Inlägg från: Icnivad |Visa alla inlägg
  • Icnivad

Kapson och stång?

Jag rider enligt teorin "så lite som möjligt" på hästen, med undantag för att någon gång ibland (väldigt sällan) rida på kandar.
    Men annars är det tränsbett som gäller!

Min medryttare hade för ett tag med sig min häst på en kurs i akademisk ridning (själv rider jag bara engelsk dressyr).
    Tränaren där hade sagt åt henne att hon borde rida min häst på stång och kapson, och ville att hon skulle ha det på hästen vid nästa kurstillfälle.

Jag känner mig väldigt kluven i detta. 
    Jag är egentligen väldigt emot starka bett (säger ju emot mig själv ganska ordentligt med att rida på kandar, jag vet!).
    Jag vet ju inte ens hur kapson och stång ihop fungerar.
    Vad har de för effekt? Varför ska man använda detta?
    Borde jag låta medryttaren rida med den typen av utrustning på kursen?

Jag har sagt nej, tills att jag får veta mera fakta.
    Jag vill inte förstöra min häst, som redan är ganska känslig i munnen.

• Svar på tråden Kapson och stång?
  • Icnivad
    En till mamma skrev 2012-04-14 17:36:40 följande:
    är inte jätte insatt i den akademiska biten men en i ett stall jag stod i för många r sedan red akademiskt. Hon sa att när hon red på stång och kapson så använde hon knappt stången hon red mestadels med säte och ben. kapsonet förstod jag aldrig varför hon hade för den tyglen hängde alltid fritt.

Har hon tränat många gånger för denna tränaren innan?

Är hon dukig?

Svarar du ja på dessa frågor så tycker jag att du ska ge det ett försök och åka med och se hur det går.       
    Okej, jag har ju ingen aning om hur det fungerar, så det är därför jag undrar.

Hon har tränat för tränaren en gång innan, och det var då tränaren sa att hon skulle ha den typen av utrustning vid nästa tillfälle.

Jadå, hon är duktig, men hon har bara ridit min häst i ca en månad, och min häst är väldigt svårriden.
    Hon får lixom inte riktigt med bakdelen ordentligt än.

Jag funderar på att följa med och se i vilket fall som hellst.
    Rida på kapson kan jag gå med på, men det är stången jag oroar mig för.
    Min häst har bara gått på kandar en enda gång, och då tog jag inte ens i stången. 
  • Icnivad

Ska jag vara ärlig så vet jag inte vad tränaren hette.
    Hon var iväg på ett kurstillfälle på sin ridskola, men det blev inte flera i alla fall.

Det är nog som många av ni antyder på;
    Min oro kommer enbart från min egen okunskap inom det området.
    Så visst skulle jag väll låta henne testa det med en tränare på plats.
    Jag är ju alltid villig att lära mig nya saker, och om min medryttare kan lära min häst nya saker, som jag sedan själv kan få lära mig, så är jag bara tacksam!  

• Icnivad
    Pallas skrev 2012-06-12 18:23:33 följande:
    Det är guld värt med en medryttare man kan bolla med! Min häst har lärt min medryttare att vara mjuk i munnen (hon har ridit på stång, då kan man inte sitta och tjuvhålla) och min medryttare har lärt mig hur man tränar en travhäst mentalt för ridning i lite högre tempo. Kanonutbyte!

Kan iaf lugna dig med att din häst inte kommer komma till skada på något sätt om ni provar. Kanske ni får en aha-upplevelse alla tre (du, medryttaren och hästen)? Man har ju hört genom åren att man ska kunna rida allt på tränsbett, att stång är så skarpt osv, det sitter så hårt inpräntat att det är klart man undrar vad syftet är när ämnet kommer nära en själv och ens häst.
    Visst håller jag med, alla hästar borde kunna ridas på tränsbett.
    Men egentligen tycker jag väll att det inte spelar någon roll vilket bett man stoppar in i munnen på hästen.
    Är man hård i handen blir ett tränsbett väldigt skarpt, är man mjuk i handen, så blir vilket bett som hellst milt.

Jag är bara rädd att någon ska rida min häst på ett skarpt bett med hård hand. Den kombon känns livsfarlig!
    Men nu när jag sett medryttaren rida ganska mycket så har jag sett att hon har väldigt mjuk och trevlig hand!  
Svar på tråden Kapson och stång?