• Pixic

Stor bebis i v34. Nu är jag skiträdd för förlossningen

Var på ultraljud idag, är i v 33+5. Barnmorskan sa då att bebisen väger nu över 3000g. Jag är helt chockad! De borde ju innebära att hon kommer väga närmare 5000g om jag jag tiden ut. Vet inte vad jag ska ta mig till, känns inte möjligt att föda ett så stort barn. Barnmorskans kommentar var att "de är ingen fara, om du går över tiden gör man ett ultraljud och ser hur stor den är" ja jo men då är de ju redan "försent" !

Vad kan man göra? kan man kräva igångsättning? jag blev så rädd nu att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
    Försökte söka lite här i forumet och de verkar som att barn över 4kg räknas som stort och dom som fått ett barn över de verkar ha haft de jätte jobbigt.

De är mitt första och vad jag kan läsa mig till verkar man inte vilja sätta igång förstföderskor.

:(

• Svar på tråden Stor bebis i v34. Nu är jag skiträdd för förlossningen
  • Anks

Är inte gravid själv än, men jag är livrädd för precis det du beskrivet. Hoppas du får några bra svar! 

• Majsan242

Jag väntar också ett stort barn, hade samtal angående igångsättning alternativt kejsarsnitt nu i v 39 ( är v. 40+0 imorgon) så jag hade pratat med BM igen efter påsk och bett att få lite klarhet i hur det brukar hanteras i ditt landsting. Hoppas du kan få klara besked från BM eller spec. mödravården. Oro är ju inte bra!

• mammaSöt

Mitt barn beräknades väga 4700 i vecka 35, då gissade de att hon skulle väga 5,5 - 6 kg på Bf men när hon kom ut två dagar innan bf vägde hon "bara" 4700 :)

• Miss P71

Jag tycker du ska ta reda på om det finns någon du kan prata om detta som du nu fått reda på. Så du slipper att känna så som du gör! Kan tycka att det var lite klumpigt av din barnmorska att skräma upp dig på det viset! Glad påsk{#emotions_dlg.flower}

• FrökenL

jag tror att bebisen växer i takt med vad kroppen klarar av .. Naturen och kroppen är fantastiska på att reda upp saker. 

Jag själv vägde 5000g och var 55cm när jag föddes och det gick utmärkt för min mor!  

• Thelma08

Vår första son vägde 4445g och var 56cm lång. Ingen visste att han skulle va stor.
    Jag blev igångsatt bf+8 och det gick jätte bra.
    Nu väntar jag vår andra son som också är stor. Jag kommer inte få gå över tiden med honom, eftersom dom växer snabbt i slutet.

Hör med bm och säg att du är orolig.
    Än så länge har dom inte gjort någon mer bedömning på mig än TUL i v 32+ är nu i v 36+1 har bm besök på torsdag nästa vecka så då ska jag höra mer.

• Pixic

Ja jag får nog ta och ringa å höra efter påsk. Men de kan ju inte vara möjligt att de är tänkt att jag ska föda ett barn som väger nästa 5kg?! jag är ganska liten själv och de är som sagt mitt första barn.

Visst visar de sig att de inte "går" när de väl satt igång får man väl snitt, men de känns som att man vill veta i förväg hur de hanteras när de beräknas bli ett stort barn.

Uch jag är verkligen jätteorolig, över 3000g i v33+5 låter inte bra i mina öron och jag tycker de är konstigt att barnmorskan som gjorde ultraljudet inte reagerade på det.

Tack för alla svar :)

• SailorGirl

Alla landsting erbjuder inte TUL, tyvärr. Dessutom är det ett ganska trubbigt verktyg. Jag hade gnölat som fasen och försökt få ett om det inte erbjuds.

Enligt vad min BM sa är det huvudet som är det avgörande och det skiljer inte så mycket mellan mindre och större barn. Fullgångna barn kan dessutom hjälpa till mer så att förlossningen blir lättare än om man föder i förtid.

Är man ung är kroppen mer eftergivlig och vågar man bara lita på att kroppen vet vad den gör, så märker man att OMG, det gör den! Jag blev själv ohyggligt förvånad över hur t.ex. jag visste att barnet verkligen var på väg när jag hade 3 barnmorskor som kollade skrevet och inte alls tyckte att det var på G. "Nädu, det dröjer lääänge" sa de. Sen fick de bråttom Det var faktiskt förbaskat skönt att känna att det var jag och inte "proffsen" som var "on top of things". Sen tog jag ju förvisso all smärtlindring som jag kunde få (förutom akupunktur), eftersom jag hade läst i läkartidningen att risken för skador var betydligt mindre då, eftersom man slappnar av mer. Hoppar över petidin och EDA om det blir ett barn till, för EDA:n tog inte i tid och petidinet blev jag "full" av. TENS och lustgas tycker jag däremot att det borde skrivas lovsånger om

• momalolinon

Min Bm sa i vecka 38 att jag hade nog en stor bebis trodde den låg närmare 4 kg..så det vore nog bra för min skull om det satte igång snart (Är inte så lång själv)...mmm.å jag blev också rädd..mitt andra barn..men första kom 37+4  å vägde 3080g lagom tyckte jag! men sen när nr 2 kom 40+2 så gick det jättebra och han vägde inte alls så mycket..3440g.
    De som jag hört fått stora barn säger att det inte gör så stor skillnad för den vikten sitter på kroppen och det är huvudet som är det svåra att få ut..sen kommer resten lätt som en plätt iaf! Tror inte du behöver vara orolig... De kan ha fel ang vikten å är den stor så går det nog bra ändå eftersom det som sagt är huvudet som är det svåra.Men prata med din Bm om din oro! Lycka till! det kommer gå fint{#emotions_dlg.flower}

• Angelica8912

För att lugna dig kan jag säga att för många går de jättebra att föda stora barn!
    Men ligg på och be om TUL och kanske få träffa en Aurora och få hjälp med din rädsla? Men de är nog viktigt att ta tag i de på en gång.

Svar på tråden Stor bebis i v34. Nu är jag skiträdd för förlossningen