck osv Frö barn som aldrig varit ute i samhället (eller kanske inte ens ute) är bakåtvänd vagn ännu viktigare för att skymma intrycken och istället för att se en hel värld "fladdra" förbi så ser man världen lite i periferin och föräldern i centrum som en trygghet. En två åring kommer troligen själv att ge sig en lagom dos av världen, om du "skyddar" barnet med en bakåtvänd vagn så kommer det säkerligen att vilja gå själv ibland och på så vis få uppleva världen utan föräldern som en "skyddande pelare".

Barn som adopteras bombas med otroligt mycket nya intryck och barn bearbetar delvis sina intryck i sömnen vilket gör att de kan sov mycket mer än andra barn ibörjan, eller inte alls för att de inte kan koppla av i den nya världen eller inte vill riskera att den förvinner under sömnen. Oavsett om du väljer en bak eller framvänd vagn så skulle jag därför rekommendera en vagn där  ryggstödet kan fällas till liggläge om du ska använda den till mer än SNABBA shoppingrundor.

Det finna massor att säga i detta ämne och jag är verkligen en anhängare av bakåtvänd vagn som du kanske förstått. Vår som var 2½ och vi hade tom en stor bakåtvänd vagn med till Kina för att jag ansåg att den första tiden var viktigast. Vi köpte den på Blocket för 300 o lämnade den sen kvar i Kina. Innan vi åkte köpte vi en Brio Happy eller om den heter Brio Nova, även den från Blocket men i fint skick för 800 nu efter ett år ska vi nog dälja den o borde kunna få i alla fall 500 för den vilket gör den väldigt billig. Vi hade också kvar storebrors sulky som är framåtvänd och den använde vi efter några månader på platser som då hunnit bli bekanta. Efter ca 9 mån använde vi bara den bakåtvända till att sova i, då var han inte längre det minsta orolig mer än i "folkhav" o då ville han i alla fall bli buren riktig nära. Ungefär samtidigt ville han också gå själv i större utsträckning så vi ansåg att han var tillräckligt trygg i sin nya värld.

Ett tips kan vara om du letar begagnat att köpa en bakåtvänd vagn som även inkluderar liggdel eller insats och kasta den delen (eller spara till ev. försäljning) dessa vagnar kan ibland vara billigare.

MVH
    Fabbemam (adoptivmamma o förskollärare)

• Leni

Fundera också på behovet av vagn. Inget av våra barn hade åkt vagn så de var vana vid att promenera. Klart smidigt. Sedan köpte vi en billig vagn på blocket som mest användes till att sova i så den var av typen "riktig vagn".

• Mumin80

Det finns ju en hel del varianter som är vändbara, så ni bör väl inte fastna bara på det. Kolla t.ex. Britax B-Smart, Brio Go, Tutonia Mistral S, Babyjogger city select, 

Med tanke på barnets ålder så kan det nog vara lite onödigt med en fullskalig superombonad jättebarnvagn. Så jag skulle nog satsa på nån "sportigare" modell än t.ex. Emmaljunga, som jag personligen upplever som väldigt klumpiga. Titta efter vagnar som blir relativt platta och smidiga ihopfällbara, "sulkymodell" som du skriver, även om dom är vändbara. 

Tutonia Mistral S och en del vagnar från åtminstone 2ME (och kanske andra tillverkare också) har finessen att man kan vända handtaget, inte bara sittdelen. Detta kan vara väldigt smidigt i er situation, där ni kanske kommer att få växla mellan framåt- och bakåtvänt oftare än vanligt (vi hade en vagn med den funktionen, väldigt smidigt att kunna vända vagnen under färden, utan att behöva lyfta ut dottern). 

Tänk också på att ert barn inte är en baby. Så h*n kan vilja klättra in och ut i vagnen själv, gå en del sträckor, köra bobbycar m.m. Så det kan vara bra att sittdelen inte sitter för högt upp, eller är för svår att klättra in i (säger mamman till en ganska klättring unge). 

• Mumin80

Ett annat alternativ är att köpa nån helt klassisk fullskalig barnvagn av äldre modell på blocket för några hundralappar (vi har en typ 10 år gammal Emmaljunga på landet som vi köpte för ca. 400kr), och ha den i början, så kan ni sedan efter en månad eller tre fundera på om ni fortfarande behöver vagn och i så fall vilken sort. Ert barn är ju faktiskt gammalt nog att kunna komma med lite egna åsikter i frågan också. 

• JRS

Hej, kan jag också hoppa in här? Vi har också börjat kolla runt lite efter vagn, vill absoult ha en bakåtvänd modell, en ordentligt vagn men gärna inte den klumpigaste. Har kollat lite på brio happy, crescent classic och teutonia prestige. Nån som vet nått om nån av dem eller har bättre förslag? Ni som köpt begagnade vagnar, har ni vart nöjda och tyckt att de fungerat bra? 

Fabbemam: vilken bra information och vilka bra råd att tänka på i letandet. Tack!!

• Dinopino

Fabbemam: Hur funkade det med så stor vagn i Beijing och i provinsen? Tänker mest på transporter /taxi /flyg osv inom landet. Borde inte Ergo räcka även om barnet är runt 2 år? Eller knäcker vi ryggen totalt då?

<> Felix qui potuit rerum cognoscere causas <>
  • minaunderbarabarn

Vår första son hade bott i fosterfamilj och ville bara sitta vänd emot oss, vår andra son hade bara bott på ett barnhem och blev helt vansinnig när vi tog fram vagnen, en teutonia fun, som storebrorsan hade när han var mindre, han skrek bara jag tog i vagnen när vi skulle ut, tog jag däremot den andra, en emmaljunga scooter som jag hade fått och vänd bort från den som körde satt han gladeligen i vagnen. Men vi har heller inte haft några som helst problem med anknytningen så därför vågade vi vända på vagnen men jag tycker fortfarande i dag även med vår biologiska son som snart fyller 1 att det är jättejobbigt att vända sonen åt "fel" håll, vilket vi har varit tvungna till när den vanliga vagnen gått sönder. Men som flera skriver så köp en begagnad vagn på blocket som ni kan vända på själva. Vi har kört med teutonia Fun, den är iof sig inte så stor, men väldigt lätt att vända men då har vår äldre söner inte varit så stora så det har funkat så länge dom har suttit i vagnen (eller iaf den äldsta som ville åka den, han var 21 månader när han kom till oss). Men köper man en begagnad vagn så behöver man ju inte bli ruinerad iallafall om barnet inte gillar  åka vagnen öht,
    Lycka till er kommande resa. 

• fabbemam
    Dinopino skrev 2012-04-14 17:46:03 följande:
    Fabbemam: Hur funkade det med så stor vagn i Beijing och i provinsen? Tänker mest på transporter /taxi /flyg osv inom landet. Borde inte Ergo räcka även om barnet är runt 2 år? Eller knäcker vi ryggen totalt då?
    Den fungerade superbra, vi hade en Ergo också men både jag o mannen blev trötta i rygg o höfter trots den, kanske för att lillkillen ville vara i våra famnar HELA TIDEN, vagnen var inte populär fört men efter lite träning på hotellet o några roliga leksaker fastsatta där så lät han sig övertalas om att den var ganska OK men bara ganska, då kändes det extra skönt att han kunde se oss hela tiden. Vi kunde också lägga honom där när han somnat i selen och någon av oss var den första han såg när han vaknade.

På flyget fick vagnen åka gratis som skrymmande gods så den kom också ut på den platsen, inte med de andra väskorna, så vid ankomst fick vi se oss omkring för att hitta den. Vi köpte några extra bagagepåsar på arlanda men de höll väldigt bra så det hade nog bara behövts en extra i fall att (vi packade de extra påsarna i vagnen). På flygplatserna innan vi fick Klimpen använde vi den som bagagevagn till handbagaget o en stolt blivande storebror fick övningsköra! Även efter att vi fått Klimpen så lastade vi i den när han var i selen o så bar vi det vi shoppat när han satt i vagnen, superbra!

Det enda problemet jag upplevde var när vi skulle åka taxi, tunnelbana provade vi aldrig, taxi chaufförerna vägrade stanna, de såg livrädda ut o åkte förbi oss. Vi lärde oss snart att en stod en bit bort när den andra viftade in en taxi då stannade de snällt! Någon gång hade chauffören ett helt förråd av privata saker i "bakluckan" så då fick vi ta en annan, inget större problem med tanke på hur många taxi det åker omkring på Kinas gator. Någon gång fick vi i en lite mindre taxi ta bort hjulen, men det är ju jätte enkelt.

Så för att göra historien kort, jag skulle absolut ta med en bakåtvänd vagn igen om vi åkte någon mer gång!!!
  • Helle333
    fabbemam skrev 2012-04-14 11:23:51 följande:
    Jag skulle vilja säga att det beror på barnet och dess uppväxt. Ett barn som växt upp i en fosterfamilj eller nyligen bott hos sin biologiska familj och på så vis är vana att röra sig ute i samhället kanske inte  en behöver en bakåtvänd lika mycket som ett barn som aldrig varit utanför barnhemmet eller dess lekgård. Om barnet växt upp på barnhem skulle jag svara att bakåtvänd vagn är jätteviktigt och för barn som växt upp i fosterfamilj viktigt.

För alla barn är det viktigt för att man kan prata med varandra, peka o visa, busa o HA ÖGONKONTAKT, se om barnet upplever omgivningen som otäck osv Frö barn som aldrig varit ute i samhället (eller kanske inte ens ute) är bakåtvänd vagn ännu viktigare för att skymma intrycken och istället för att se en hel värld "fladdra" förbi så ser man världen lite i periferin och föräldern i centrum som en trygghet. En två åring kommer troligen själv att ge sig en lagom dos av världen, om du "skyddar" barnet med en bakåtvänd vagn så kommer det säkerligen att vilja gå själv ibland och på så vis få uppleva världen utan föräldern som en "skyddande pelare".

Barn som adopteras bombas med otroligt mycket nya intryck och barn bearbetar delvis sina intryck i sömnen vilket gör att de kan sov mycket mer än andra barn ibörjan, eller inte alls för att de inte kan koppla av i den nya världen eller inte vill riskera att den förvinner under sömnen. Oavsett om du väljer en bak eller framvänd vagn så skulle jag därför rekommendera en vagn där  ryggstödet kan fällas till liggläge om du ska använda den till mer än SNABBA shoppingrundor.

Det finna massor att säga i detta ämne och jag är verkligen en anhängare av bakåtvänd vagn som du kanske förstått. Vår som var 2½ och vi hade tom en stor bakåtvänd vagn med till Kina för att jag ansåg att den första tiden var viktigast. Vi köpte den på Blocket för 300 o lämnade den sen kvar i Kina. Innan vi åkte köpte vi en Brio Happy eller om den heter Brio Nova, även den från Blocket men i fint skick för 800 nu efter ett år ska vi nog dälja den o borde kunna få i alla fall 500 för den vilket gör den väldigt billig. Vi hade också kvar storebrors sulky som är framåtvänd och den använde vi efter några månader på platser som då hunnit bli bekanta. Efter ca 9 mån använde vi bara den bakåtvända till att sova i, då var han inte längre det minsta orolig mer än i "folkhav" o då ville han i alla fall bli buren riktig nära. Ungefär samtidigt ville han också gå själv i större utsträckning så vi ansåg att han var tillräckligt trygg i sin nya värld.

Ett tips kan vara om du letar begagnat att köpa en bakåtvänd vagn som även inkluderar liggdel eller insats och kasta den delen (eller spara till ev. försäljning) dessa vagnar kan ibland vara billigare.

MVH
    Fabbemam (adoptivmamma o förskollärare)
    Hade du haft mig som barn hade du inte varit sådan förespråkare för bakåtvänt kan jag lova dig =D Min mamma är dagisfröken, det hjälpte inte mycket med tanke på att jag skrek som en vettvilling när de försökte bära mig med ansiktet mot mammas eller pappas kropp eller ha mig i en vagn så att jag åkte baklänges. Jag blev vansinnig =D och slutade inte skrika innan de vände mig framåt.
Svar på tråden Bakåtvänd vagn ett måste?