• Anonym (Funderar)

Flytta och bo i USA!!

Vi funderar på att flytta till USA men skulle vara jätte bra att veta innan hur går det till m.m
    jag ska brätta lite min hostoria varför jag vill flytta.
    det är inte så lätt att flytta från land till land men vi trivs inte så bra här så kanske där blir livet bättre!Drömmer
    vi har bott i sverige i ca 7 år men fortfarande jag är inte trivs, jag har kämpat väldigt mycket att få jobb men ej lyckas min man jobbar heltid och ganska mycket privat så att han är inte hemma längre tid, vi har 3 barn den största är 5 år. men har inte några ekonomiska bekymmer faktiskt.

+ att vi har inte några släkt här och jag har inte vänner hellre. vi har ganska många släkt i USA Sandigo california.
    min syster är där och min man 2 bröder med familje och hans farbror faster med stora familjer och vädret är härligt där min syster har bett mig flytta ditt flera gånger de sa att vi kan bo hos de så att det blir billigare för vi både.

min man funderar på att åka innan och starta eget resturang.

Men vi vet inte hur det skulle fungera där med sjukvård och så?? vilken rätt skulle vi få där och även i sverige??

• Svar på tråden Flytta och bo i USA!!
  • evaoregon

Har ni funderat på hur ni ska göra för att ordna med arbetstillstånd och uppehållstillstånd här i USA?  Kanske kan ni få hjälp av släktingarna med det?

Om man flyttar ifrån Sverige så har man enbart rätt till akutsjukvård i Sverige vid besök.  Om man behöver annan sjukvård så får man betala för det.

Här i USA får ni skaffa er en sjukförsäkring.  En del arbetsgivare ordnar med det, men annars kan man skaffa en egen.  Det är dock dyrt.  Säkert kan du kolla med din syster hur de gör.

• Anonym (Funderar)
    evaoregon skrev 2012-04-03 21:30:09 följande:
    Har ni funderat på hur ni ska göra för att ordna med arbetstillstånd och uppehållstillstånd här i USA?  Kanske kan ni få hjälp av släktingarna med det?

Om man flyttar ifrån Sverige så har man enbart rätt till akutsjukvård i Sverige vid besök.  Om man behöver annan sjukvård så får man betala för det.

Här i USA får ni skaffa er en sjukförsäkring.  En del arbetsgivare ordnar med det, men annars kan man skaffa en egen.  Det är dock dyrt.  Säkert kan du kolla med din syster hur de gör.
    hennes man jobbar och det är företaget som har ordnat allt för dem.
  • Tow2Mater

Ar nån av er Amerikansk medborgare, eller har green card, sen tidigare? Vilka visum planerar ni att åka till USA på?

• Anonym (Funderar)

nej ingen av oss Amerikansk medborgare och även släkt där har inte än, men funderar på att öppna eget alltså genom arbetstillstånd.

• Tow2Mater

Läs har vilka visumalternativ det finns:
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

Dessutom visalotteriet, delta i det.

Att öppna eget och få visum genom det kostar en hel del pengar, då det även krävs att du anställer folk. Det går inte att åka som turist och oppna eget och tro man kan stanna o jobba.

• Anonym

Det är INTE lätt att flytta till usa bara sådär. Och Usa är inte roligt på många sätt och vis, mycket fattigdom och många är utan försäkringar. Många tror Usa är så bra och perfekt, men icke.

• evaoregon
    Anonym (Funderar) skrev 2012-04-05 13:24:03 följande:
    vad gör man där förstår inte!! ska man anmälla sig ?? hur gör man?? är du snäll och brätta ??
    Kolla sidan igen till hösten.  Man kan anmäla sig under en viss tid och vinner man så får man ett green card och viss tid på sig att åka till USA för att ordna med jobb oxh bostad.  Det är en del pappersjobb, men chanserna att vinna är hyfsade. 
  • evaoregon
    Anonym skrev 2012-04-05 13:26:11 följande:
    Det är INTE lätt att flytta till usa bara sådär. Och Usa är inte roligt på många sätt och vis, mycket fattigdom och många är utan försäkringar. Många tror Usa är så bra och perfekt, men icke.
    Det är absolut sant!  Många här har inte sjukförsäkring och arbetslösheten är hög.  USA är bäst för folk med mycket $$$$. 
Svar på tråden Flytta och bo i USA!!