Inlägg från: Anonym (Funderar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Funderar)

Flytta och bo i USA!!

Vi funderar på att flytta till USA men skulle vara jätte bra att veta innan hur går det till m.m
    jag ska brätta lite min hostoria varför jag vill flytta.
    det är inte så lätt att flytta från land till land men vi trivs inte så bra här så kanske där blir livet bättre!Drömmer
    vi har bott i sverige i ca 7 år men fortfarande jag är inte trivs, jag har kämpat väldigt mycket att få jobb men ej lyckas min man jobbar heltid och ganska mycket privat så att han är inte hemma längre tid, vi har 3 barn den största är 5 år. men har inte några ekonomiska bekymmer faktiskt.

+ att vi har inte några släkt här och jag har inte vänner hellre. vi har ganska många släkt i USA Sandigo california.
    min syster är där och min man 2 bröder med familje och hans farbror faster med stora familjer och vädret är härligt där min syster har bett mig flytta ditt flera gånger de sa att vi kan bo hos de så att det blir billigare för vi både.

min man funderar på att åka innan och starta eget resturang.

Men vi vet inte hur det skulle fungera där med sjukvård och så?? vilken rätt skulle vi få där och även i sverige??

• Svar på tråden Flytta och bo i USA!!
  • Anonym (Funderar)
    evaoregon skrev 2012-04-03 21:30:09 följande:
    Har ni funderat på hur ni ska göra för att ordna med arbetstillstånd och uppehållstillstånd här i USA?  Kanske kan ni få hjälp av släktingarna med det?

Om man flyttar ifrån Sverige så har man enbart rätt till akutsjukvård i Sverige vid besök.  Om man behöver annan sjukvård så får man betala för det.

Här i USA får ni skaffa er en sjukförsäkring.  En del arbetsgivare ordnar med det, men annars kan man skaffa en egen.  Det är dock dyrt.  Säkert kan du kolla med din syster hur de gör.
    hennes man jobbar och det är företaget som har ordnat allt för dem.
  • Anonym (Funderar)

nej ingen av oss Amerikansk medborgare och även släkt där har inte än, men funderar på att öppna eget alltså genom arbetstillstånd.

• Anonym (Funderar)
    evaoregon skrev 2012-04-05 15:47:18 följande:
    Hur har de hamnat här i USA?  Om de äger företag typ restaurang här så kan de kanske anställa din man och på så vis kan han komma hit?
    dem är från irak och fick helt enklet uppehåltillstånd i mindre än 2 år efter att de hade sökat och nu de får hjälp upp till 8 månader på hyra mat sjukvård m.m...  till hela familjen och sen bara till föräldrarna och barnen som är mindre än 18.
  • Anonym (Funderar)

VI också är från början från irak men har bott har i ca 10 år och är svensk medborgeri så därför det kan vara svårt för oss kanske! men kanske det kan hjälpa på något sätt att vi har några släkt där och inte här??!!

• Anonym (Funderar)

min systers man har bott där länge och han är medborgeri där men hon har bott där nu i 1 år men kommer säkert att få några rättighet snart de gifte sig innan hon kommit dit.

Svar på tråden Flytta och bo i USA!!