Inlägg från: såärdet |Visa alla inlägg
  • såärdet

Olämplig kommentar av lärare..

som lärare uppskattar jag om någon säger till mig om jag har sagt eller gjort något som kan tolkas som olämpligt eller fel. Dock håller jag med en del här i tråden om att du som förälder reagerar med "lejonmammagenen" dvs du övertolkar och förstorar upp detta, vilket inte är bra för din son.
    Självklart var det klumpigt ordval av läraren och det ska du absolut tala med läraren om och förklara just den sortens omskärelse din son genomgått. Som lärare känner man inte till precis allt om varje barns bakgrund och hur bra man än gör så kan det bli fel ibland. Personligen tycker jag att just i en sån här sak kan läraren hålla inne med ev. egna personliga synpunkter. Jag säger inte alltid vad jag tycker i alla lägen, det beror på hur diskussionerna i klassrummet går.

En klasskompis hund dog när vi gick i 5:an och veckan efter pratade vi om husdjur på lektionen, varpå vår lärare vänder sig till just den kompisen och säger "och du har ju hund", varpå kompisen började gråta och snyftade fram ett "nej...". Läraren förstod ju då att hunden hade dött men visste inget om det innan och kände sig nog väldigt dum men hur skulle han kunnat veta det innan? Såna saker kan hända och vi lärare gör naturligtvis det bästa vi kan.

eller ännu värre...min bror saknar en tå på ena foten (född sån). I åk 1 i matteboken skulle de fylla i hur många fingrar och tår man hade. Ja, han skrev ju 9 då...varpå hans fröken rättade i boken till 10. Min bror vågade inte säga emot och sa inget om att han har 9 tår (detta var på 60-talet). Hade hans fröken vetat hade hon förstås inte betett sig så.

Prata med din sons lärare, men anklaga inte utan ta det lugnt, förklara hur det ligger till just för din son och att han blev väldigt ledsen. Sen hoppas jag du och sonen har pratat om det hemma så att sonen kan förstå att detta inte var nåt personligt. 

Svar på tråden Olämplig kommentar av lärare..