• Pixic

Stor bebis i v34. Nu är jag skiträdd för förlossningen

Var på ultraljud idag, är i v 33+5. Barnmorskan sa då att bebisen väger nu över 3000g. Jag är helt chockad! De borde ju innebära att hon kommer väga närmare 5000g om jag jag tiden ut. Vet inte vad jag ska ta mig till, känns inte möjligt att föda ett så stort barn. Barnmorskans kommentar var att "de är ingen fara, om du går över tiden gör man ett ultraljud och ser hur stor den är" ja jo men då är de ju redan "försent" !

Vad kan man göra? kan man kräva igångsättning? jag blev så rädd nu att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
    Försökte söka lite här i forumet och de verkar som att barn över 4kg räknas som stort och dom som fått ett barn över de verkar ha haft de jätte jobbigt.

De är mitt första och vad jag kan läsa mig till verkar man inte vilja sätta igång förstföderskor.

:(

• Svar på tråden Stor bebis i v34. Nu är jag skiträdd för förlossningen
  • Pixic

Ja jag får nog ta och ringa å höra efter påsk. Men de kan ju inte vara möjligt att de är tänkt att jag ska föda ett barn som väger nästa 5kg?! jag är ganska liten själv och de är som sagt mitt första barn.

Visst visar de sig att de inte "går" när de väl satt igång får man väl snitt, men de känns som att man vill veta i förväg hur de hanteras när de beräknas bli ett stort barn.

Uch jag är verkligen jätteorolig, över 3000g i v33+5 låter inte bra i mina öron och jag tycker de är konstigt att barnmorskan som gjorde ultraljudet inte reagerade på det.

Tack för alla svar :)

• Pixic

Nu har jag ringt mvc och pratat lite..
    Vart väl inte direkt "klokare" men denna BM jag pratade med nu sa som vissa av er också sagt, att de spelar inte så stor roll själva vikten.. utan de är väl just om huvudet är stort eller inte. Känns dock som att huvudet bör vara större på en bebis som väger över 4-5kg än en runt 3kg

Hon sa även att de inte är något man behöver följa upp med fler ultraljud, för att barnet är "åt de större hållet, men inte märkvärdigt stort", och att igångsättning bara är aktuellt om de verkligen är JÄTTE stort.

Kanske jag som hetsat upp mig i onödan, men när man läser överrallt att barnet "bör" väga omkring 2100g nu och min väger 3200g så känns de groteskt stort. Sen blir de väl inte bättre av att man sitter och läser i forum här om alla komplikationer vissa fått som fött stor barn. HU.. 

• Pixic
    Thelma08 skrev 2012-04-05 16:21:36 följande:
    Vår första son vägde 4445g och var 56cm lång. Ingen visste att han skulle va stor.
    Jag blev igångsatt bf+8 och det gick jätte bra.
    Nu väntar jag vår andra son som också är stor. Jag kommer inte få gå över tiden med honom, eftersom dom växer snabbt i slutet.

Hör med bm och säg att du är orolig.
    Än så länge har dom inte gjort någon mer bedömning på mig än TUL i v 32+ är nu i v 36+1 har bm besök på torsdag nästa vecka så då ska jag höra mer.

Hur mycket vägde din på TUL i V32 ?
  • Pixic

Ja altså jag skulle ju gärna vilja veta lite mer om vad man gör om den väger närmare 5kg, men eftersom jag inte kommer få nån mer uppföljning med TUL så kommer man ju heller inte veta om de blir en 5kg bebis eller inte :( De märks väl på förlossningen om allt går åt helvete antar jag :/

Verkar inte som att man får nån "hjälp" om man är förstföderska. Utan man ska ha gått igenom en helvetes förlossning med första barnet, då minsann kan man både få TUL och snitt hur lätt som helst verkar det som.

• Pixic

Skönt att höra att de inte var ett "jätte huvud" på de lite större barnet färnrik :) ger ju lite tröst att just huvudet kanske inte är anmärkningsvärt stort även om vikten är det.

colanappen- Ja de blir till och tjata på torsdag när jag ska till BM. Oavsett om jag kanske inte kan få ett snitt bara så där utan vidare, så skulle de ändå vara skönt och veta vad man har att vänta sig.

• Pixic
    flumken skrev 2012-04-20 09:53:10 följande:
    har inte läst hela tråden nu, men berättar om mina förlossningar. Första pojken sa dom i v 35 att han skulle bli stor så dom frågade om jag ville planera in ett snitt, men det vågade jag inte (operationsrädsla)
    Jag blev självklart livrädd inför förlossningen som skulle komma. I v 38 så trodde dom att han vägde över 5000gram.
    men eftersom jag var rädd för snitt och minst lika rädd för vaginal förlossning så bestämdes det att jag skulle försöka på vaginal fl, gick det inte skulle jag snittas.
    Efter 6 timmars förlossningsarbete (bf+4) föddes en pojke på 53 cm och 4120g.

Andra barnet:
    Hela graviditeten from rul trodde dom att det var ett stort barn.
    I v 39+6 hade han vänt sig i tvärläge och det gjordes ett ultraljud. då sade dom att det var ett stort barn.
    Han vände rätt sig själv och på bf+4 startade värkarna. efter 4 timmar föddes sonen på 52 cm och 3620gram.

Så det är inte alltid ul och mätningar visar rätt =)
    Skönt att höra att UL visade fel åt "rätt håll" :)
    Annars har man mest hört historier om att de varit tvärtom :)
  • Pixic

Mina kom till världen 6 dagar innan BF 12/5 kl 11:52 Hon var 50cm lång och vägde 3780g så Inte alls så farligt stor som jag trott! Dock gick förlossningen inte som den skulle endå och de slutade Med sugklocka och att jag förlorade över två liter blod. Så de har varit jätte jobbigt och de känns som detta var första och sista barnet. Men nu är hon här iaf :)

• Pixic

Krystvärkarna gav inget då livmodern var så uttröttad, var ca 4 minuter mellan värkarna fast jag fick värkstimulerande dropp som började på 15ml och höjdes till 150ml. Då beslutade dom att testa sugklocka innan de eventuellt skulle bli ett snitt.
    Sugklockan funkade, dock lossnade den men då var hon tillräckligt långt ute så dom kunde dra ut henne för hand sista biten medans en BM tröck på magen och hjälpte till därifrån

Jag fick vänta i 3h på eda på natten så dom trodde de kanske gjorde att livmodern inte orkade jobba riktigt.
    Bebis kom inte ner tillräckligt långt heller.

Efter hon var ute så försvann värkarna helt så moderkakan ville inte heller ut, så förlorade jag mycket blod.
    Då fick jag krysta utan värkar, ha en BM hängandes på magen och en mellan benen som drog i navelsträngen.
    Sen fortsatte de blöda massa så jag fick två påsar blod när allt var klart

Mina hade även navelstängen två varv runt halsen så de var lite läskigt.

MamaJonna- Absolut "händer det så händer det" men denna upplevelse har iaf gjort att jag inte tänker skaffa fler barn och hade jag vetat innan hur de skulle gå (vilket såklart är helt omöjligt) så hade jag utan tvekan inte skaffat barn heller. Eller ja, inte utan att ha vetat att jag fick snitt.

Därimot släppte jag rädslan för att bebis skulle vara gigantisk lite grann innan de var dags, så de var skönt.

Svar på tråden Stor bebis i v34. Nu är jag skiträdd för förlossningen