• sari

Carola Häggkvist adopterar

Det är också helt galet att man som 45-åring får adoptera ett barn under året (om man lämnat in ansökan innan man fyllt 43). Men man får inte som 46-åring adoptera en 5-6 åring, för då är man för gammal i förhållande till barnet?!?! Det har hävdats att det beror på att det är mycket svårare att ta emot ett så stort barn och därför lämnas inte medgivande av det skälet. Men grejen är att det inte spelar någon roll hur väl förberedd man är eller vilka viktiga egenskaper/kunskaper man har, man får ändå nej. Medans en 38-åring mycket väl kan få adoptera en 5-6 åring utan några speciella förbehåll. Jag tycker att åldern i alla fall ska sättas mot barnets ålder. Sedan kan en prövning ske om man klarar att ta emot ett äldre barn.

• sari
    en glad skrev 2012-04-05 23:02:00 följande:

Den logiken har Regeringsrätten sagt nej till .... så är det med tolkningen av lagar i detta land. Högsta instans fastställer de vägledande prejudikaten .... som gäller tills riksdagen ev stiftar ny lag
    Lagstiftare verkar inte så intresserad, översikt av lag har varit på gång länge men är inget som prioriteras.

Jag kan dra mitt exempel ännu längre.

Två 45 åringar adopterar sitt första barn som är 8 månader, helt OK (om de har tur med tajming av barnbeskedet och inlämnat ansökan innan 43-årsdagen. En 32-åring och en 46-åring vill adoptera en syskon till sitt redan adopterade barn, de tänker sig ett barn  kring 6 år. Med tyvärr de är för gamla.

Vill också passa på att säga grattis till Carola då detta hamnat under denna rubrik. 
  • sari
    Pompeia01 skrev 2012-04-13 18:09:23 följande:

Med all respekt, men jag undrar om inte detta med "egna" barn och "riktiga" föräldrar är betydligt svårare för dom som adopterar nu och de senaste två decennierna, att upprätthålla livet ut. Eftersom det har blivit så mycket lättare för barn och föräldrar att hitta varandra, bland annat på internet. Senast igår stod det om en ung man, utlandsadopterad, som hittat sin mamma på Facebook.

Jag menar så här: de som adopterade på 60-70-talet, kunde vara nästan hundraprocentigt säkra på att de skulle bli de enda föräldrar som barnet skulle känna till. Men idag kan barnen hitta sin riktiga mamma så snart de lärt sig tillräckligt med engelska för att ge sig ut på nätet. I elvaårsåldern, typ. Eller tidigare, om de har någon äldre kamrat, eller kamrats förälder, eller vuxen i skolan eller föreningslivet som hjälper dem att leta.

Då kan de ha en regelbunden kontakt med sin riktiga mamma (och kanske pappa och syskon också), och bygga upp en relation och kanske göra upp om att träffas... Det måste ju vara jättesvårt i det läget, att som adoptivföräldrar hävda inför barnet/tonåringen att h*n inte får kalla den biologiska mamman för mamma, eller se henne som det...     
    Vårt barn har två "riktiga" mammor och två "riktiga" pappor det har vi alltid sagt till hen. Vill hen söka sitt ursprung så skulle det vara jättekul, jag är själv väldigt nyfiken. Men vi tycker att det ska komma från barnet själv och vi vill inte föregå någonting. Alla är inte så intresserade av att leta ursprung.
Svar på tråden Carola Häggkvist adopterar