Hingst/valack
Tycker inte att man kan generalisera och säga att en HINGST är si eller så, beror ju på ras och omständigheter hur de är.
Jag jobbade flera år i ett stuteri och där fanns allt från unghingstar till äldre aktiva betäckande hingstar. Där jag jobbade födde vi upp halvblod. Min erfarenhet är att unghingstarna ska hävda sig lite men är ofta ganska snälla och behöver bara "tas ner på jorden" ibland när de struttar runt för mycket. Men de aktiva hingstarna blev jobbigare att hantera. Det var som att när de började betäcka så blir det mer verkligt för dem och de "vet" vad de kan få göra med stona
Vi hade alla unghingstar i en stor hage och det var sällan problem. Dock med extra förstärkta staket.
De aktiva hingstarna gick ofta själva, i enstaka fall gick de med någon annan häst men vi hade knappt några valacker så det var lite svårt att pussla ihop.
Några av hingstarna betäckte frigående och då gick de med stona under en period och det var de lugnaste av hingstarna så jag tror att själva hetsen som är när de ska in en kort stund och "bara leverera" förstör deras psyke en hel del.
Vad gäller ridning tycker jag att det handlar om hästens lynne. Jag har ridit fantastiska valacker och ston och skitdryga hingstar och tvärt om. Men visst en hingst vet ju hur man för sig, fast som någon annan skrev, det är ju inte helt hållbart att låta dem krumma upp sig på det viset och en duktig ryttare bör ju kunna få en "vanlig" häst att gå i en fin form.
Bara mina reflektioner...