Inlägg från: Thi 08 |Visa alla inlägg
  • Thi 08

Carola Häggkvist adopterar

Lillstoran skrev 2012-04-08 19:57:04 följande:

Om jag ska respektera andra, ska andra också respektera vad jag skriver o inte hoppa på mig. Det är många som håller på med IVF parallellt med adoptionsutredning enligt vänner till mig som lyckades med IVF mitt i en adoptionsutredning. Här på Familjeliv läste jag om en kvinna som t o m startade en IVF process efter att hon hade adopterat. Hon kunde helt enkelt inte släppa tanken på ett biologiskt barn. Att hon säkerligen sa något helt annat till utredaren är en helt annan sak. Enligt min väninna är det inte ovanligt med dessa paralella processer. De talar inte om det för utredaren helt enkelt. Och jag harvinget emot adoption som jag redan skrivit o önskar er lycka till som gör detta. Däremot hoppas jag - naturligtvis -på att slippa äggdonation. För precis som du säger så blir det ju inte mitt genetiska barn, även om jag har burit det i min mage o på det sättet är närmare barnet. Och jag känner en stark längtan efter ett genetiskt barn, även om inte alla kan förstå det! Man försöker naturligtvis få egna barn först innan man adopterar.
    Att den kvinnan som startade ivf efter en adoption inte kunde släppa tanken på ett biologiskt barn tycker jag är att värdera skälet till varför hon valde ivf istället för en till adoption, utan en tanke på den ekonomiska delen. En adoption är dyr. Kanske valde denna kvinna ivf för att 1. det skulle gå snabbare än att köa ca 4-5 år igen 2. det är billigare. Tror inte du ska dra dina egna slutsatser så fort på hur människor bildar familj. Jag tror de flesta som gör förösk under tiden de väntar på adoption gör detta för att det tar så sabla lång tid att komma fram i kön, och för att man då och då ger upp hoppet och förösker hitta olika vägar till ett barn. Jag ville ha barn och var villig att testa de vägar som fanns till att bli mamma. Det blev genom adoption 2009.
  • Thi 08
    Lillstoran skrev 2012-04-08 19:57:04 följande:

Om jag ska respektera andra, ska andra också respektera vad jag skriver o inte hoppa på mig. Det är många som håller på med IVF parallellt med adoptionsutredning enligt vänner till mig som lyckades med IVF mitt i en adoptionsutredning. Här på Familjeliv läste jag om en kvinna som t o m startade en IVF process efter att hon hade adopterat. Hon kunde helt enkelt inte släppa tanken på ett biologiskt barn. Att hon säkerligen sa något helt annat till utredaren är en helt annan sak. Enligt min väninna är det inte ovanligt med dessa paralella processer. De talar inte om det för utredaren helt enkelt. Och jag harvinget emot adoption som jag redan skrivit o önskar er lycka till som gör detta. Däremot hoppas jag - naturligtvis -på att slippa äggdonation. För precis som du säger så blir det ju inte mitt genetiska barn, även om jag har burit det i min mage o på det sättet är närmare barnet. Och jag känner en stark längtan efter ett genetiskt barn, även om inte alla kan förstå det! Man försöker naturligtvis få egna barn först innan man adopterar.

Du blir inte genetisk mamma till ett barn genom ÄD, men du blir biologisk mamma. Hur som helst som Carola sa så övervinner kärleken all genetik. Och den som inte adopterat kan inte förstå det, så jag tror det är rätt meningslöst att försöka försklara det vidare....
  • Thi 08
    Pompeia01 skrev 2012-04-13 18:09:23 följande:

Med all respekt, men jag undrar om inte detta med "egna" barn och "riktiga" föräldrar är betydligt svårare för dom som adopterar nu och de senaste två decennierna, att upprätthålla livet ut. Eftersom det har blivit så mycket lättare för barn och föräldrar att hitta varandra, bland annat på internet. Senast igår stod det om en ung man, utlandsadopterad, som hittat sin mamma på Facebook.

Jag menar så här: de som adopterade på 60-70-talet, kunde vara nästan hundraprocentigt säkra på att de skulle bli de enda föräldrar som barnet skulle känna till. Men idag kan barnen hitta sin riktiga mamma så snart de lärt sig tillräckligt med engelska för att ge sig ut på nätet. I elvaårsåldern, typ. Eller tidigare, om de har någon äldre kamrat, eller kamrats förälder, eller vuxen i skolan eller föreningslivet som hjälper dem att leta.

Då kan de ha en regelbunden kontakt med sin riktiga mamma (och kanske pappa och syskon också), och bygga upp en relation och kanske göra upp om att träffas... Det måste ju vara jättesvårt i det läget, att som adoptivföräldrar hävda inför barnet/tonåringen att h*n inte får kalla den biologiska mamman för mamma, eller se henne som det...     
    Alla adopterade har inte möjlighet att söka sitt ursprung. Om du nu missat det?  Ett barn som lämnades på gatan har lite svårt att facebooka sig fram bland ex mijoner människor i ett land, för att hitta ett biologiskt ursprung. Du är en riktig idiot. Dessutom tror jag många adoptivföräldrar känner stor sorg för sina barn som inte har ett namn, ett brev eller något att leta efter när de blir större. Alla önskar sina barn det bästa, och eftersom vi adoptivföräldrar också gör det skulle vi om barnets högsta önskan är att hitta en biologisk familj, känns stor smärta för barnets skull! Det är intressant att vissa tror barn är en ägodel Många många människor bryter kontakt med sina biologiska föräldrar.
Svar på tråden Carola Häggkvist adopterar