Inlägg från: fabbemam |Visa alla inlägg
  • fabbemam

Bakåtvänd vagn ett måste?

Jag skulle vilja säga att det beror på barnet och dess uppväxt. Ett barn som växt upp i en fosterfamilj eller nyligen bott hos sin biologiska familj och på så vis är vana att röra sig ute i samhället kanske inte  en behöver en bakåtvänd lika mycket som ett barn som aldrig varit utanför barnhemmet eller dess lekgård. Om barnet växt upp på barnhem skulle jag svara att bakåtvänd vagn är jätteviktigt och för barn som växt upp i fosterfamilj viktigt.

För alla barn är det viktigt för att man kan prata med varandra, peka o visa, busa o HA ÖGONKONTAKT, se om barnet upplever omgivningen som otäck osv Frö barn som aldrig varit ute i samhället (eller kanske inte ens ute) är bakåtvänd vagn ännu viktigare för att skymma intrycken och istället för att se en hel värld "fladdra" förbi så ser man världen lite i periferin och föräldern i centrum som en trygghet. En två åring kommer troligen själv att ge sig en lagom dos av världen, om du "skyddar" barnet med en bakåtvänd vagn så kommer det säkerligen att vilja gå själv ibland och på så vis få uppleva världen utan föräldern som en "skyddande pelare".

Barn som adopteras bombas med otroligt mycket nya intryck och barn bearbetar delvis sina intryck i sömnen vilket gör att de kan sov mycket mer än andra barn ibörjan, eller inte alls för att de inte kan koppla av i den nya världen eller inte vill riskera att den förvinner under sömnen. Oavsett om du väljer en bak eller framvänd vagn så skulle jag därför rekommendera en vagn där  ryggstödet kan fällas till liggläge om du ska använda den till mer än SNABBA shoppingrundor.

Det finna massor att säga i detta ämne och jag är verkligen en anhängare av bakåtvänd vagn som du kanske förstått. Vår som var 2½ och vi hade tom en stor bakåtvänd vagn med till Kina för att jag ansåg att den första tiden var viktigast. Vi köpte den på Blocket för 300 o lämnade den sen kvar i Kina. Innan vi åkte köpte vi en Brio Happy eller om den heter Brio Nova, även den från Blocket men i fint skick för 800 nu efter ett år ska vi nog dälja den o borde kunna få i alla fall 500 för den vilket gör den väldigt billig. Vi hade också kvar storebrors sulky som är framåtvänd och den använde vi efter några månader på platser som då hunnit bli bekanta. Efter ca 9 mån använde vi bara den bakåtvända till att sova i, då var han inte längre det minsta orolig mer än i "folkhav" o då ville han i alla fall bli buren riktig nära. Ungefär samtidigt ville han också gå själv i större utsträckning så vi ansåg att han var tillräckligt trygg i sin nya värld.

Ett tips kan vara om du letar begagnat att köpa en bakåtvänd vagn som även inkluderar liggdel eller insats och kasta den delen (eller spara till ev. försäljning) dessa vagnar kan ibland vara billigare.

MVH
    Fabbemam (adoptivmamma o förskollärare)

• fabbemam
    Dinopino skrev 2012-04-14 17:46:03 följande:
    Fabbemam: Hur funkade det med så stor vagn i Beijing och i provinsen? Tänker mest på transporter /taxi /flyg osv inom landet. Borde inte Ergo räcka även om barnet är runt 2 år? Eller knäcker vi ryggen totalt då?
    Den fungerade superbra, vi hade en Ergo också men både jag o mannen blev trötta i rygg o höfter trots den, kanske för att lillkillen ville vara i våra famnar HELA TIDEN, vagnen var inte populär fört men efter lite träning på hotellet o några roliga leksaker fastsatta där så lät han sig övertalas om att den var ganska OK men bara ganska, då kändes det extra skönt att han kunde se oss hela tiden. Vi kunde också lägga honom där när han somnat i selen och någon av oss var den första han såg när han vaknade.

På flyget fick vagnen åka gratis som skrymmande gods så den kom också ut på den platsen, inte med de andra väskorna, så vid ankomst fick vi se oss omkring för att hitta den. Vi köpte några extra bagagepåsar på arlanda men de höll väldigt bra så det hade nog bara behövts en extra i fall att (vi packade de extra påsarna i vagnen). På flygplatserna innan vi fick Klimpen använde vi den som bagagevagn till handbagaget o en stolt blivande storebror fick övningsköra! Även efter att vi fått Klimpen så lastade vi i den när han var i selen o så bar vi det vi shoppat när han satt i vagnen, superbra!

Det enda problemet jag upplevde var när vi skulle åka taxi, tunnelbana provade vi aldrig, taxi chaufförerna vägrade stanna, de såg livrädda ut o åkte förbi oss. Vi lärde oss snart att en stod en bit bort när den andra viftade in en taxi då stannade de snällt! Någon gång hade chauffören ett helt förråd av privata saker i "bakluckan" så då fick vi ta en annan, inget större problem med tanke på hur många taxi det åker omkring på Kinas gator. Någon gång fick vi i en lite mindre taxi ta bort hjulen, men det är ju jätte enkelt.

Så för att göra historien kort, jag skulle absolut ta med en bakåtvänd vagn igen om vi åkte någon mer gång!!!
  • fabbemam
    Helle333 skrev 2012-04-14 22:10:30 följande:
    Hade du haft mig som barn hade du inte varit sådan förespråkare för bakåtvänt kan jag lova dig =D Min mamma är dagisfröken, det hjälpte inte mycket med tanke på att jag skrek som en vettvilling när de försökte bära mig med ansiktet mot mammas eller pappas kropp eller ha mig i en vagn så att jag åkte baklänges. Jag blev vansinnig =D och slutade inte skrika innan de vände mig framåt.
    Så klart kan det ju vara så, men jag tror att det tillhör undantagen gällande barn som aldrig varit utanför barnhemmet... Men tack för påminnelsen, kanske är inte alla bakåtvända vagnar vändbara? Så klart ska man satsa på en vagn som även går att vända, man har ju ingen aning om vilken liten personlighet man möts av!
  • fabbemam
    Vitsippa skrev 2012-04-16 10:00:00 följande:
    Håller helt med om hanteringen och att man nog inte gärna skickar iväg 5000-kronorsvagnen in i babagekrossen Glad. Vill dock bara påpeka att när vi flög med vagn senast åkte den inte gratis utan checkades in precis som annat bagage och räknades in i max antal tillåtna kollin. Vi hade i och för sig turen att checka in hos en snäll kille som inte tog något extra betalt för att vi hade en sak för mycket men det är ju inget man kan räkna med. Det kan ju vara en kostnad man mer än gärna tar men ändå bra att vara medveten om.
    Hoppsan! Det var tråkigt, vi åkte också med SAS (för drygt ett år sedan) och de ville inte ha någon betalning alls av oss, kanske hade vi tur....
    Dinopino skrev 2012-04-14 23:04:56 följande:
    Tack för svar Fabbeman! Vi hade redan tänkt ta med en stabil paraplyvagn till dottern, men får nog leta efter en lite begagnad bakåtvänd att ta med. Något ska man ju roa sig med under tiden (och maken tycker säkert det är en bra idé med tanke på att vi redan har 5 vändbara vagnar!) Drömmer
    Hi, hi då märker han säkert inte om det kommer en 6: e vagn till samlingen!
Svar på tråden Bakåtvänd vagn ett måste?