Inlägg från: Musen |Visa alla inlägg
  • Musen

Kapson och stång?

Hej! Jag rider akademisk på mina hästar och kapsonen är till för att hjälpa till vid typ ställning av häst när man kan behöva mera än vikter. Mina hästar är inridna med kapson och stång och jag har även kapson för att kunna ge lite extra hjälper i bland. Jag skulle aldrig sätta in ett delat bett på någon av mina hästar. Mina barn rider även på stång men använder få kapson tyglarna. Jag har fått lära mig att varje gång du rör tygeln så böjs bettet upp mot gommen. Ett tredelat bett skaoar mindre obehag i munnen eftersom det är mera följsamt över tungan, Sen är väl det så att en nybörjare kan göra mindre skada vid tränsbett. När man rider på blankt stång hat man oftast enhandsfattning. Det finns en riktigt bra bok av Katrin Wallberg, skola din häst till ökad samling och hållbarhet. Den är verkligen kanon och i den står det exakt hur bett påverkar. Fördelen att ha ett kapson är att man har bara ett bett i munnen och de olika tyglarna har tydligare funktioner. Jag är urkass på förklaring .., :)

• Musen

Tydligen urkass på stavning också :) stång tygeln är till för att formge och kapson tygeln är till för att ställa.

• Musen

Har den erfarenhet som slutasnusa att de som rider på kapson och stång använder vikter och sitsen mer än de som använder tränsbett

Svar på tråden Kapson och stång?