Inlägg från: en glad |Visa alla inlägg
  • en glad

Carola Häggkvist adopterar

ekke skrev 2012-04-04 19:30:07 följande:
    Annika11, ok och det kan ju vara till ett känt barn. men jag funderar på medgivandet. Hon borde fått det eller ett förnyat efter 42. Jag hade uppfattningen att de är ganska hårde med åldersgränsen?

Det är inte säkert att hon varit tvungen att lämna in en ny ansökan efter 43. Hon kan ha ansökt som 42-åring, fått sitt medgivande då hon var 43 eller tom 44 då räcker det till 45 eller 46 år. Det är ansökan om medgivande som skall lämnas in före fyllda 43. Hur gammal man skall vara då man får beslutet finns inget sagt om .....
  • en glad
    koalabjörn skrev 2012-04-04 21:13:39 följande:
    Man kan även ansöka om förnyat medgivande om adoptionskön går väldigt långsamt så att de två åren runnit iväg utan att man hunnit få hämta sitt barn."

Fast när ett medgivande gått ut och man ansöker om ett nytt (inte = "förnyat") så gäller samma åldersgränser. Söker man medgivande vid 41-42 kan man alltså bara räkna med ett, sedan är man för gammal enligt riktlinjerna. Det finns ingen automatik i att "har man fått ett medgivande så får man flera tills barnet anlänt". Varje ansökan betraktas som ny och med samma villkor .....
  • en glad
    Mettebus skrev 2012-04-05 14:01:52 följande:
    Om inte annat så kan vi hoppas på att frågan om ålder för medgivande lyfts. 42 är bisart låg övre gräns. Dessutom gäller den om någon i paret uppnått den. Vi får med andra ord inget medgivande trots att jag är 38, eftersom maken är 10 år äldre. Skiljer vi oss var jag välkommen som ensamstående... Ni kan ju gissa vad jag tycker om kärringen på kommunen.

Det finns ingen åldersgräns för när man kan få medgivande. Riktlinjerna gäller åldern då man lämnar in ansökan om medgivande (då man inte får vara över 42). Och riktlinjerna är det ju ingen "kärring på kommunen" som hittat på!
  • en glad
    sari skrev 2012-04-05 20:01:52 följande:
    Det är också helt galet att man som 45-åring får adoptera ett barn under året (om man lämnat in ansökan innan man fyllt 43). Men man får inte som 46-åring adoptera en 5-6 åring, för då är man för gammal i förhållande till barnet?!?! Det har hävdats att det beror på att det är mycket svårare att ta emot ett så stort barn och därför lämnas inte medgivande av det skälet. Men grejen är att det inte spelar någon roll hur väl förberedd man är eller vilka viktiga egenskaper/kunskaper man har, man får ändå nej. Medans en 38-åring mycket väl kan få adoptera en 5-6 åring utan några speciella förbehåll. Jag tycker att åldern i alla fall ska sättas mot barnets ålder. Sedan kan en prövning ske om man klarar att ta emot ett äldre barn.

Den logiken har Regeringsrätten sagt nej till .... så är det med tolkningen av lagar i detta land. Högsta instans fastställer de vägledande prejudikaten .... som gäller tills riksdagen ev stiftar ny lag
  • en glad
    Indian29 skrev 2012-04-05 23:17:53 följande:
    jag hoppas nu att hon inte har sluppit förbi prövning för att få bli adoptivföräldre 
    bara för att hon är kändis

Det finns väl inget skäl att tro det? Både Sverige och Sydafrika har anslutit sig till Haagkonventionen ...
  • en glad
    72Lisa skrev 2012-04-06 12:09:32 följande:
    Men alla tycker ju inte som regeringsrätten. Och tack och lov så har man rätt att diskutera detta öppet och till att försöka påverka till förändring av lagar och förordningar. Dessa är ju inte heller bestående.

Nej visst, lagar revideras ideligen - av de valda politiker som sitter i riksdagen. Så man kan säga att vi har de lagar vi förtjänar, utifrån beslutsfattare tillsatta i allmänna val ....
  • en glad
    72Lisa skrev 2012-04-06 13:53:07 följande:
    Nja jag håller inte med dig, fördelen med en demokrati är att man just kan kritisera lagar. Byta regering och på andra sätt jobba för att lagar och förordningar ändras. Jag tycker verkligen inte att man skall acceptera allt bara för att regeringsrätten bestämt det.

Skrev jag att man som "gemene man" måste acceptera allt???? Möjligen menade jag att riktlinjerna måste följas av dem som styrs av dem, så länge de består .....
  • en glad
    Kimenon skrev 2012-04-15 22:11:18 följande:
    Det verkar som om det är förbjudet att ha kritiska åsikter om adoption i den här tråden. Varför censureras och raderas så många kritiska inlägg. Kan man inte ha olika åsikter i Sverige?

deulf.wordpress.com/2012/04/14/insandare-inte.../

Adoption är sanktionerat av FN och verksamheten regleras av internationella konventioner som vi i Sverige valt att omfatta.Självklart skall varje adoption vara till barnets bästa och av den anledningen får ingen adoptera utan utbildning och gedigen utredning. Att adoptera är ingen rättighet för en förälder som längtar aldrig det. Självklart får man ha kritiska åsikter om adoption, men som vanligt (och bla i den länkade artikeln) framförs kritiken ofta av personer som saknar kunskap och ordentligt perspektiv på vad adoptionsprocesser handlar om .....
Svar på tråden Carola Häggkvist adopterar