Carola Häggkvist adopterar
Qermit skrev 2012-04-13 20:07:53 följande:
Ett barn som adopteras har alltid två uppsättningar "mammor och pappor"; de biologiska föräldrarna och adoptivföräldrarna. I adoptionssammanhang kallas det här för adoptionstriangeln och det är något blivande a-föräldrar diskuterar mycket under sin utredning. Därför tror jag inte att det som du verkar se som ett stort problem - att tonåringen skulle vilja söka sina rötter för att få veta vem den biologiska mamman (eller pappan) är något som känns främmande för någon av oss som adopterar. Tvärtom så tror jag att vi är många som kommer att hjälpa våra barn i sökandet om och när den dagen kommer. De "riktiga föräldrarna" är de som uppfostrar barnet, tar hand om barnet och finns där under dess uppväxt. De "egna barnen" är de barn som föräldrarna finns till för. Därför tycker jag att det är ganska lätt att se att vi adoptivföräldrar blir riktiga föräldrar till våra egna barn. Sedan får du gärna kalla den biologiska mamman för "ursprungsmamma","första mamma", "magmamma" osv. Men
snälla, sluta att tala om riktiga föräldrar och egna barn.
Jag är lika mycket hennes riktiga mamma för det och skulle vara överlycklig för hennes skull om hon fick kontakt och en relation till sin ursprungsfamilj om det vore hennes önskan.
(Även om alla adopterade barn inte har två uppsättningar av mammor och pappor - mitt barn har det inte - och inte Carolas heller då
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif)