Inlägg från: Lillsudd |Visa alla inlägg
  • Lillsudd

Carola Häggkvist adopterar

Lillstoran skrev 2012-04-08 20:27:38 följande:
    Tack o lycka till själv, Du verkar i vart fall förstå att genetiken är viktig för mig, ja som du själv skriver så respekterar du detta. det var inte min mening att trampa någon på tårna! Anledningen till tråden var att jag ville skriva att jag tycker det är kul för Carola o det slog mig initialt inte ens att det var en adoptionstråd eller att frågan kunde vara känslig för någon. Det hade lika gärna kunnat vara vilken tråd som helst var som helst. Hur som helst jag önskar dig lycka till o glad påsk - det var inte meningen att någon skulle känna sig påhoppad.
    Jo, genetiken är uppenbart viktig för dig - men inte ens för alla oss som gör IVF behöver det vara särskilt viktigt. Och för mg som gjort ÄD behöver det inte alls handla om att man vill att barnet ska synbarligen vara mitt genetiska som är viktigt. Var försiktig med att göra dig till tolkare av hur det kommer sig att andra gör upprepade IVF:er eller går vägen via äggdonation. Det är det som är er orsak, och den är värd att respektera.

Men trots att jag blev gravid var det inte för att jag så oerhört gärna ville få bära mitt eget barn. Utan pragmatiska skäl. Jag ville ha barn, jag ville leva med barn. Och ett sätt att få göra det är att vara gravid. Så jag köade för adoption. Och köade. Och köade. Och gjorde IVF när det största singeladoptionslandet stängde. Inte för att jag tyckte graviditeten var bättre, bara för att det såg så mörkt ut just då (parallellandet är som du noterat vanligt - men det är innan ens handlingar skickats till landet, därefter är det definitivt tabu). När jag gjort IVF hade jag bränt en del pengar och planerade några års nytt samlande men gjorde embryodonation (i vissa länder väldigt "billigt") innan paus. Och blev gravid. Jag känner mig verkligen bara pragmatisk. Graviditeten i sig är en transportsträcka till livet med barn, inget mål. Jag vill leva med ett eget barn - men barnet är mitt eget oavsett generna vi inte delar (och ett adopterat barn hade varit lika mycket mitt eget som det jag är gravid med)
  • Lillsudd
    Kimenon skrev 2012-04-15 22:11:18 följande:
    Det verkar som om det är förbjudet att ha kritiska åsikter om adoption i den här tråden. Varför censureras och raderas så många kritiska inlägg. Kan man inte ha olika åsikter i Sverige?

deulf.wordpress.com/2012/04/14/insandare-inte.../
    Du kanske ska överväga att starta en egen tråd någon annanstans än i just adoptionsforum för att diskutera adoptionernas vara eller inte vara? Landet är fritt att tycka och uttrycka i princip vadsomhelst (som inte faller inom hets mot folkgrupp) men att diskutera politiken runt adoption i ett forum för blivande och varande adoptionsföräldrar är givetvis att söka anhängare på en lite märklig plats. Här kommer inte människor att se med blida ögon på ditt sätt att (en aning oinitierat) argumentera för att barn köps på en internationell marknad och 4 års kö avverkas i syfte att göra en humanitär välgärning. Förslagsvis kan allmänna forumet - politik alternativt samhällsfrågor vara en lite lämpligare plats för sånt.
Svar på tråden Carola Häggkvist adopterar