• Hannah8401

Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?

Välkommen Camille! Ännu en till, härligt att veta att man inte är själv i denna situation. Ska du starta med pergotime efter du har fått mens? Har du väldigt låg fettprocent eller ganska normal?

Jag tycker det är skamligt att läkarna inte är mer pålästa när det gäller sånt här, dom bara ser på bmi, och det säger verkligen ingenting om man har lite mer muskler än normala kvinnor. Tränar du bara kondition eller styrka oxå? Javisst är det svårt att bara dra ner på träningen, speciellt när det är ens stora intresse! Det känns så orättvist.

Skönt att du får hjälp nu i alla fall. Har ni precis börjat pröva? Är du ung eller gammal? uppdatera gärna hur det går för dig.

• Hannah8401

Ja på en kvinnoklinik borde man verkligen veta! Tråkigt. Men hur länge har du legat på mer "normal" fettprocent? Mensen borde ju komma igång av sig själv efter ett tag. Men skönt att du får hjälp nu. Det blir enkelkur på pergotime nu första gången?

Varför slutade du som personlig tränare?

Skönt att du inte är lastgammal ja så du har lite tid på dig får du gå och göra vul för att se hur det går eller ta blodprov?

• Hannah8401

Men Weebee, åh, fy alltså, vad okänsliga dom är! Om dom bara visste! Jag har lust att skriva en bok eller en stor artikel om detta så att alla vet vad det kan kosta för en kvinna att vara fit.
    Jag har inte fått några kommentarer, jag har inte gått upp så mycket, men jag är som du, ser på alla smala tjejer som blir gravida eller har barn och blir så avundsjuk:( Jag kan inte låta bli att hänga på träningssajter och sukta över alla bilder på vackra vältränade kvinnokroppar och undra när man själv kan börja satsa på att se ut sån. Jag tror inte motivationen kommer vara dålig till att komma i form efter en eventuell graviditet iaf!
    "kramar om" dig, detta är så orättvist.

• Hannah8401

Välkommen Stella! Ännu en till träningstjej.

Vad jobbigt när man kämpat så för att komma i superform och så funkar man inte som man ska för det. Alla här vet ju att det inte är gratis direkt och vara fit som tjej, och låta det man jobbar så för förfalla... Fy.

Camille, kanske fungerar din kropp snart som den ska, det kan ju ta ett par månader innan kroppen återhämtar sig även om man nått upp till mer normal fettnivå och träningsmängd. Lite orättvist bara att det verkar funka för en del idrottsstjärnor ändå.

Det är jobbigt att behöva ljuga till folk men vad ska man göra? Man vill ju inte tala om varför man tappar formen. hur lång tid tar det innan man får blödning efter provera? Och vet du hur många kurer pergo du ska få? Hoppas det funkar på första. Jag får snart veta om jag ägglossat på denna kur (trippel) tror inte jag gjorde det på enkel och dubbel, men fick aldrig kollat heller.

• Hannah8401

Ja det är ju helt sant och detta vet ju vi som tränar mycket. Men "vanliga" folk fattar inte bättre. Jag har en syster som är lika lång som mig men 15 kg lättare, men hennes fettprocent är ca 5 % mer. Hon har inga muskler alls. Men om vi står bredvid varandra syns det att det är jag som är storasyster Så ja smaka tjejer kan absolut ha lätt att bli gravida, så länge dom har fett. Men det som är mest konstigt är ju att inte sjukvården tänker på detta?? Dom om några borde ju veta detta med kroppsammansättning, fett och hormoner! Jag tror jag fick äl på min trippelkur fick pos äl test och temphöjning men mensen kom idag, endast 6 dagar efter äl. Så jag har visst ännu ett problem, kort lutealfas. Detta hör ju ihop med progesteronbrist, undrar om även progesteronet påverkas av fettprocenten och mycket träning?? Hur går det för er andra? Idag har jag tränat axlar och armar, det var så kul. Undrar vilket som är sämst för fertiliteten, Styrketräning eller kondition??

• Hannah8401

Ja du säger något där. Trippelkur pergotime ja, det ska framkalla äl. Kanske tvingade pergotime min kropp att ägglossa men att det inte fungerar som det ska just för att progesteronnivåerna är för dåliga. Intressant. Hm ja båda träningsformerna påverkar säkert men på lite olika sätt. Undrar om det går att mäta med blodprov om man har för mycket testosteron då? Hm. Hur går det för dig annars? Några gravidkänningar? Har du många vänner som tränar och har den livsstilen? Hur går det för er andra?

• Hannah8401

Åh weebee massa kramar till dig. Nu blöder vi på kapp. Ja ta kontakt med gyn, allt inom sjukvården tar tid, jag var hos min doktor idag, som skickade remiss vidare till en annan doktor som ska göra kontraströntgen. Väntetiden är ett par månader. Och doktorn tyckte inte jag skulle äta mer pergotime nu. Så här blir det ingen graviditet detta året, har ju ingen ägglossning:'(:'( fy har gråtit idag och vart jätteledsen. Hoppas det går bra med er.

Jag frågade förresten doktorn om träning. Och såklart sa hon att så länge man har mens så tränar man inte för hårt. Eller hur suck.

• Hannah8401

Stella vad bra att du fick igång mensen nu då, då får vi hoppas att pergotime gör sitt jobb oxå. Blir det en enkelkur för dig första gången? Tack weebee och Camille. Jag får bara stå ut med väntan jag får väl hoppas att det finns lite pergotime kvar i kroppen som kanske kan påverka, det kan det ibland. Nu måste jag gå runt och ha den där extra fettvalken runt magen helt till jul säkert suck. Karin, vad bra att du är på gång du med, jag vill oxå prova sprutor för att framkalla ägglossning, men jag måste först vänta på en annan doktor som ska göra kontraströntgen. Var du tvungen att göra de. Med? Ja vad är normal träning?? Tre gånger i veckan? En timma åt gången? Det måste ju vara lite individuellt hur mycket olika kroppar tål. Som sagt så finns det ju många idrottsstjärnor som blir gravida, men de har ju å andra sidan massa pengar och får massa hjälp med en gång om det inte funkar. Hoppas ni får ägglossning allihop!

• Hannah8401

Ja det borde det finnas:) Hur ofta tränar du nu? Jag vet inte om jag tror på det där med oro, alla som provar att bli gravida tänker ju på det, och de flesta lyckas ju inom ett år.

Jag går offentligt. Men kan man få utskrivit mer pergo eller ev sprutor genom privat eller hjälper de bara till med ivf?

• Hannah8401

Kontraströntgen gör man för att kolla om det är stopp i äggledarna bland annat tror jag, min gyn sa att jag inte får börja med några hormonsprutor innan jag gjort den. Hoppas det tar sig för dig nu då! Kan du ta såna sprutor hur länge som helst eller måste du ha uppehåll eller sluta efter ett visst antal kurer? Du har inte fått tillbaka egen ägglossning efter första graviditeten då?

Tråkigt att dra ner så mycket på träningen men vi får träna massa om ett par år igen jag blir lite tvungen att träna en del kondition då jag har en del pass, men försöker om jag kan ta det lite lugnare och fuska lite. Är ni väldigt noga med vad ni äter? Räknar ni kalorier osv?

Svar på tråden Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?