• Anonym (Ja)

Pappan vil inte ha barnen mm

Han har rätt att ångra sig så det är umgänges sabotage.

• Anonym (Ja)

Dock kan du ju säga han ska hämta dem själv.

• Anonym (Ja)

Du skriver att han kommer tjata och hota att anmäla dig för umgängessabotage. Då måste du ju anta att han hör av sig? 
    Så enkelt är det inte att bara säga "du sa att du inte ville". Det gäller era barn inte ett bio besök.

Pappan till min son har med skrikit det vid flera tillfällen. Jag bara ignorerar det och berättar inte för sonen att han sagt så. 

• Anonym (Ja)

Varför hämtar han inte själv så slipper ni ha kontakt ang, om han ska ha barnen eller inte?
    Han har ju ingen anledning att höra av sig mellan gångerna? 

• Anonym (Ja)
    Anonym (Less) skrev 2012-04-11 21:13:45 följande:
    Ja säg det, han anser att jag ska lämna på fredagar och han på söndagar eller tvärtom, då slipper han ju hämta på dagis och skola. Det är lite svårt med väskorna också på skolan, det är ont om plats.
    Borde det inte vara enklare att byta då så du hämtar på söndagar istället för tvärt om? Så behöver du inte höra av dig om han ska ha barnen.

Har man en dålig relation får man försöka underlätta så mycket det går. Jag pratar inget med pappan mellan umgängena. Finns ingen anledning!   
  • Anonym (Ja)
    Anonym (tråk) skrev 2012-04-11 21:20:13 följande:
    För barnens skull får man bita ihop många gånger och för många knäppa saker. Försök se till att barnen får ett så bra och regelbundet umgänge med pappan som möjligt. Det är grumdregeln även om det är han som j-s.
    Precis, man vinner på det själv i längden också då mindre bråk uppstår!
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Less) skrev 2012-04-11 21:23:19 följande:
    Jag lär ju iaf vara helt säker på att han hämtar dom i så fall och så är det ju där med packningen, det finns för dåligt med plats på skolan. Jag vi helst inte ha någon kontakt alls med honom och det är inte så väldigt mycket kontakt men den här gången var det semesterpratet som spårade ur.
    Men hur mycket har dem med sig för varannan helg?
    En väska extra är ju inte värre än en gympa väska så liten skola kan dem väll inte ha? Är det inte värt det för att slippa tjafs? alt. att han har egna kläder till dem hos sig.
    Sen kan han ju lämna på måndag morgon istället så behöver ni inte ha kontakt alls? 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (O) skrev 2012-04-11 21:26:55 följande:
    För det första finns det ingen juridisk term som heter umgängessabotage så därför kan ts aldrig bli anklagad för det.

För det andra så är det upp till pappan att komma och hämta barnen om han vill ha umgänge med dem.

För det tredje är det inget brott att vägra lämna ut barnen till den andra föräldern så länge som man själv är vårdnadshavare. Ts skriver ingenting om någon dom eller juridiskt bindande avtal, har de ett muntligt avtal så har pappan ingen chans att tvinga till sig barnen från mamman.   
    Pappan har rätt till umgänge varesig han är vårdnadshavare eller inte. Det finns inget som heter att pappan ska hämta själv. Däremot om du är ensam vårdnadshavare ligger det på DITT ansvar att ett fungerande umgänge kommer till stånd om den andra föräldern har intresse.

Sen vilken term du vill använda spelar ingen roll för du kan bli anmäld för umgänges sabotage. Jag har själv blivit det men det lades ner.

Sen tvingar han inte till sig barnen från mamman utan han vill ha umgänge med dem. Hon äger inte dem! 
  • Anonym (Ja)
    Essien skrev 2012-04-11 21:30:05 följande:
    Det har han ju i det här fallet. Säger han att han inte ska ha barnen (till helgen) och sen sitter och väntar på att ts ska lämna dom ändå så får han skylla sig själv. Och om han nu skulle hämta så får han faktiskt höra av sig med den nya informationen att han VISST vill ha barnen hos sig i helgen trots det han sa innan. Annars har ts ingen anledning till att sitta med hämtningsklara barn och vänta. Hon kanske har andra planer som kommit upp när han sagt att han inte ska ha barnen.

Han är en vuxen man. Sådana daddar man inte med. 
    Nej allt beror på hur mycket bråk man vill skapa. Jag är den som försöker hålla bråken så få som möjligt för vårt BARNS skull. Jag tycker dock inte heller hon ska behöva ringa och fråga om han ska ha barnen därför ifrågasätter jag varför han inte själv hämtar vid umgänge.
  • Anonym (Ja)
    Essien skrev 2012-04-11 21:35:46 följande:
    Fast säger han klart och tydligt att han INTE vill ha barnen, och sen skiter i att meddela att han ändrat sig. Då kan han sitta där ensam en helg då, så har han kanske lärt sig att sluta använda sina egna barn som vapen i gräl med deras mamma i fortsättningen!

En helg utan pappa dör inte barnen av. Och om den lär den "vuxna" pappan lite normalt vett och hyfs så ser jag ingen nackdel alls.  
    Det inlägget var svar på en annans kommentar om du kollar har jag citerat vad jag svarat på. 
  • Anonym (Ja)
    Essien skrev 2012-04-11 21:37:03 följande:
    Fast det har hon ju förklarat. Och pappan vill inte hämta själv på fredagar förstår jag det som. Alltså gillar han mest att slänga ur sig skit gällande barnen när han har slut på argument i gräl.

Han är i behov av en hint om hur pissigt han beter sig. Det är inte som att ts går under jorden i ett år. Det handlar om EN helg.  
    Nej hon skrev att han ville att dem lämnade en gång var, så det är ju bara att byta dag då.
    Hennes anledning var att väskorna inte fick plats på skolan. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Less) skrev 2012-04-11 21:42:37 följande:
    Jag har bitit ihop sååå många gånger, jag har blivit kallad för hora, fitta och allt fult man kan tänka sig, jag har gått med på att han betalade mindre underhåll ett tag, han pratar illa om mig inför barnen, han säger till barnen att jag tar hans pengar, att det är mitt fel att han fick flytta ifrån huset osv...så fort det inte passar honom så hotar han med att inte ha barnen. Jag har tagit allt för barnens skull, dom älskar sin pappa trots att jag hatar honom och jag vill absolut inte ta honom ifrån dom nåt vis. Jag vänder ut och in på mig själv för att att vara alla till lags och barnen ska ALDRIG någonsin få höra mig säga ett enda ont ord om deras pappa MEN det betyder inte att han ska kunna bete sig hur som helst mot mig längre. Det är inte bara jag som ska behöva bita ihop.
    Vi är många som är i den situationen. Efter 3 års vårdnadstvist 5 år med samarbetssamtal som inte lett någonvart, alla möjliga anklagelser, svartmålningar, hot o.s.v. Har jag lärt mig en sak, gör det så enkelt som möjligt!

Prata så lite som möjligt, då slipper man bli kallad en massa.
    Ha en överenskommelse som man inte ger vika på (gärna från soc eller liknande)
    Dra inte in barnen i bråken och ignorera vad han säger.

Du kan inte göra något åt vad han säger till barnen, kallar dig o.s.v. Du kan inte förändra hans beteende. Det är mycket man får stå ut med när man fått barn med fel man. Sista gången jag hade kontakt med soc (en handläggare som följt med sen starten) Sa hon "Du har fått barn med fel man, vi kan inget göra och inte du heller mer än stå ut" 

Det är en hopplös situation många gånger men det hjälper inte att lägga ved på elden. Det mår man inte själv bättre av. Ibland känns det som man ska gå under men barnen är det viktigaste. 
  • Anonym (Ja)
    Essien skrev 2012-04-11 21:48:38 följande:
    så här skrev hon:

han anser att jag ska lämna på fredagar och han på söndagar eller tvärtom, då slipper han ju hämta på dagis och skola.

det tolkade jag som att han inte vill hämta på fredagar utan tycker att ts ska lämna? det där med väskorna i skolan var ju ett "också", ett tillägg. det var inte huvudanledningen som jag fattade det.  
    Med tvärtom utgår jag från att han menar att dem kan byta!
  • Anonym (Ja)
    Essien skrev 2012-04-11 21:52:42 följande:
    japp det gör dom. och igen, att pappan kanske lär sig att det inte gynnar honom att skrika hora och fitta till deras mamma och att hota med att skita i barnen varje gång han blir missnöjd så kommer det gynna barnen. ts gör dom en tjänst. mannen med för den delen. man ska bita ihop genom mkt men man ska heller inte visa barnen att man lägger sig platt och låter sig trampas på hela vägen ner i skiten. vad lär det barnen tror du? vad tar de med sig in i vuxenlivets relationer av den lärdomen? att det är fullt normalt för pappa att kasta skit och skällsord på mamma medan mamma bara står på knä med öppen mun och sväljer allt hon kan...

näe.
    Förhoppningsvis drar man inte in barnen i det!
  • Anonym (Ja)

Jag lämnar tråden.
    Lycka till TS men du kan inte ändra hans beteende. Möjligt du lär dig det med åren!
    Att lägga ved på elden hjälper inte dig och skadar inte honom. 

• Anonym (Ja)
    Essien skrev 2012-04-11 22:01:05 följande:
    fast det är ju HAN som gör det. han har dessutom slagit ett barn och misshandlat deras mamma framför deras ögon. så jag tror du kan stoppa undan dina pekpinnar om hur ts är den som ska hålla sig från att dra in barnen och att hon ska bita ihop.
    Jag har med blivit misshandlat framför mitt barn. Han har blivit misshandlad av pappan o.s.v. Det tar aldrig slut och blir inte bättre av att man bidrar till skiten själv.

Jag har gått igenom enormt mycket och därför har jag insett att man måste stå tillbaka själv för att underlätta för barnet. Drar hon detta rättsligt vinner hon aldrig.

Tack och hej! 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Less) skrev 2012-04-11 22:04:16 följande:
    Jag undviker att prata med honom nu för tiden, vi sköter det mesta via sms och det är mitt val. Det skriva ordet är inte lika jobbogt att ta som om man får höra det, dessutom är det ingen risk att barnen råkar höra honom skrika. Den äldsta av barnen märker direkt om jag har en sms-diskussion med honom, hon brukar säga att nu är pappa arg på mamma igen och ge mig en kram.
    Jag har funderingar på att gå till tingsrätten och få umgänget bestämt genom en dom. 
    Jag tycker du ska göra det för det underlättar enormt!

Barnen märker allt, därför känner jag att min son inte får den uppväxt han förtjänar och vill underlätta för honom. 
  • Anonym (Ja)
    Essien skrev 2012-04-11 22:07:28 följande:
    Vad är det hon aldri skulle vinna rättsligt? En bra mamma ställs mot en pappa som slår sina barn..jo tack. Han lär ha massivt stöd från alla håll han..
    Du har aldrig legat i vårdnadstvist hör jag. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Less) skrev 2012-04-21 19:32:00 följande:
    Pappan vill nu ha barnen igen, han vill dock hämta dom på skolan helt plötsligt (vilket är ok för mig) och lämna dom på parkeringen så dom får gå in själv, allt för att slippa träffa mig. Det är helt ok om han vill göra så även om jag tycker att han är löjlig, vuxna karln. Han säger också att om vi ska ha kontakt med varandra så ska vi ha kontakt genom hans mamma, hon får medla vilket jag INTE tycker är ok, ska någon medla så ska det vara någon som är opartisk.
    Han vägrar upprätta ett avtal om helger och semester mm, han säger att sist han skrev på ett papper så förstörde det så mycket för barnen. Han vägrar dessutom att ändra helger så barnen är där varannan helg istället för två helger i rad som nu. Barnen själva tycker det blir för långt uppehåll när man gör så och jag har fått chansen att jobba varannan helg vilket skulle göra mycket för vår ekonomi.
    Det känns som vi sitter fast, kommer inte en jäkla millimeter längre, vad göra ? Familjerätten kan väl inte hjälpa om inte båda är med på det antar jag ? 
    Nej det är frivilligt.
Svar på tråden Pappan vil inte ha barnen mm