Stor bebis i v34. Nu är jag skiträdd för förlossningen
Alla landsting erbjuder inte TUL, tyvärr. Dessutom är det ett ganska trubbigt verktyg. Jag hade gnölat som fasen och försökt få ett om det inte erbjuds.
Enligt vad min BM sa är det huvudet som är det avgörande och det skiljer inte så mycket mellan mindre och större barn. Fullgångna barn kan dessutom hjälpa till mer så att förlossningen blir lättare än om man föder i förtid.
Är man ung är kroppen mer eftergivlig och vågar man bara lita på att kroppen vet vad den gör, så märker man att OMG, det gör den! Jag blev själv ohyggligt förvånad över hur t.ex. jag visste att barnet verkligen var på väg när jag hade 3 barnmorskor som kollade skrevet och inte alls tyckte att det var på G. "Nädu, det dröjer lääänge" sa de. Sen fick de bråttom Det var faktiskt förbaskat skönt att känna att det var jag och inte "proffsen" som var "on top of things". Sen tog jag ju förvisso all smärtlindring som jag kunde få (förutom akupunktur), eftersom jag hade läst i läkartidningen att risken för skador var betydligt mindre då, eftersom man slappnar av mer. Hoppar över petidin och EDA om det blir ett barn till, för EDA:n tog inte i tid och petidinet blev jag "full" av. TENS och lustgas tycker jag däremot att det borde skrivas lovsånger om